Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:02:34 GMT

این پنل خورشیدی در معرض دما تغییر شکل می‌دهد!

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۹۲۰۴۰

این پنل خورشیدی در معرض دما تغییر شکل می‌دهد!

پژوهشگران سوئیسی و آمریکایی، نوعی پنل خورشیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند در مواجهه با دما، شکل خود را تغییر دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، پژوهشگران "مؤسسه فناوری فدرال زوریخ"(ETH) و "مؤسسه فناوری کالیفرنیا" (CalTech) در پروژه جدیدی، نوعی پنل خورشیدی ابداع کرده‌اند که قابلیت تغییر حالت خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها از ماده‌ای با قابلیت تغییر شکل استفاده کرده‌اند که به پنل امکان می‌دهد با تغییر دما، از حالت فشرده به حالت باز و گسترده درآید.

این پنل گل مانند که نخستین نمونه آن به نمایش درآمده، از نوعی پلیمر ساخته شده که هنگام سرما به شکل دیگری درمی‌آید اما با گرم شدن، تلاش می‌کند به شکل اصلی و طبیعی خود بازگردد. شکل این پنل هنگام سرما، مانند یک لوح فشرده است اما هنگام گرما باز می‌شود.

این تغییر شکل که کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد، با کمک مجموعه‌ای از مفاصل متصل به یکدیگر شکل می‌گیرد و با الهام از نوعی اسباب‌بازی ساخته شده که شکل آن از یک توپ کوچک به یک جسم کروی بزرگ‌تر تغییر پیدا می‌کند.

به گفته پژوهشگران، این ماده می‌تواند در ماهواره‌هایی که به فضا پرتاب می‌شوند، به کار رود و طی سفر خود به فضا، به شکل عادی خود باقی بماند. هنگامی که ماهواره به خورشید نزدیک می‌شود، ساختار ماده تغییر شکل می‌دهد و بدون نیاز به نیروی خاصی، به آخرین اندازه خود می‌رسد. با این روش، فضای کافی برای حمل پنل خورشیدی در ماهواره‌ای که فضای کافی برای نمونه‌های بزرگ‌تر ندارد، وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد که داشتن یک پنل خورشیدی با قابلیت تغییر شکل، راه حل مناسبی برای جذب نور خورشید باشد.

نباید انتظار داشت که این پنل، به زودی آماده استفاده در فضاپیماها باشد اما این ایده در آینده می‌تواند برای به کار رفتن در ماهواره‌ها کارآمد باشد.

این پژوهش، در مجله "Physical Review Applied" به چاپ رسید

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پنل خورشیدی دما ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۲۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد

چین اولین تصاویر گرفته شده توسط ماهواره پرتو ایکس "اینشتین پروب" را منتشر کرد. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، چین روز شنبه اولین مجموعه تصاویر شناسایی شده توسط مأموریت ماهواره "اینشتین پروب" (EP) خود را در یک انجمن موازی از مجمع 2024 ژونگ‌گوان‌چون در پکن منتشر کرد.

این تصاویر شامل نمای مرکز کهکشان راه شیری، یک گذرای پرتو ایکس و نمای کهکشان خرچنگ است.

ماهواره "اینشتین پروب" که در ژوئن 2022 پرتاب شد، به عنوان "گیرنده انفجارهای کیهانی" عمل می‌کند و با هدف کشف و بررسی گذراهای پرتو ایکس و اجرام سماوی فوران‌کننده در جهان و صدور هشدارهای اولیه برای هدایت سایر تجهیزات نجومی برای رصدهای بعدی طراحی شده است.

این ماهواره مجهز به دو تلسکوپ پرتو ایکس است: تلسکوپ میدان گسترده (WXT) و تلسکوپ میدان دید متمرکز (FXT). WXT برای رصد آسمان در میدان دید وسیع طراحی شده است، در حالی که FXT برای رصد اشیاء خاص با جزئیات بیشتر طراحی شده است.

انتشار این تصاویر اولین گام مهم در مأموریت "اینشتین پروب" است و نشان‌دهنده توانایی آن در رصد پدیده‌های پرتو ایکس با وضوح بالا در سراسر جهان است. دانشمندان امیدوارند که این ماهواره به آنها در درک بهتر ماهیت گذراهای پرتو ایکس، سیاهچاله‌ها و سایر اجرام سماوی پرانرژی کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی