Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، منابع محلی سعودی پنجشنبه شب از انفجارهای پی در پی در فرودگاه شهر «جیزان» در جنوب غرب عربستان خبر دادند. منابع آگاه سعودی گفته اند که به دنبال این انفجارها، همه پروازها به مقصد و از مبدأ فرودگاه جیزان لغو شد.

در این ارتباط، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن پنجشنبه شب اعلام کرد که سامانه پاتریوت آمریکایی در اختیار ارتش عربستان در استان مأرب هدف حمله پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی هفته‌های گذشته، مراکز نظامی شهرهای جنوبی عربستان هدف گسترده حمله پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفته است و موشک‌های پاتریوت آمریکا مستقر در عربستان قادر به رهگیری آنها نشده اند.

حمله ائتلاف سعودی به یمن و مقابله ارتش و کمیته های مردمی یمن با این ائتلاف در حالی ادامه دارد که «محمد عبدالسلام» سخنگو و رئیس هیأت مذاکره کننده جنبش انصارالله یمن روز پنج شنبه در دیدار و گفت و گو با «مارتین گریفیث» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن در مسقط پایتخت عمان آمادگی کامل انصارالله برای اجرای بندهای توافق مذاکرات استکلهم سوئد (۲۲ آذر ۹۷) جهت برقراری آتش بس در تعز و آزادی تمامی زندانیان، را اعلام کرد.

وی «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن و هواداران وی را به کارشکنی و بهانه تراشی در این زمینه متهم کرد و گفت: آنها به دنبال این نیستند که روند سیاسی یا توافق استکهلم پیشرفتی داشته باشد، زیرا که پیشرفت در روند سیاسی یمن، پیامدهای منفی برای عربستان خواهد داشت و ریاض را فاقد مشروعیت واقعی برای گفت وگوی سیاسی خواهد کرد.

انتقال دامنه نبرد به عمق عربستان و تغییر موازنه میدانی

به نوشته روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن، سرهنگ یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن و نیروهای مقاومت مردمی این کشور اعلام کرده است که نیروهای وابسته به ارتش یمن طی دو ماه گذشته ۳۶ بار با پهپاد و پنج بار با موشک های بالستیک هدایت شده خود عربستان را هدف قرار دادند که در ۱۰ مورد از این عملیات فرودگاه ابها، در هفت مورد فرودگاه جازان و در سه مورد فرودگاه نجران هدف قرار گرفته شد.

به نوشته روزنامه رای الیوم، استفاده گروه انصارالله یمن از پهپاد در بمباران فرودگاه ها نشان می دهد این گروه انواع پیشرفته ای از این پهپادها را در اختیار دارد که به سختی می توان آنها را شناسایی و رهگیری کرد. این موضوعی است که باید مایه نگرانی رهبران سیاسی و نظامی عربستان شود. گروه مردمی انصارالله موفق شده است که دامنه جنگ را به عمق عربستان منتقل و حالتی از نگرانی را در نهادهای کلیدی عربستان مانند فرودگاه ها و مراکز نفتی به وجود آورد و این اتفاق خطرناکی به شمار می رود.

این موضوع نشان می دهد که دیگر این جنگ مانند چهار سال گذشته یک طرفه نیست و موازنه نبرد تغییر کرده است. یحیی سریع گفته است که جریان مردمی انصارالله قصد دارد مرحله دوم عملیات بازدارندگی خود را انجام دهد. اگر چه وی در این باره توضیحی نداده است، اما بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی معتقدند که شاید در مرحله دوم عملیات انصارالله فرودگاه هایی در شمال و غرب عربستان در جده و ریاض و تاسیسات حیاتی این کشور هدف قرار گیرند.

جنبش انصارالله از ضعف های عربستان به ویژه پس از ماجرای قتل «خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی و درخواست ها در غرب برای پایان دادن به فروش سلاح از سوی کشورهای غربی به عربستان پس از این جنایت و جنایت ها در جنگ یمن استفاده می کند تا شرایط خود را بر خاندان حاکم بر عربستان تحمیل کند. استفاده جنبش مردمی انصارالله از پهپاد و موشک های کروز که می توانند رادارها را پشت سر گذارند و به اهداف خود در داخل عربستان برسند نشان می دهد که در میدان های نبرد و معادلات نظامی تغییراتی به سود یمنی ها رقم خورده است. هدف قرار گرفتن فرودگاه أبها جایگاه انصارالله را در مذاکرات تقویت خواهد کرد و سبب می شود رهبران سعودی با برجسته ترین شرایط این گروه در هر گونه مذاکره ای موافقت کنند تا به جنگ در یمن پایان داده شود.

«عبدالحمید صیام» کارشناس مسائل سازمان ملل به شبکه خبری «الجزیره» قطر گفت، تنش های اخیر میان سعودی ها و انصارالله دو طرف را به مرحله تازه ای از جنگ وارد خواهد کرد و همه محاسبات کسانی را که برای حل بحران تلاش می کنند بر هم خواهد زد. عربستان باید به واسطه گسترش بیماری و گرسنگی در یمن در راهبرد خود بازنگری کند. تحولات اخیر جنگ یمن هشداری به ائتلاف سعودی است و نشان می دهد که امور بر پایه تمایلات این ائتلاف پیش نمی رود. اکنون زمان آن است که عربستان بر سر عقل آید و در بحران انسانی و اخلاقی که با جنگ افروزی در یمن سبب آن شده است بیاندیشد و اهمیت بازگشت به میز مذاکرات برای خروج از تنگنای کنونی را درک کند.

«یاسین التمیمی» سخنگوی جریان «آگاهی مدنی» یمن هم به شبکه الجزیره گفت روند اشتباهی که عربستان در مدیریت نبرد در یمن پیش گرفت سبب به وجود آمدن بحران کنونی شده است. عربستان با استفاده از سلاح برای رسیدن به خواسته های خود در یمن روند جنگ را از ارزش های اخلاقی دور کرد. ائتلاف سعودی - اماراتی اکنون از نظر عملی در حال دست و پازدن در جنگ یمن است و اکنون دیگر توجیهی برای حضور در یمن ندارد. در پیش گرفتن رویکرد اشتباه درباره یمن سبب محاصره و گرسنه شدن مردم این کشور شد. این موضوع اکنون سبب شده که یمنی ها به مرحله جنگ و مقابله با عربستان از طریق پهپادها وارد شوند و از نظر راهبردی ائتلاف سعودی را آزار دهند.

شبکه خبری «المنار» لبنان، حمله پهپادهای یمنی به فرودگاه أبها را به بیانگر سقوط اُبُهت سعودی قلدرماب خواند و نوشت: بارها بینی سعودی ها در میدان های نبرد به خاک مالیده شده است زیرا درگیری ها در میدان های نبرد نشان داده است نیروهای متجاوزان و حامیان آن نمی توانند جنگجویان پابرهنه یمنی را شکست دهند.

روزنامه «الثوره» یمن در گزارشی به قلم «زین العابدین عثمان» آورد: از زمانی که نظامی های یمن برای مقابله با ائتلاف سعودی – اماراتی، پهپادها را به خط درگیری مستقیم و بازدارندگی راهبردی وارد کرده اند، روند جنگ، درگیری های نظامی و تحولات میدان های نبرد به طور ملموسی تغییر کرده و موازنه راهبردی به سودی یمنی ها رقم خورده است. دیگر ابتکار عمل از نظر ابعاد سیاسی، میدانی و نظامی در دست ائتلاف سعودی- اماراتی نیست و زرادخانه های دفاعی این ائتلاف شکست خورده است و نمی تواند از تاسیسات حیاتی، اقتصادی و نظامی عربستان دفاع و موازنه راهبردی را برای آن فراهم کند.

به نوشته روزنامه «الاخبار» لبنان، برخلاف پیش بینی ائتلاف آمریکایی- سعودی- اماراتی، معادله از دفاع به بازدارندگی تغییر کرده و موازنه ترسناکی برقرار شده است. اکنون در نتیجه حمله به دشمن در میدان های نبرد و رسیدن یمنی ها به مرحله بازدارندگی راهبردی و برقرار شدن موازنه ترسناک برای مقابله با دشمن زورگو، دشمنان پی درپی از ارتش و کمیته های مردمی ضربه های موشکی دریافت می کنند.

وجود خلا در سیستم نظامی عربستان

تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی به نقل از روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت: حمله های نظامی نیروهای موشکی ارتش یمن به عربستان وجود ضعف و شکاف در سیستم دفاعی سعودی را بر ملا کرد. «جارید مالسین» تحلیلگر این روزنامه تاکید کرد قدرت موشکی ارتش یمن و کمیته های مردمی این کشور پس از سپری شدن چهار سال از حمله به یمن خطرات و تهدیدهایی که عربستان به عنوان همپیمان اصلی آمریکا با آن روبرو است آشکار کرده است. حمله نظامی عربستان علیه یمن با شکست روبرو شده و این روزها عربستان در معرض حمله طرف های یمنی قرار گرفته است و سامانه دفاعی عربستان در پایان دادن به حمله یمنی ها با شکست روبرو شده است.

تارنمای «الخلیج اونلاین» یمن در گزارشی آورد: انصارالله از آغاز جنگ می توانست شگفتی آفرین باشد، اما این گروه پیش از این حتی یک بار هم نمی خواست از سلاح های راهبردی خود استفاده کند. اکنون این گروه می خواهد با استفاده از ابزارهای خود سعودی ها را زیر فشار قرار دهد تا از پرونده یمن عقب نشینی کنند یا حداقل به حمله های خود به یمن پایان دهند. استفاده انصارالله از سلاح های مختلف مانند موشک های کروز، موشک های کوتاه برد، جنگنده های بدون سرنشین، راهبردی فعال برای مقابله با سعودی ها است. انصارالله موفق شده است با هدف قرار دادن بانک اهداف در داخل عربستان دامنه جنگ را از داخل یمن به داخل عربستان منتقل کند. سیستم دفاعی عربستان به دو دلیل برای مقابله با پهپادها و موشک های کروز یمنی ها با شکست روبرو شده است. نخست اینکه سلاح های عربستانی قدیمی است و توان مقابله با یمنی ها را ندارند و دوم اینکه در میان نیروهای عربستان کسی مهارت استفاده از سلاح های عربستان را ندارد و این موضوع سبب شکست سعودی ها در مقابله یمنی ها شده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۳۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف تلخ عربستان از صعود به المپیک پاریس

به گزارش ورزش سه، تیم المپیک عربستان سعودی پس از باخت 2 بر صفر مقابل ازبکستان با ده بازیکن در یک چهارم نهایی، در این مرحله از این تورنمنت حذف شد و رویای رسیدن به المپیک آنها هم از بین رفت.

ازبکستان گل اول را قبل از نیمه دوم توسط حسین نورچایف، وارد دروازه عربستان کرد و پس از آن ده نفره شدن عربستانی‌ها، آنها را تحت فشار قرار داد و در نهایت با گل دوم ازبک‌ها همراه شد تا بدین ترتیب جوانان ازبکستانی یک پیروزی شیرین را مقابل عربستان کسب کنند.

قابل ذکر است که تیم المپیک عربستان در گروه سوم صدرنشین شد و شروعی بی نقص داشت اما در مرحله گروهی با شکست مقابل عراق، از مسیر خوب خود خارج شد و دومین شکست آنها هم مقابل ازبکستان از راه رسید.

دیگر خبرها

  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • حذف تلخ عربستان از صعود به المپیک پاریس
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م