Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:25:08 GMT

یادمان حسین جلال‌پور برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۹۰۷۶۲

یادمان حسین جلال‌پور برگزار شد

یادمان حسین جلال‌پور همراه با رونمایی از کتاب «تقویم بی‌جلال» برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت زنده‌یاد حسین جلال‌پور، شاعر، پژوهشگر و ویراستار ادبی عصر پنجشنبه (۱۳ تیرماه ۹۸) و به مناسبت روز قلم، توسط کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، انتشارات بامداد نو و خانه هنرمندان ایران و با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران، علاقه‌مندان به ادبیات و دوستان و نزدیکان این شاعر در سالن «استاد شهناز» خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مراسم که مهدی بکران اجرای آن را بر عهده داشت، ساعد باقری، شاعر و محقق با ذکر ویژگی‌های شخصیتی جلال‌پور، از دیدارهای کوتاه اما ماندگار خود با این شاعر و پژوهشگر جوان گفت. باقری سپس افزود: حسین جلال‌پور، انسانی شریف، صمیمی و مستعد بود و مرگ او برای جامعه ادبی خسران بزرگی است.

در ادامه سیدجعفر حمیدی، شاعر، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه شهید بهشتی از شاگرد سابق خود گفت و در حالی که مرگ در جوانی را «اندوه بزرگی» نامید، تاکید کرد: حسین برای مرگ جوان بود.

حمیدی با ستایش از روحیه شاعرانگیِ جلال‌پور بیان کرد: او شاعر بود. ما همیشه با هم در ارتباط بودیم. حسین در دوره کارشناسی شاگرد من در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بود. بعدها هم که دانشجوی دکترای ادبیات شد، به دانشگاه شهید بهشتی تهران می‌آمد و به من سر می‌زد و درباره موضوع‌های مختلف صحبت می‌کردیم. ما هیچگاه راز مرگ را نخواهیم فهمید. حسین هم با مرگش ما را باز با این اندوه و راز تنها گذاشت.

در ادامه این مراسم، عبدالرسول عمادی، شاعر و معاون سابق وزارت آموزش و پرورش، شعری در سوگ شاعر ازدست‌رفته خواند و در سخنانی با اشاره به استعداد شعریِ جلال‌پور، شعر را «خوراک روح انسان» نامید و اظهار کرد: روح ما با ادبیات زنده می‌ماند. حسین یکی از امیدهای ما برای رهایی از برهوت بود. کار بزرگش تصحیح دیوان محمدخان دشتی بود که اشعارش در بین مردم و به صورت شفاهی رواج داشت اما تصحیح حسین، محمدخان را احیا کرد. انتظارات و امیدهای زیاد دیگری هم از حسین می‌رفت اما مرگ به او امان نداد.

بخش دوم این رویداد با شعرخوانی تعدادی از شاعران آغاز شد. غلامحسین دریانورد، شاعر و نمایشنامه‌نویس، شعری را که در آن بر شخصیت و وسواس‌های حرفه‌ای جلال‌پور در ساحت شعر و ویراستاری تاکید شده بود، در سوگ دوست و همشهری خود خواند.

پس از دریانورد، محمدسعید میرزایی شعرخوانی کرد و از بوطیقای شعر و ذهن جلال‌پور گفت.

محمدرضا فارابی، خواننده و آهنگساز بندر گناوه‌ای، در ادامه با ذکر خاطره‌ای از نشست‌های «انجمن ادبی هوای تازه» و رابطه خودش با زنده‌یاد جلال‌پور، دو قطعه جنوبی را با گیتار اجرا کرد که به یاد حسین جلال‌پور ساخته بود.

