Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:32:38 GMT

چالش انتخاب میان بد و بدتر

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۹۳۴۵۷

چالش انتخاب میان بد و بدتر

روزنامه اعتماد در گزارشی آورد: ادعایی پرتکرار در فضای سیاسی کشور، آن‌هم به این اعتبار که «مردم ناراضی‌اند»، پس چون اصلاح‌طلبان ظاهراً پیروز چند انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر اخیر بوده‌اند، مسوولیت پای آنهاست و باید فکری به حال خود کنند. اما آیا اصلاح‌طلبان به‌واقع پیروز تمامی این انتخابات بودند و آنچه مردم را به گفته برخی ناظران از صندوق رای ناامید کرده، صرفاً انفعال و سستی اصلاح‌طلبان پیروز این چند انتخابات بوده است؟!

پرسشی دشوار که البته در این ماه‌ها و سال‌ها بسیاری درصدد پاسخ به آن برآمده‌اند اما کمتر کسی موفق به ارایه پاسخی دقیق، جامع و مانع شده که به اصطلاح نه سیخ تفکرِ اصلاح‌طلبی و تعلق‌خاطر به سازوکارهای دموکراتیکِ اصلاحات (انتخابات و تمسک به صندوق رای و آرای عمومی) بسوزد، نه کبابِ مطالبات برحق مردمی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی اما هستند برخی اصلاح‌طلبان همچون سعید حجاریان که به حضور در انتخابات پیش‌رو به‌صورت مشروط نگاه می‌کنند؛ طیفی که البته به نظر می‌رسد چندان پرشمار نیستند، اما باتوجه به آنکه تحلیل‌شان را بر پایه فضای عمومی حاکم بر جامعه تبیین کرده‌اند، ممکن است در آینده بیش از این به تحلیل‌شان پرداخته شود.

ماجرا اما از آنجا شروع شد که سعید حجاریان در یادداشتی اعلام کرد که اصلاح‌طلبان باید موضع خود را در برابر انتخابات به صراحت و با جزییات کامل اعلام کنند. این چهره صاحب‌نفوذ در جریان اصلاحات، «عقلانی‌ترین راهبرد در کوتاه‌مدت» را «مشارکت مشروط» دانسته و گفته است که باید از فرصت انتخابات استفاده کرد ولی چنانچه شروط مطرح شده برآورده نشد، همان بهتر که عطای حضور در انتخابات را به لقایش بخشید! از دیگر سو محسن صفایی‌فراهانی، ازجمله اعضای اصلی حزب مشارکت نیز با انتقاد از نحوه تایید صلاحیت نامزدها ازسوی شورای نگهبان به «خبرآنلاین» گفته است: «وقتی یک قیف باریک وجود دارد که کاندیداهای انتخابات مجلس را از آن عبور می‌دهند و مجموع افرادی که به عنوان نماینده انتخاب می‌شوند آن‌قدر توانا نیستند که مسائل امروز ایران، منطقه و دنیا را خوب ببینند، مشخص است که کارایی محدود می‌شود.» صفایی‌فراهانی می‌گوید: «در این شرایط حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم. یا باید بتوانیم نیروی توانا و آگاه با شرایط مناسب روانه مجلس کنیم که از دل آن هم یک دولت تواناتر و به درد بخور به وجود بیاید یا نفرستیم.»

در این میان اما محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگوی چندی قبل خود با خبرگزاری اصولگرای تسنیم، تاکید کرد که اصلاح‌طلبان هرگز نمی‌توانند با صندوق رای خداحافظی کنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در بخشی از مصاحبه خود با تسنیم، به شنیده‌های گاه و بی‌گاه درخصوص حمایت کارگزارانی‌ها از علی لاریجانی و ترجیح مکرر او بر عارف در رقابت‌های درون‌پارلمانی برای کرسی ریاست پاسخ داده و هرگونه حمایت اصلاحات از کاندیداتوری لاریجانی را از اساس منتفی دانسته، در بخش دیگری از سخنان خود درباره نفس حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس پیش‌رو گفته است: «تا زمانی که اصلاح‌طلبیم، پیوند ناگسستنی با صندوق رای داریم.» همزمان بهزاد نبوی، نایب‌رییس مجلس ششم و ازجمله دیگر چهره‌های صاحب‌نفوذ در جریان اصلاحات نیز رویکردی یک‌سر مخالف حجاریان اتخاذ کرده و ضمن انتقاد به حامیان ایده «تحریم انتخابات» گفته است: «مسیر اصلاحات همچنان از صندوق رای می‌گذرد.»

مرتضی الویری عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز در این رابطه با «خبرآنلاین» صحبت کرده و درباره آنچه این خبرگزاری میانه‌رو، «مشارکت مشروط» خوانده، واکنش نشان داده است. الویری گفته است: «تلاش جریان اصلاح‌طلبی در شرایط فعلی بر این است که هرگونه التهاب را از فضا دور کرده تا امکان حضور فعال در انتخابات فراهم شود، ضمن اینکه اصلاح‌طلبان بر این باورند که تنها راه توفیق در حل مشکلات کشور و البته در چارچوب نظام صندوق رای است و راه دیگری جز صندوق رای نمی‌شناسیم، بنابراین تلاش و امیدواری‌مان این است که شرایط مطلوبی داشته باشیم تا بتوانیم از طریق صندوق رای مسیر اصلاحات را پیش برده و مشکلات مردم را حل کنیم.» به گفته این عضو شورای شهر تهران، «اگر به هر دلیل، مسیر حرکت اصلاح‌طلبان برای حضور موثر در انتخابات آینده بسته شود، به عبارتی قلع و قمع کاندیداها شروع شود و ما به مقطعی برسیم که ببینیم از طریق صندوق رای حتی نمی‌توانیم کوچک‌ترین قدمی برای اصلاحات برداریم. به طور طبیعی سرفصل جدیدی باز خواهد شد که ممکن است هیچ لیستی ارایه ندهیم، علت آن هم این است که نمی‌توانیم لیستی را به جامعه معرفی کنیم که در آینده نتوانیم از آن دفاع کنیم در این شرایط است که بگوییم ما لیستی نخواهیم داد.» رییس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه نحوه برخورد اصلاح‌طلبان فارغ از نظرات شخصی افراد زمانی مشخص می‌شود که شورای نگهبان به موضوع بررسی صلاحیت نامزدها ورود کند، تاکید کرد: «بعد از اینکه شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها را در دستور کار قرار داد و لیست‌ها مشخص شد در آن مقطع اگر اصلاح‌طلبان ببینند که حضور آنها در انتخابات برای حل مشکلات مردم میسر است به‌طور طبیعی با شور و هیجان حضور پیدا خواهند کرد اما اگر ببینند این امید وجود ندارد سیاست دیگری را اجرایی می‌کنند.» الویری همچنین از رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان پیش از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها صحبت کرده و می‌گوید: «ازجمله وظایفی که برای یکی از کمیته‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تعیین شده رایزنی با برخی مسوولان و نهادهای ذی‌ربط ازجمله شورای نگهبان است، در این زمینه بناست تا گفت‌وگوها و تعاملاتی با نمایندگان شورای نگهبان صورت گیرد با این هدف که آنها را متقاعد کنیم، سیاست جریان اصلاح‌طلبی حرکت در چارچوب نظام است و زمانی که خود را در این چارچوب تعریف می‌کند، به‌طور طبیعی تمام تمهیدات لازم را به عمل خواهد آورد.»

بهزاد نبوی نیز که عصر پنجشنبه گذشته در نشست «راه‌های برون‌رفت از وضعیت موجود» در دفتر حزب اتحاد ملت شرکت کرده بود، در این رابطه گفته است: «اصلاحات به معنای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب با روش‌های قانونی و مسالمت‌آمیز در چارچوب یک نظام سیاسی است؛ بنابراین حرکت اصلاحی پیچیده و آسیب‌پذیرتر است.» او گفته است: «تنها حرکت اصلاحی از صندوق رای می‌گذرد تا وقتی امکان برگزاری و حضور در انتخابات وجود دارد، اصلاح‌طلبی به بن‌بست نمی‌رود، بنابراین کماکان تنها راه اصلاح‌طلبان حضور در صحنه است.» به گفته نبوی، «مخالفان اصلاحات پس از خرداد ۷۶ دو پاتک علیه اصلاح‌طلبی زدند؛ یکی اینکه سعی کردند تا آنجا که می‌توانند نهادهای انتخابی را تضعیف کنند و دیگر اینکه مردم را نسبت به صندوق رای مأیوس کنند. ما باید به جای اینکه بگوییم انتخابات به بن‌رسیده است با تمام قوا تلاش کنیم انتخابات پرشور در کشور برگزار شود.» نایب‌رییس مجلس ششم گفت: «اصلاح‌طلبان و حاکمیت باید بکوشند تا برگزاری انتخابات پرشور تبلیغ شود، این موضوع به سود منافع ملی است و احتمال بروز حوادثی مشابه دی‌ماه ۹۶ را کم می‌کند و بدون انتخابات پرشور شکستن تحریم‌های موجود امکان‌پذیر نیست.» او با اشاره به «۳ دسته مخالف انتخابات پرشور» تاکید کرد که «ضدانقلاب یکی از آنهاست. این گروه دنبال کم‌رونقی انتخابات و در نتیجه کمتر شدن مشروعیت نظام هستند تا با رخ دادن حوادثی مشابه دی ماه ۹۶ به نظام آسیب بزنند.»

نبوی در ادامه با اشاره به چالش‌های مشابه در جریان رقیب گفته است: «چالش اصولگرایان بیشتر از ماست و احتمالاً به جان هم می‌افتند، اصولگرایان را یکپارچه نمی‌بینم چرا سعی می‌کنید این جریان را یکپارچه ببینید؟ علی‌اکبر ناطق‌نوری یا حتی علی مطهری هیچ‌وقت نمی‌گویند اصلاح‌طلبیم و خود را کماکان اصولگرا می‌دانند. پایه و منشا [فکری] حسن روحانی و همکارانش اصولگرایی است.» او معتقد است: «منافع حاکمیت و مردم در برگزاری انتخابات پرشور است. به اصلاح‌طلبان می‌گویم آیه یأس نخوانند و برای پرشور کردن انتخابات دنبال راهکار باشید.» نبوی گفت: «از طریق برهان خلف مطالب‌تان را اثبات کنید، بگویید چه راه دیگری وجود دارد؟! جایی مجبوریم میان بد و بدتر دست به انتخاب بزنیم. در انتخابات مجلس دهم خیلی نامزد گردن‌کلفت داشتید؟ اگر داشتید چرا از طریق اینترنت آگهی دادید که هر کس اصلاح‌طلب است، ثبت‌نام کند. ۲۰۰ نفر ثبت‌نام کردند و از میان آنها ۱۰ تا ۱۵ نفر ناشناس انتخاب شدند؛ چرا آن موقع [این حرف‌ها را] نگفتید؟ آن موقع فکر می‌کردید [در انتخابات] رای می‌آوردید در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کردید، الان می‌ترسید رای نیاورید و انتقاد می‌کنید.» نبوی در پایان گفته است: «به شکل صریح اعلام می‌کنم جز حضور در انتخابات راهی بلد نیستم هر کس بلد است و راهش اصلاح‌طلبانه است بسم‌الله…»

همزمان علی شکوری‌راد نیز در همین نشست گفت: «ما هرگز در پی تغییر ساختاری نیستیم اگرچه احتمال این کار وجود ندارد، چون پایه‌های نظام از لحاظ اقتصادی، نظامی و رسانه‌ای قوی است. ما اصل نظام را قبول داریم. آنچه مدنظر ماست، اصلاح در رویکردها و قانونمداری و حفظ حقوق شهروندان است که همان حکمرانی خوب محسوب می‌شود.» به گفته دبیرکل حزب اتحاد ملت، «چالش اصلاح‌طلبان این است که دنبال فربه کردن پوسته و جناح مقابل درپی فربه کردن هسته هستند. انتخابات آینده ما را درمعرض این قرار داده که پوسته را کنار بگذاریم تا آن هسته عریان شود، اگرچه در سه دوره قبلی انتخابات میان این دو توازن ایجاد کردیم.» اما او نیز همچون نبوی گفته است: «اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلب‌ها دچار چالش هستند، بنیان‌های اعتقادی آنها براساس فسادی که دوران دولت نهم و دهم شکل گرفت، دچار چالش جدی و در درون دچار تشتت هستند. اگر امروز اصلاح‌طلبان صحنه را خالی کنند، اصولگرایان به جان هم خواهند افتاد و بیش از پیش خود را افشا خواهند کرد.» او گفت: «انتخابات در نظام جمهوری اسلامی دارای ظرفیت‌هایی است که بخشی از این ظرفیت در قانون اساسی و بخش دیگر آن تاکید مسوولان نظام بر افزایش مشارکت است. برای بالا بردن اعتبار بین‌المللی باید انتخابات و مشارکت بالا برگزار شود.»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات شورای نگهبان حزب پیشروی اصلاحات حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۳۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد

حبیب الله بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره برنامه این حزب برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:  در مرحله اول انتخابات در لحظات پایانی روز تبلیغات انتخابات لیستی به عنوان دلسوزان انقلاب ارائه دادیم که این اقدام برای آن بود که لیست ائتلاف لیست جامعی نیست و خودمان به عنوان جمعیتی مستقل  می توانیم لیستی ارائه دهیم.

وی درباره لیست مستقل این جمعیت برای دور دوم انتخابات گفت: از آن لیست  ۵ نفر در دور اول به مجلس رفتند و ۱۰ نفر در دور دوم حضور دارند و از لیست‌های دیگر ۶ نفر را انتخاب کردیم و ۱۶ نفر نهایی لیست خودمان را برای دور دوم انتخابات با عنوان جریان وفاق انتخاب کردیم.  

بوربور عنوان کرد: لیست این افراد قطعی شده و تمام موضوعات برای تبلیغات هم نهایی شده است.  

وی تاکید کرد: برای تکمیل لیست افراد حاضر شدند و درخواست هایی برای حضور در لیست نهایی داشتند . با کارشناسی‌هایی که انجام دادیم این لیست ۱۶ نفره را نهایی کردیم.

وی افزود: قواعد و قوانین ما آن بوده که کسانی که مردم به آن‌ها رای بالاتری داندند به احترم این رای در لیست قرار دادیم و ۶ نفر باقی مانده هم بر اساس نیاز کمیسیون‌ها و تخصص و تجربه آن‌ها انتخاب شده اند.  ۱۰ نفر، اما جز افرادی هستند که در لیست دلسوزان انقلااب در دور اول حاضر بودند.

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی افزود: ما اعتقاد داریم که بالای دو سوم این ۱۶ نفر رای خواهند آورد.

وی درباره مشارکت مردم در دور دوم انتخابات گفت: ۴۵ نفر باید برای مجلس شورای اسلامی انتخاب شوند و برای همین مردم کار آسان تری را نسبت به دور اول انتخاب از میان چندین هزار نفر دارند.

وی اظهار کرد: در تهران ۱۶ نفر باید انتخاب شوند. که اهمیت زیادی دارد. چرا که اصولا نماینده‌های تهران در مجلس بسیار مهم و تاثیرگذار هستند و این تاثیرگذاری باعث می‌شود که در تهران مردم از لیست‌ها و افرادی که می شناسند برای انتخاب نهایی خود استفاده کنند. البته ما سعی کردیم بدون در نظر گرفتن جریاناتی که مربوط به لیست‌های متفاوت است ۱۰ نفر از لیست دلسوزان خود انتخاب کنیم و ۶ نفر هم بر اساس نیاز کمیسیون‌های مجلس و رای آوری احتمالی آن‌ها قرار داددیم تا به رای مردم هم احترام گذاشته باشیم.

با اعلام حبیب الله بوربور اسامی لیست ۱۶ نفره  جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی به عنوان فهرست وفاق به شرح زیر است.  

۱. احمد نادری ۲. ابراهیم عزیزی ۳. سمیه رفیعی ۴. ابوالفضل ظهره وند ۵. حسین نجابت ۶. عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی ۷. زهره سادات لاجوردی ۸. زینب قمصری ۹. علیرضا سلیمی ۱۰. محمد حسین حسین زاده بحرینی ۱۱. حسن خجسته باقر زاده ۱۲. مهدی عسگری ۱۳. مجتبی زارعی ۱۴. علی اصغر پور محمدی  ۱۵. سید نظام الدین موسوی ۱۶. مجتبی رحماندوست 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • دغدغه مردم در حوزه اشتغال است
  • لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد | انتخابات در این ۸ حوزه تمام الکترونیکی برگزار می‌شود
  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • توهین جنجالی مجری تندرو صداوسیما به اصلاح طلبان و اصولگرایان /حسام الدین آشنا: بی ادب نباشید؛ چه برای سیدخندان و چه برای پاورقی
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است