Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازیگر سریال"گاندو: گفت: هنر رضوی محدود به اسم بردن از مشهد و زیارت نیست.

به گزارش قدس آنلاین پیام دهکردی گفت: زندگی ائمه پر از دردهای بشری و عدالت‌خواهی بوده اما به اشتباه، این تلقی وجود دارد که صرفا یک اثری بسازیم و در آن اسمی از مشهد، زیارت، یا امام رضا(ع) برده شود و یا در آخر یکی هست که می خواهد مشهد برود؛ از نظر من این کار یک اثر رضوی نمی‌شود، زیرا دامنه زندگی این بزرگان آنقدر وسیع هست که هرچقدر به آن عمیق پرداخته شود باز هم جای کار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این بازیگر باتجربه تئاتر، سینما و تلویزیون درباره پرداختن به موضوع و اصل سیره رضوی در سینما و تئاتر کشور افزود: تئاتر با موضوع سیره امام رضا(ع) هرچقدر ساخته و پرداخته شود باز هم کم خواهد بود، زیرا موضوع زندگانی این بزرگان در باب اندیشه های الهی بوده و درسراسر زندگانی‌شان دغدغه و تلاش برای مبارزه با بی‌عدالتی و ظلم در جامعه وجود داشته است؛ مسئله ای که این روزها به شدت نیاز داریم تا به آن بپردازیم. دهکردی که عضو هیئت داوران جشنواره تئاتر رضوی در دوره‌های پیش نیز بوده است تصریح کرد: درد امام رضا و اهل بیت (ع) بی عدالتی بوده و ما باید با اثر خود علیه بی‌عدالتی عصیان کنیم. اگر بتوانیم بی عدالتی را در یک اثر به تصویر بکشیم، آن موقع است که توانسته ایم کاری رضوی انجام بدهیم. وی با اشاره به جشنواره امام رضا (ع) بیان داشت: اگر این موضوع را فقط به یک جشنواره ربط بدهیم و در حد ده روز به آن بپردازیم و تا سال بعد نیز دیگر سراغش نرویم بی فایده خواهد بود، زیرا این موضوع آنقدر بزرگ و با اهمیت است که تمام سال باید به آن پرداخت شود، به طوری که در طول سال به عنوان یک رخداد جاری در همه کشور، نه فقط خراسان رضوی به آن اهمیت بدهیم. او که کسب عنوان بهترین بازیگر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را نیز در کارنامه خود دارد، گفت: درسینمای ما قبلا به طور محدودی به اصل سیره رضوی از نظر فیلمنامه پرداخته شده اما مشکل این است که امروز در جهانی زندگی می کنیم که بی عدالتی به هزار زبان در سخن است و در جای‌جای زندگی ما این بی عدالتی لبریز شده؛ به شکل های مختلف از  اختلاف‌های طبقاتی، از چپاول هایی که در بیت المال می شود و مردم به شدت از این موضوع دلشکسته هستند، بنابراین ممکن است در طی سال ده اثر با موضوع  بی عدالتی ساخته شود که باز هم  از نظر من کم است و باید گسترش پیدا کند. دهکردی با اشاره به نقش مهم تئاتر در فرهنگ سازی جامعه و نگاه هنرمندان به عرضه تئاتر رضوی بیان داشت: هنرمندانی که نگاهشان به مسائل عمیق است به نوعی چه در فیلم ها و تئاترها به این موضوع پرداخته اند زیرا زبان برّان و اعتراض‌گر تئاتر، بهترین گزینه برای توسعه عدالت خواهی است. وی با اشاره به وضعیت جامعه کنونی گفت: در یک دهه اخیر متاسفانه اساسا با یک فضای عوام زده و یک سطحی نگری به طور عام در کل جامعه مواجه هستیم، که البته نقش تکنولوژی‌زدگی و مجازی‌زدگی حاکم در جامعه ، دیگاه ها و یا رسانه هایی که به شدت سعی دارند جامعه ما را مصرف‌گراتر از قبل کنند را نمی‌شود کتمان کرد. در کنار این مشکلات، تولید آثار با محوریت ظلم در جامعه کمتر شده است بنابراین وقتی تولید کم باشد مخاطب نیز کم می شود زیرا ذائقه مردم متاسفانه به سمت سطحی نگری در حال رشد است. وی با اشاره به کم کاری در عرصه تولیدات با محور رضوی گفت: همه ما در یک گناه دسته جمعی شریک هستیم، از من هنرمند تا هرکسی در این جامعه فعال است اما روی نخست این پیکان به سمت سیاست‌مداران فرهنگی ما است، زیرا اساسا متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، ما نهاد های زیادی داریم که درعرصه کاری خود با حوزه وزارت فرهنگ پیوند کاری داشته به همین خاطر در این حوزه هم نظارت دارند، هم ابراز نظر می‌کنند که این خود عامل این نابسامانی های فرهنگی شده است. وی ادامه داد: من همیشه گفته‌ام ای کاش متولی فرهنگ در کشور ما فقط وزارت فرهنگ بود زیرا همه تکلیف را می‌دانستند، اما متاسفانه  خود این وزارت یک قطره کوچکی است در این جریان. به همین خاطر همگرایی وجود ندارد و این نهادها به شدت درحال واگرایی هستند و در حوزه فرهنگ واگرایی یعنی یک خسران غیر قابل جبران. وی افزود: ما در حوزه اقتصاد ممکن است یک پولی را بتوانیم از جایی قرض بگیریم تا مشکلات‌مان را حل کنیم ولی اگر فرهنگ مان دچار مشکل شود نمی توانیم قرض بگیریم و باید بدانیم افول و آسیب فرهنگی به این راحتی درمان پذیر نیست. وی در پایان در ارتباط با حضور جوانان در جشنوار فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: حضور هنرمندان جوان پر شور و شوق است اما نکته اصلی این است که بعد از اتمام برنامه این موضوع را تا سال بعد کنار می گذاریم. برای اینکه بتوانیم اشتیاق هنرمندان جوان را نسبت به موضوع و سیره رضوی فعال نگهداریم باید در تمام طول سال این برنامه ها به طور پیوسته ادامه داشته باشد تا هنرمند و همه جامعه متوجه اهمیت اصل زندگی این امام بزرگ شوند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پیام دهکردی خراسان رضوی دهه کرامت سریال سریال گاندو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

کارگردان نمایش «پر» از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، رویکرد جشنواره در حذف بخش رقابتی و توجه به اجرای عمومی آثار را اقدامی موثر دانست.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاتر‌های با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود، زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کار‌های دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهر‌های خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجرا‌های عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

دیگر خبرها

  • تجلیل از دختران مدال‌آور ‌رشته‌های‌ ووشو و کاراته در مشهد
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع)
  • ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
  • بزرگترین مرکز توزیع پوشاک حجاب در مشهد تأسیس می‌شود
  • اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
  • اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • کارگران عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند