Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت فاطمه معصومه (س) دختر امام موسی کاظم (ع) هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت و حضرت نجمه خاتون (س) و خواهر گرامی امام رضا (ع) در روز یکم سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و در روز دهم ربیع الاثانی سال ۲۰۱ هجری قمری وفات کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس برخی از روایات، شبیه ترین بانوی اسلام به حضرت فاطمه زهرا (س) حضرت معصومه (س) است و در روایاتی به نقل از امامان معصوم (ع)؛ ثواب زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با توجه به اینکه مزار مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) از نظرها مخفی مانده، برابر با ثواب زیارت حضرت فاطمه زهرا (س) است. حضرت معصومه (س) از میان فرزندان امام موسی کاظم (ع) پس از امام رضا (ع) صاحب بالاترین جایگاه است.

امام صادق (ع)، امام موسی کاظم (ع) ، امام رضا (ع) و امام جواد(ع) می فرمایند: پاداش هر فردی که به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) برود بهشت و آن حضرت (س) صاحب مقام شفاعت ورود به بهشت است. حضرت فاطمه (س) و حضرت معصومه (س) مانند پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) دارای زیارتنامه ماثور (زیارتنامه ای که مختص معصومان است) هستند.

بر اساس روایتی نام معصومه را امام رضا (ع) برای آن حضرت (س) انتخاب کرده اند و مستند است لقب کریمه اهل بیت (ع) پس از خوابی که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیت‌الله مرعشی نجفی دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه (س) را کریمه اهل‌بیت خوانده، برای ایشان انتخاب شده است. به نظر می‌رسد، شهرت این لقب برای حضرت معصومه (س) به واسطه رؤیای صادقه‌ای است که از مرحوم آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی (ره) نقل شده است.

داستان به این صورت است که مرحوم سیدمحمود مرعشی نجفی متوفای ۱۳۲۸ هجری قمری بسیار علاقه‌مند بود که به هر طریقی شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره (س) را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب کرده، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا (س) آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده در عالم رؤیا به محضر مقدس حضرت باقر یا حضرت صادق (ع) مشرف شد.

امام (ع) به ایشان فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت»؛ به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان به تصور اینکه منظور امام (ع) از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا (س) است، عرضه داشت: بلی! قربانت گردم من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیق‌تر بدانم و به زیارتش مشرف شوم، امام (ع) فرمودند: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است»

حضرت معصومه (س) از بزرگترین حامیان امام رضا (ع) بود و برای دیدار و تثبیت جایگاه امامت و ولایت امام رضا (ع) در سال ۲۰۱ هجری قمری از مدینه راهی ایران شد. در آن زمان امام رضا (ع) ولیعهد مامون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما حضرت معصومه (س) قبل از دیدار با برادر گرامی شان در میان راه بیمار شد و در قم در خانه شخصی به نام موسی بن خزرج اشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت. پیکر مطهر آن حضرت (س) را در قبرستانی به نام بابلان (حرم کنونی) دفن کردند.

اهمیت جایگاه و منزلت حضرت معصومه (س)  در اسلام

حجت الاسلام والمسلمین حسین غفاری کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) از مهمترین راویان حدیث هستند، اظهار کرد: در ثبت و کتابت احادیث و روایات معارف اسلامی بانوان سادات با نام فاطمه (س) نقش بسزایی داشتند؛ نخستین بانوی راوی حدیث حضرت فاطمه زهرا (س) است که نسل به نسل به بانوان سادات و اهل بیت (ع) منتقل شده است. حضرت فاطمه معصومه (س) هم از مهمترین بانوان راوی حدیث هستند که در دامن امام رضا (ع) تربیت و پرورش یافت؛ حضرت معصومه (س) از بزرگترین استادان در علوم مختلف بودند که شاگردان زیادی را در شهر مدینه تربیت کردند.

وی ادامه داد: در میان مجموعه کتاب‌های حدیث، صحاح سته در نزد اهل سنت و اصول اربعه نزد شیعه از اهمیت بسزایی برای مسلمانان برخوردار است که تمام احادیث به دست بانوان اهل بیت (ع) نوشته و جمع آوری شده است.

مژده ولادت حضرت معصومه (س) از زبان امام صادق (ع)

حجت الاسلام و المسلمین غفاری با اشاره به اینکه اختلاف سنی میان امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) بیست و پنج سال است، تصریح کرد: روایات و احادیث چهار امام معصوم (ع)؛ امام جعفر صادق (ع) ، امام موسی کاظم (ع) ، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) در خصوص ولادت حضرت معصومه (س) و محل دفن ایشان در شهر قم و شفاعت آن حضرت (س) برای سعادت و خوشبختی در زندگی دنیوی و اخروی مسلمانان، بیانگر منزلت و جایگاه آن حضرت در پیشگاه پروردگار، اسلام و میان اهل بیت (ع) است.

این کارشناس مذهبی افزود: امام صادق (ع) ولادت حضرت معصومه (س) را قبل از ولادت امام موسی کاظم (ع) پدر گرامی حضرت معصومه (س) بر همگان مژده داده اند؛ این امر بیانگر جایگاه و منزلت والای آن حضرت (س) است. امام موسی کاظم (ع) سه روز و سه شب در مدینه جشنی را برپا و همه مردم به خصوص فقرا را در این مراسم دعوت کردند و به همه میهمانان ولیمه دادند.

احادیث  امامان معصوم (ع) در خصوص حضرت معصومه (س)

حجت الاسلام و المسلمین غفاری با اشاره به روایات و احادیث امامان معصوم (ع) درباره جایگاه حضرت معصومه (س) گفت: آن حضرت در کودکی نیز در پاسخ به سوالات و شبهات، همگان را شگفت زده می کرد؛ بر اساس روایات روزی امام موسی کاظم (ع) در منزل حضور نداشتند تمام سوالات مراجعه کنندگان را حضرت معصومه (س) پاسخ دادند و هنگامی که امام (ع) باخبر شدند سه بار مکرر گفتند؛ پدربه فدای دخترم! عظمت و جایگاه ایشان نزد امام موسی کاظم (ع) مانند جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) نزد پیامبر (ص) بود.

نقش حضرت معصومه در تثبیت جایگاه ولایی امام رضا (ع)

 حجت الاسلام غفاری با اشاره به اینکه امام رضا (ع) تا یک سال در مرو با کسی در ارتباط نبودند و پس از یک سال در دعوتنامه‌ای از حضرت معصومه (س) خواستند نزد ایشان برود، گفت:  به محض با خبر شدن برادران حضرت معصومه (س) از هجرت ایشان، همه به دلیل محبوبیت حضرت معصومه (س) آماده سفر به ایران شدند و این امر باعث تقویت امامت و ولایت امام رضا (ع) و اهداف ایشان شد. زمانی که مامون از هجرت حضرت معصومه (س) و همراهانش باخبر شد، به مامورانش دستور داد تا سد راه آنها و مانع رسیدنشان به امام رضا (ع) شوند.

 این کارشناس مذهبی افزود: بسیاری از همراهان حضرت معصومه (س) در این ماجرا به شهادت رسیدند. حضرت معصومه(س) در میان راه و در نزدیکی شهر ساوه بر اساس دو روایت مسموم (در میان راه ده فرسنگ به ساوه با آب و غذا مسموم شدند و بعد از 17 روز اقامت در قم به شهادت رسیدند)  یا بیمار(از شدت غم و اندوه از دست دادن نزدیکان خود بیمار و پس از 17 روز اقامت در قم وفات کردند) شدند.

حضور بیش از دویست هزار مبلغ معارف در شهر قم در زمان حضرت معصومه (س)

حجت الاسلام و المسلمین غفاری با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) ارادات خاصی به مردم قم داشتند، گفت: قم شهر محب اهل بیت (ع) با حضور بیش از دویست هزار مبلغ معارف اسلامی بود. مردم قم تا ده فرسخ با پای برهنه به استقبال ایشان رفتند. موسی بن خزرج بن سعد اشعری خانه خود را که در باغ بابلان (بیت النور در عمار یاسر کنونی ) وقف حضرت معصومه (س) کرد و بر اساس روایات آن حضرت (س) پس از وفات در این محل دفن شد و بانوان سادات اهل بیت ایشان را غسل دادند و دو سوار نقاب دار که یکی از آنها امام رضا (ع) بود، ایشان را دفن کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حضرت معصومه ده کرامت قرآن و عترت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۹۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های «کودکی نامداران» در راستای نشست «صبحانه با کتاب» با حضور کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان برگزار شد.

پرویز امینی نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» از نگارش کتابی درباره امام قلی خان (از فرماندهان نظامی هرمزگان) خبر داد و گفت: کار بزرگ امام قلی خان یعنی آزادسازی تمام سواحل ایران، بسیار مهم و منحصر به فرد است. توپخانه پرتقالی‌ها، بزرگترین توپخانه دنیا بود اما سردار ایرانی آنها را در هم شکست. قطعاً معرفی این افراد برای ما افتخار است.

وی با تأکید بر نقش امام قلی خان در آزادسازی خلیج فارس، ادامه داد: همه ایرانیان باید این سردار بزرگ را بشناسند؛ زیرا امام قلی خان در تاریخ جهان به ابَر مَرد قرن ۱۶ معروف است. تلاش‌های مردم غیور ایران و در رأس آنها، امام قلی خان غیرقابل تکرار است. در جریان آزادسازی هرمز و قشم ۱۰ هزار نفر شهید شدند.

نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» گفت: در پایان سخنانش ضمن آرزوی سربلندی برای مردم ایران گفت: باید قدر خاک ارزشمند سرزمین‌مان را بدانیم و برای ماندگاری نام شخصیت‌های تاریخی، آثار باکیفیت تولید کنیم.

در ادامه پروین پشت‌کوهی مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از حضور نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» بیان کرد: باید برای الگوسازی کودکان و نوجوانان اقدام‌های جدی انجام داد و آنها را با شخصیت‌های مهم تاریخ آشنا کرد.

وی با اشاره به مناسبت روز ملی شدن خلیج فارس و اهمیت معرفی چهره‌های نامدار به کودکان و نوجوانان افزود: آشنایی نوجوانان با شخصیت امام قلی خان و ارائه بخشی از زندگی این نامداران ایرانی در قالب داستانی و روایت می‌تواند در آینده آنها تاثیر بگذارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان گفت: کتاب امام قلی خان، می‌تواند نوجوانان را با تاریخ استان آشنا و اعتماد بنفس‌شان را به عنوان مرزداران این ناحیه محکم‌تر کند. ضرورت دارد فرزندان این مرز و بوم با تاریخ استعمارستیزی این سرزمین آشنا شوند و رشادت‌های بزرگ مردان از دیرباز تا امروز را به خاطر بسپارند.

وی افزود: حضور نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» نقطه عطفی برای کانون، اعضا و مربیان است. امیدواریم نگارش کتاب امان قلی خان هرچه سریع تر انجام شود.

در ادامه این نشست مربیان کانون پرورش فکری استان هرمزگان به نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های «کودکان نامداران» پرداختند.

کد خبر 6093329 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • گردهمایی «دختران دانشجو» در قم برگزار ‌می‌شود
  • تراکتور فردا سرمربی خود را معرفی می‌کند!
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • بازیگران «نون خ 5» با مخاطبان گفتگو کردند
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)