Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعزام نیروی کار به خارج کشور یکی از منابع تامین ارزی برای کشورها محسوب می شود و بر اساس اعلام بانک جهانی درآمد ارزی ایران از محل صدور نیروی کار در سال ۲۰۱۸ به ۱.۴ میلیارد دلار رسید و ایران رتبه هشتم منطقه را از این نظر کسب کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، موضوع اعزام نیروی کار به خارج کشور در کشور ما موضوع تازه ای است و سابقه طولانی ندارد و در سال های 48 تا 51 توسط وزارت كار و امور اجتماعي به اجرا در آمد و در اين فاصله 3 ساله 1493 نفر كارآموز به كشورهاي مختلف اعزام شدند و پس از آن برنامه اعزام نيرو به خارج از كشور متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین گزارش موضوع اعزام نیروی کار به خارج کشور مجدد در سال 73 بر اساس مصوبه هیئت وزیران آغاز شد. بر اساس اين مصوبه هيئت وزيران وزارت خانه هاي امور خارجه و كار و امور اجتماعي فعاليتهاي مربوط به ساماندهي نيروي كار و اعزام آنها به خارج از كشور را عهده‌دار شدند. طبق اين مصوبه فقط 600 نفر نيروي كار به خارج از كشور اعزام شدند.

 

این گزارش می افزاید: اعزام نیروی کار به خارج کشور یکی از منابع تامین ارزی برای کشورها محسوب می شود که در چند سال اخیر توجه بیشتر نهادهای متولی این حوزه را برانگیخته و باعث شده تا اقدامات موثرتری در این زمینه انجام شود تا جایی که  بانک جهانی اعلام کرد درآمد ارزی ایران از محل صدور نیروی کار در سال ۲۰۱۸ به ۱.۴ میلیارد دلار رسید و ایران رتبه هشتم منطقه را از این نظر کسب کرد.

 

تسنیم در خبری در این باره آورده است: «بانک جهانی در گزارشی از درآمد ارزی کشورها با صدور نیروی کار به خارج در سال 2018 اعلام کرد کشورهای جهان در این سال 529 میلیارد دلار از این محل درآمد کسب کردند. پیش بینی شده است این رقم در سال 2019 با رشد 4 درصدی به 550 میلیارد دلار برسد.

 

بر اساس این گزارش درآمد ارزی ایران از محل صدور نیروی کار در سال 2018 به 1 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده و ایران در رتبه هشتم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان جذب درآمد ارزی از صدور نیروی کار قرار گرفته است.

 

در این منطقه، مصر با درآمد 28.9 میلیارد دلاری در رتبه نخست قرار گرفته و مراکش با 7.4 میلیارد دلار، لبنان با 7.2 میلیارد دلار، یمن با 3.4 میلیارد دلار، فلسطین با 2.6 میلیارد دلار، تونس با 2 میلیارد دلار، و الجزایر با 1.9 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های دوم تا هفتم از این نظر قرار گرفته اند. عراق نیز با 1.1 میلیارد دلار پس از ایران در رتبه نهم قرار گرفته است.

 

میان کشورهای جهان، هند رتبه نخست را از این نظر به خود اختصاص داده است. درآمد ارزی این کشور از محل صدور نیروی کار در سال 2018 بالغ بر 78.6 میلیارد دلار اعلام شده است. چین با 67.4 میلیارد دلار و مکزیک با 35.7 میلیارد دلار به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.»

 

یادآور می شود: در برنامه ششم توسعه اولویت اقتصادی در سیاست خارجی کشور جذب دانش و نوآوری از کشورهای صاحب فناوری، توسعه بازارهای صادراتی، خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ایرانی و اعزام نیروی کار به خارج عنوان شده است. شناسایی بازارهای هدف شغلی و تسهیل اعزام نیروی کار ایرانی به خارج از جمله وظایف و ماموریتهای پیش بینی شده برای دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در کشورهای خارجی است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت خبرگزاری شبستان نماز جمعه حج استان بوشهر خطبه نماز جمعه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم اختتامیه بانک جهانی اعزام نیروی کار ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۲۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته

شرکت گازپروم روسیه در پی کاهش صادرات ناشی از تحریم‌های غرب، اولین ضرر سالانه خود از سال ۱۹۹۹ را گزارش کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، شرکت گازپروم روسیه در پی کاهش صادرات ناشی از تحریم‌های غرب، اولین ضرر سالانه خود از سال 1999 را روز پنجشنبه گزارش داد.

بر اساس گزارش درآمد گروه گازپروم، این شرکت دولتی روسیه در سال 2023 زیان خالص 629 میلیارد روبلی (6.7 میلیارد دلاری) را ثبت کرد که اولین زیان سالانه آن در 25 سال گذشته است. این نتیجه برخلاف سود خالص 13.2 میلیارد دلاری در سال 2022 گزارش شده است.

کل درآمد این شرکت از 126 میلیارد دلار در سال قبل به 92 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافت.

گازپروم روسیه: اتحادیه اروپا با کمبود گاز مواجه می‌شودآلمان شرکت تابعه غول انرژی روسیه را مصادره می‌کند

در گزارش گازپروم آمده است که درآمد حاصل از فروش گاز با 40 درصد کاهش به 47.4 میلیارد دلار رسیده در حالی که درآمد حاصل از تجارت نفت با افزایش 4 درصدی به 38 میلیارد دلار رسیده است. فروش در کسب و کار برق این شرکت نیز نزدیک به 9 درصد افزایش یافت و به 6.6 میلیارد دلار رسید.

پس از گزارش درآمد روز پنجشنبه، سهام گازپروم بیش از 4 درصد سقوط کرد.

صادرات گاز روسیه به بازارهای سنتی خود در اتحادیه اروپا به دلیل تحریم‌های مربوط به جنگ اوکراین و خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم، که قبلا مسیر اصلی گاز روسیه به این منطقه بود، کاهش یافته است.

بر اساس محاسبات رویترز، عرضه گاز طبیعی گازپروم به اروپا در سال 2023 با 55.6 درصد کاهش به 28.3 میلیارد متر مکعب رسید.

طبق برآورد آژانس بین المللی انرژی، این صادرات به پایین ترین سطح خود از اوایل دهه 1970 کاهش یافت.

با این حال، گازپروم مقصد تجارت انرژی خود را به سمت آسیا تغییر داده است و چین به یکی از بزرگترین خریداران این شرکت تبدیل شده است.

در صورت بهره برداری کامل از خط لوله قدرت سیبری، حجم صادرات گاز روسیه به چین می تواند به 100 میلیارد متر مکعب در سال برسد.

به گفته گازپروم، هنگامی که این اتفاق بیفتد، چین به طور کامل جایگزین اتحادیه اروپا از نظر واردات گاز روسیه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • کسب درآمد ارزی شرکت ایپکو از محل صادرات خدمات فنی مهندسی
  • عدم صدور ویزا همچنان مشکل جدی ماست/ المپیک را قطعی شده می‌دانم
  • هرگونه صدور ویزا برای اربعین باید در خارج از استان خوزستان باشد
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • اعزام سفیران کریمه به خارج و داخل کشور با ۱۳۰ برنامه
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطا می‌شود
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطاء می‌شود
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند