Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير ارتباطات گفت: دولت چين برنامه اي براي حضور در عرصه استخراج رمز ارز در ايران ندارد اما در هر صورت بخش خصوصي و مردم چين ممکن است در اين حوزه فعال بوده باشند.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد جواد جهرمي آذري افزود: قبل از اينکه ايران براي استخراج کنندگان رمز ارز جذاب باشد بخش زيادي از استخراج رمز ارز در چين صورت مي گرفت که اکنون به سمت ايران تغيير پيدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تصريح کرد: به صورت مستند مدرکي از فعاليت چيني‌ها در ايران وجود ندارد اما من هم به صورت شفاهي اين موضوع را شنيدم.
استخراج رمز ارز امروز پديده اي رايج در دنيا است
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه استخراج رمز ارز امروز پديده اي رايج در دنيا است تاکيد کرد قيمت برق در ايران با قيمت جهاني آن قابل قياس نيست هزينه هر کيلووات ساعت برق صنعتي در برخي از کشورهاي اروپايي 20 سنت است متوسط قيمت منطقه اي هم عدد بالايي است هم اکنون نيز برق صادراتي ما هم هر کيلووات حدود 9 تا 10 سنت است.
آذري جهرمي ادامه داد: هزينه تمام شده برق مصرفي در ايران به دليل برخورداري کشور از منابع گازي که به صورت تقريباً رايگان در اختيار توليد برق قرار مي گيرد با ساير کشورها قابل قياس نيست و قيمتي هم که عرضه مي شود متناسب با همان هزينه ها است.
وي تصريح کرد: البته بايد درامد مردم را هم در نظر گرفت اين فرمول براي مصرف مردم ايران است تا مردم ايران هم توان پرداخت آن را داشته باشند اما به نسبت نرخ جهاني اين عدد پايين است و شايد در حد نيم سنت باشد.
جذابيت ايران براي استخراج کنندگان رمز ارز
وي با بيان اينکه استخراج رمز ارز نيازمند تجهيزات و برق است گفت: برق ايران براي کساني که به دنبال استخراج رمز ارز هستند بسيار جذاب است اين در شرايطي است که براي توليد برق بايد حجم زيادي از آب پشت سدها که حق مردم و کشاورزان است را مصرف کنيم.
به گزارش تسنيم، آذري جهرمي اظهار کرد: اگر عده اي بخواهند از اين برق بدون ضابطه استفاده کنند و با نرخ مصرف خانگي استخراج رمز ارز کنند و پول کلاني را هم به جيب بزنند مطلوب نيست اما اين واقعيت را هم نبايد ناديده گرفت که بخش زيادي از شبکه برق کشور و منابع توليدي ما در ساعات غير پيک آزاد است و استخراج رمز ارز به نوعي صادرات ارز به صورت مجازي محسوب مي شود يعني اينکه بدون سرمايه گذاري و راه اندازي شبکه کلان انتقال برق، مي توان با استفاده از استخراج رمز ارز اين برق را به صورت مجازي صادر کرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه اين موضوع نيازمند سياستگذاري و تدوين مقررات است گفت: تدوين مقررات در دولت در حال انجام است و قرار است که مکان هايي را در کشور در نزديکي نيروگاه ها براي اين کار در نظر بگيرم.
وي ادامه داد: اينکه در نيروگاه برق را توليد کنيم و هزينه زيادي را براي انتقال آن پرداخت کنيم بخشي از آن هم در شبکه توزيع اتلاف شود و در نهايت به دست کساني که مي خواهند در زمينه استخراج ارز کار کنند برسد هزينه هاي ما را بالا مي برد لذا نياز است که مزرعه هاي ويژه اي در نزديکي نيروگاه ها براي اين کار در نظر گرفته شود.
آذري جهرمي گفت: از طرف ديگر نبايد نرخ ارايه برق به اين مراکز با نرخ مصرف عادي باشد با توجه به اينکه اين افراد درامد بالاي ارزي دارند نرخ برق بايد متناسب با درآمد انها تصويب شود.
براي استخراج کنندگان رمز ارز پروانه قانوني صادر شود
وي گفت: بايد به فعالان اين بخش پروانه فعاليت قانوني داده شود و امتيازاتي براي آنها در نظر گرفته شود تا آنها بتواند فعاليتشان را به صورت قانوني انجام دهند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه عليرغم تلاش هاي دولت تدوين قانون مقداري طول کشيده است تاکيد کرد در اين مدت واردات اين نوع تجهيزات در گمرک ممنوع بوده است ولي اکنون مي دانيم که حجم زيادي از اين دستگاه ها وارد کشور شده است و خيلي از اين تجهيزات هم در مراکز دولتي و غير دولتي استفاده شده است حتي مورد داشتيم که بدون اطلاع مديران در مراکز مخابراتي هم اين تجهيزات نصب شده است.
آذري جهرمي تصريح کرد: ارزيابي وزارت نيرو اين است که 700 مگاوات برق کشور در حال حاضر براي استخراج رمز ارز استفاده مي شود اين وضعيت در مرحله اول حقوق عامه مردم را تضيع مي کند چون از منابع گازي و آبي که اموال همه مردم است براي توليد برق استفاده مي شود.
وي گفت: علاوه بر مقررات گذاري خاصي که بايد در دولت انجام شود کساني هم که اين کار را انجام مي دهند بايد تلاش کنند خود را در چارچوب قانون و مقررات قرار دهند اين موضوع بايد سريعتر تعين تکليف شود اين افراد شناسايي شوند و بر آنها نظارت صورت بگيرد و در ساعات هاي غير پيک بتوانند کار کنند.
چين شريک تجاري مهم ايران در حوزه فناوري اطلاعات
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ديدار خود با وزير صنعت و فناوري اطلاعات چين گفت که از 35 ميليارد دلار مبادلات تجاري سالانه چين و ايران، حدود يک و نيم ميليارد دلار آن به حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات و الکترونيک مرتبط است که عدد قابل توجهي است چين شريک تجاري مهمي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات براي ما به حساب مي آيد.
آذري جهرمي افزود: مبحث پيش روي دنيا مبحث اقتصاد ديجيتال است که سهم بسيار بزرگي را از حجم مبادلات اقتصادي و ايجاد ثروت در کشورها از آن خود خواهد با توجه به اينکه ايران هم در حوزه اقتصاد ديجيتال برنامه هاي اجرايي کاملي را تدوين کرده و در حال پياده سازي و اجرا است فرصت هاي براي تعامل هاي بين الملل در نظر گرفته است که توسعه سطح همکاري ها با کشورهاي منطقه و کشورهاي دوست مد نظر بوده است که در ديدار با وزير صنعت و فناوري اطلاعات چين مورد بررسي قرار گرفت.
جهرمي تصريح کرد: مباحثي مانند همکاري هاي مشترک در ايجاد مسير ترانزيت شرق به غرب از مسير چين، پاکستان و ايران به سمت اروپا نيز در اين نشست مورد بررسي قرار گرفت.
وي افزود: از چين هم دعوت کرديم در نمايشگاه الگام که 27 تيرماه در ايران برگزار مي شود شرکت کند که با پاسخ مثبت طرف چيني همراه بود.
وي گفت: پيشرفت هاي ايران در حوزه فناوري اطلاعات و فضاي مجازي در ساليان اخير موجب تحسين طرف چيني قرار گرفت و ظرفيت و توانمندي هايي که در ايران و در ميان جوانان ايراني براي توسعه خدمات مبتني بر فناوري اطلاعات و نرخ رشد اقتصادي بسيار خوبي که اين بخش در سال هاي اخير داشته است مورد توجه طرف چيني قرار گرفت و به نظر مي رسد فضاي مثبتي براي افزايش سرمايه گذاري خارجي در اين بخش باشد که اثرات اين همکاري به صورت يک کميته مشترک پيگيري خواهد شد.
حمايت اپسکو از توسعه همکاري هاي فضايي با ايران
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات جمهوري اسلامي ايران در ادامه به شرکت در اجلاس تابستانه داووس در شهر داليان چين اشاره کرد و گفت: اين اجلاس فرصتي براي معرفي دانش متخصصان و جوانان ايراني بود.
آذري جهرمي همچنين با اشاره به ديدار خود با رييس سازمان همکاري هاي فضايي آسيا و اقيانوسيه (اپسکو) گفت که در اين نشست مروري بر همکاري هاي مشترک شد و همچنين بازديدهايي هم از فعاليت هاي بخش خصوصي چين در زمينه فناوري اطلاعات انجام شد.
او گفت: توجه ما بيشتر به سمت افزايش همکاري ها با کشورهاي دوست و کشورهاي منطقه است چنين همکاري هايي در شرايط فشارهاي اقتصادي که به صورت يک جانبه آمريکا بر کشور ما وارد مي کند راهگشا خواهد بود و حوزه فناوري حوزه اي است که ظرفيت بزرگ شدن و حل بسياري از مشکلات کشور از جمله افزايش کارايي و بهره وري در زمينه هاي مختلف را دارد.
پلت فرم توسعه همکاري هاي جهاني
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات جمهوري اسلامي ايران در مورد همکاري با چين نيز گفت: آن چيزي که در چارچوب بين المللي در مورد توسعه همکاري ها مطرح است دو پلتفرم استاندارد است ما توافق راه اندازي پلت فرم استاندارد را چند ماه پيش در ژنو با يونيدو به تفاهم رسيديم و قرارداد همکاري هاي مشترک را امضا کردم به زودي اين دو پلت فرم مستقر خواهد شد و استارتاپ ها و شرکت هاي فناوري اطلاعات ايران مي توانند از طريق اين پلتفرم ها به بازار جهاني دسترسي داشته باشند و سرمايه گذاري جهاني را در کشور ما مي تواند تسهيل کند.
وي تصريح کرد: اين پلت فرم بين المللي است و چيني ها هم عضو آن هستند و ما هم به آن مي پيونديم و استاندادرهاي لازم براي توسعه همکاري هاي اقتصادي در قالب سرمايه گذاري روي آنها تسهيل خواهد شد بنابراين پروتکل اختصاصي در اين حوزه به صورت مشترک با چين نداريم و در همان قالب ارتباط بين المللي ارتباط خواهيم داشت و اگر ضروري باشد مي توانيم اين پلت فرم را به صورت اختصاصي راه اندازي کنيم ولي در حال حاضر چنين نيازي نيست.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۳۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: استان کردستان دارای ظرفیت خوبی برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این بخش می‌تواند باعث نجات استان از عقب‌ماندگی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، میثم عابدی امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست با فعالان حوزه ICT استان کردستان در شهر سنندج، اظهار کرد: استان کردستان دارای ظرفیت خوبی برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این بخش می‌تواند باعث نجات استان از عقب ماندگی شود.

وی مزیت دیگر استان کردستان را نیروی انسانی توانمند آن دانست و افزود: نیروی انسانی استان با فعالیت در حوزه ICT می‌تواند عقب‌ماندگی‌های این استان را جبران کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: وجود مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق نیز مزیت دیگر استان کردستان است که می‌تواند منجر به ارزآوری و توسعه اقتصاد دیجیتال در این استان شود.

عابدی تاکید کرد: بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال می‌تواند وضعیت بیکاری استان کردستان را کاهش دهد و شاخص‌های اقتصادی این استان را بهبود ببخشد.

وی تصریح کرد: طرح ایران دیجیتال سال گذشته به صورت پایلوت در ۱۰ استان کشور اجرایی شد که این طرح امسال در استان کردستان نیز اجرایی می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در شش ماهه اول سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی شرکت‌های ما بود که این رقم را تا پایان سال به ۲,۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.

عابدی با اشاره به تجربه راه‌اندازی نمونه‌های موفق پلتفرم‌های کسب‌وکار در کشورمان، گفت: این پلتفرم‌ها بعضاً از استان‌های کوچکی همچون قم تولید شده‌اند که سایر استان‌ها نیز می‌توانند از این تجارب استفاده کرده و حتی استان‌های مرزی همچون کردستان نیز به خارج از کشور صادر کنند.

وجود ۱۸۰ شرکت فناور در کردستان

بابک سوری، رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: پیگیر حل مسائل و مشکلات شرکت‌های حوزه ICT استان هستیم و در حد توان امکانات لازم را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۸۰ شرکت فناور تحت پوشش پارک علم و فناوری استان کردستان فعالیت دارند که بیش از ۶۰ مورد آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه نمایندگان تعدادی از شرکت‌های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات فعال در استان کردستان مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

کد خبر 747514

دیگر خبرها

  • فناوری‌های نوین برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز استفاده شود
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • هفت میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری متصل هستند
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • رویداد «هاکامستر» دروازه‌ای برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس