Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@08:10:03 GMT

طرح دانشگاه سبز در کرمانشاه اجرا می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۸۸۶۴۳

طرح دانشگاه سبز در کرمانشاه اجرا می‌شود

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه از آغاز عملیات اجرایی طرح دانشگاه سبز در کرمانشاه خبر داد. ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ استانها کرمانشاه نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دانشگاه صنعتی کرمانشاه با رعایت حداکثری استانداردهای مورد نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان و کسب امتیازات بالا به عنوان نخستین دانشگاه استان برای اجرای طرح دانشگاه سبز انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قرار است با همراهی اداره کل حفاظت محیط زیست به جهت رفع مشکلات پساب کارخانه‌ها و صنایع و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی به تمام صنایع استان ورود کند.

در راستای حرکت دانشگاه‌ به عنوان نهادی پیشرو در حفظ زیست بوم بشر در عرصه نوآوری مدیریت سبز، ترویج استفاده از انرژی‌های پاک و کاهش مصرف انرژی، نشستی با حضور مسئولین اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، ریاست و مسئولین دانشگاه صنعتی کرمانشاه در سالن جلسات دانشکده انرژی این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه با اشاره به اهمیت ورود دانشگاه‌های سراسر جهان به حوزه نوآوری مدیریت سبز گفت: دانشگاه صنعتی کرمانشاه توانسته با تصمیمات اصولی و مدیریت همه جانبه اقداماتی از قبیل کنترل سیستم روشنایی، سیستم‌های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع، تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها، مدیریت مصرف آب، مدیریت پسماند، مدیریت میزان مصرف کاغذ و اقلام مصرفی، شاخص استفاده از فناوری‌های پاک و انرژی‌های تجدید پذیر، فرهنگ سازی و توسعه مدیریت را با موفقیت به انجام برساند.

"دانشگاه سبز" الگویی عملی برای برون‌رفت از معضلات محیط زیستیهمایش ملی دانشگاه سبز در بوشهر برگزار می‌شودانتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان به‌ عنوان نخستین دانشگاه سبز کشور

اختری از  شروع همکاری‌های دوجانبه بین دانشگاه صنعتی کرمانشاه و اداره کل حفاظت محیط زیست استان خبر داد و افزود: این دانشگاه با تکیه بر خداوند متعال، تخصص کادر علمی،  پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه دانشجویان و اعضای هیأت علمی این دانشگاه و نیز  توانمندی‌های علمی و عملی اعضای این مجموعه، می‌تواند همگام و همسو با اداره حفاظت محیط زیست استان به کمک صنعت آمده و در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگ‌سازی برای تولید انرژی پاک، کمک به حفظ محیط زیست و کاهش بار نیروگاه‌های فسیلی مدیریت پسماند و بسیاری از زمینه‌های دیگر استان را در جهت رسیدن به شاخص کلیدی پایداری زیست محیطی یاری دهد.

در ادامه معاونت نظارت و  پایش  اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به شرایط بسیار ایده‌آل دانشگاه صنعتی کرمانشاه در حوزه مدیریت سبز و اقدامات مؤثر و قابل توجه انجام شده در این خصوص اظهار کرد: این دانشگاه تا حد زیادی مطابق با استانداردهای مربوط به حوزه مدیریت سبز است.

آذر ولی‌زاده گفت:  اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در نظر دارد طرح دانشگاه سبز را بصورت پایلوت ابتدا در این دانشگاه پیاده کرده و دانشگاه صنعتی کرمانشاه را به عنوان اولین دانشگاه سبز استان کرمانشاه معرفی نماید.

وی افزود: با استفاده از شرایط خاص این دانشگاه و بهره‌گیری از وجود اساتید متخصص و صاحب نظر در حوزه‌های مختلف و نیز استفاده از دانشجویان جوان و پر انرژی و با استعداد این مجموعه می‌توان گام‌های  بسیار مؤثری در جهت ارتقای صنعت استان و در نهایت حل چالش‌های زیست‌محیطی استان کرمانشاه برداشت.

انتهای پیام/ ز

R41380/P/S6,68/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۸۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان اینکه طی ۲۰ سال اخیر مسائل محیط زیستی اعم از ریزگردها، زباله شهرهای شمالی در ساحل، از بین رفتن جنگل‌ها، زمین خواری، کوه خواری، ماسه خواری و دسترسی زیاد به دریا افزایش یافته، گفت: لازم است مسئولان کشورهای مختلف این مسائل را جدی‌تر تلقی کنند؛ چرا که زمین توان پذیرش جمعیت بیشتر ‌و استفاده و رفاه تصنعی را ندارد.

استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل به مناسبت هفته «زمین پاک» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انسان از ۱۰ هزار سال پیش کشاورزی و یکجا نشینی و توسعه شهرها را شروع کرد که حدود ۳۰۰ سال پیش وارد انقلاب و دوره صنعتی شد و به طور خاص بعد از جنگ جهانی دوم وارد دوره جدیدی شد و عصر جدیدی شروع شد که ۲۰۰ سال پیش وجود نداشت.

عزیر عابسی تصریح کرد: این عصر جدید با افزایش جمعیت به شدت زیاد انسان از ۱ به ۸ میلیارد و افزایش سطح رفاه و بهداشت‌ انسان که همه و همه در پی آن مصرف بالای آب، انرژی، تغییر کاربری اراضی و تولید زباله را نیز به همراه داشته روبرو شد.

وی با اشاره به اینکه به گفته بسیاری از افراد در گذشته این مشکلات وجود نداشت که کاملا درست است، خاطرنشان کرد: در قدیم پلاستیک نبود، نوشیدنی‌ها در ظرف‌های یکبار مصرف استفاده نمی‌شد، زباله‌های الکترونیکی اصلا وجود نداشت.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل ادامه داد: این موارد مسائل هزاره جدید، سده جدید و شاید حتی طی۳۰ سال اخیر است که باعث فشار زیاد به طبیعت شده است.

وی افزود: زباله‌هایی که طبیعت نمی‌تواند در خود جذب و هضم کند، منابع آبی که دیگر طبیعت برای فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی ندارد همچنین منابع سوختی که از اعماق زمین خارج و وارد اتمسفر می‌شود موجب گرمایش زمین شده است.

عابسی با اشاره اینکه دوره جدید، دوره‌ای است که زمین تحت فشار است و نیاز به حمایت دارد، افزود: باید ۸ میلیارد انسانی که روی کره زمین زندگی می‌کنند متوجه شوند که رفتار سنتی و غلط را عوض کنند و آموزش متناسب و مدرن ببینند.

این محقق، پژوهشگر و استاد محیط زیست تاکید کرد: بچه‌هایی که با موبایل، باتری و لوازم الکترونیکی در ارتباط هستند باید بدانند که این موارد بعد از چند سال به بدترین و خطرناک‌ترین نوع زباله به دلیل وجود سرب و جیوه تبدیل می‌شوند.همچنین تا می‌توانند از مصرف پلاستیک پرهیز کنند و اگر استفاده کردند به گونه‌ای باشد که وارد روند بازیافت شود.

وی افزود: فرهنگ سازی، آموزش و فهمیدن تغییری که اتفاق افتاده را حتما باید به نسل جدید دانش‌ آموزان و دانشجویان آموزش داد چرا که جای این آموزش به شدت خالی است.

عابسی با بیان اینکه درسی در دوره دوم متوسط به نام شناخت انسان و محیط زیست وارد شد که خیلی دیر است، تصریح کرد: چون این آموزش‌ها باید از دبستان شروع شود و در دانشگاه هم همین درس اختیاری است و به همین دلیل خیلی از فارغ التحصیلان مقطع دکتری موارد بسیار ساده محیط زیست را نمی‌دانند در حالی هر بچه‌ای در اروپا در حال آموزش دیدن موضوعات مختلف محیط زیستی است.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره اینکه آموزش خیلی خیلی مهم است، ادامه‌داد: متاسفانه آموزش‌ها هنوز به صورت مبسوط شروع نشده و تصمیات خیلی ساده‌ای گرفته شد و بیشتر خانواده‌ها خودشان آموزش‌های لازم را به فرزندانشان می‌دهند.

وی افزود: شبکه‌های مردم نهاد نیز با اجرای برنامه‌های مختلف در این راستا کمک می‌کنند اما بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مسئولان، مدارس و دانشگاه کوتاهی کرده و برای آموزش و حل معضلات ورود نکرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