اسماعیل امینی، دیگر سخنران مراسم «یک شب تلخِ مختصر» بود که در ستایش زندگیِ کوتاه این شاعر گفت: به نظر من شاعرها همیشه جلوی یکنواختی زمان را می‌گیرند و حسین از این قماش بود. کسی بود که وجه شاعری و هنری‌اش و جنبه انسانی و مهربانی‌اش بر دیگر شاخص‌های وجودش می‌چربید. مدارج و مدارک او همیشه بعد از انسان‌بودن و شاعربودنش رخ می‌نمود و دانشمندی‌اش بر کارمند دانشگاه بودنش برتری داشت. او یک نوجوان پرجنب و جوش بود. مثل ابری بود که بر تشنگان می‌بارید. دریغا که دوست جوان ما به این زودی از دست رفت. تلخ است و ما بداقبال بودیم که روزهای رویایی زندگی‌مان پشت سرمان است.

فاطمه سالاروند، هادی خوانساری، حسن فرهادی، حمیدرضا وطن‌خواه و مسعود میرقادری دیگر شاعرانی بودند که در این برنامه شعرخوانی کردند.

ندا ابن‌علی، همسر جلال‌پور نیز یادداشتی کوتاه از شخصیت و ویژگی‌های این شاعر خواند و از انتشار کتابی درباره قصه‌ی زندگی حسین جلال‌پور خبر داد که قرار است آن را به‌زودی بنویسد و منتشر کند.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در پایان این مراسم با اشاره به دلیل حضورش در این مراسم گفت: ارادت من به حسین بسیار است. اینجا هستم به یمن همین ارادت و تشکر از حضور گرم و پرتعداد دوستداران و دوستان او که امشب اینجا هستند. حسین به زعم من یک پژوهشگر اصیل بود که دل در گروی فرهنگ و ادب این مملکت داشت.

او غزلی از حسین جلال‌پور که اسم این مراسم، «یک شب تلخِ مختصر» نیز از آن برداشته شده بود، خواند.

در پایان رونمایی از کتاب یادنامه زنده‌یاد حسین جلال‌پور، «تقویم بی جلال» با تألیف و گردآوری محمد ولی‌زاده انجام شد. این کتاب در پنج فصل، در ۳۲۰ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات بامداد نو چاپ و منتشر شده است.

حسین جلال‌پور، شاعر، پژوهشگر و ویراستار ادبی متولد ۱۲ دی‌ماه ۱۳۵۵ در بندر گناوه بود که تحصیلات خود را تا مقطع دکترای ادبیات فارسی ادامه داد. او که مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بود، دهم فروردین ماه امسال در ۴۳ سالگی و در یک سانحه رانندگی در جاده جاشک خورموج واقع در استان بوشهر از دنیا رفت.

مجموعه غزل «کلاغِ بعد از باغ» و تصحیح «دیوان محمدخان دشتی» از زنده‌یاد جلال‌پور به یادگار مانده است. همچنین تصحیح دیوان خواجوی کرمانی او نیز در دست چاپ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۰۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه سومین دوره «جشنواره افتخار من» با هدف تقویت روحیه و انگیزه جهاد و مقاومت در بین فرزندان، نوادگان، همسران و بستگان پیشکسوتان جهاد و مقاومت و همچنین ترویج و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و اشاعه جهاد تبیین در سطح جامعه و الگوسازی برای جوانان با استفاده از پیشکسوتان دفاع مقدس فردا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

این اختتامیه با حضور رحمت الله رضایی معاون فعالیت‌های سازمان دانش آموزی کشور، مجاهد مدیرکل امور ایثارگران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حجت الاسلام پورسانی مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش، سردار باستان رییس سازمان بسیج دانش آموزی و جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس همراه است.

مراسم اختتامیه سومین دوره «جشنواره افتخار من» فردا دوشنبه ساعت ۹ تا ۱۱ در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقع در بزرگراه شهید حقانی برگزار می‌شود.

کد خبر 6091221 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • استان یزد میزبان لاله گمنام
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • یک شهید گمنام میهمان شهر یزد می‌شود
  • راهپیمایی تکریم حجاب و عفاف در شاهرود برگزار می‌شود
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا