Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:36:29 GMT

کارگروهی، حلقه مفقوده کنگره مشاهیر کُرد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۹۴۳۴۳

کارگروهی، حلقه مفقوده کنگره مشاهیر کُرد

برنامه ها و مراسم های گوناگونی در طول سال از سوی نهادها و سازمان های مختلف تدارک و ترتیب داده می شوند و بعد از برگزاری آنرا به بوته نقد می گذارند تا آسیب ها و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شود.

ضعف ها هر ساله مشخص می شوند ولی دست اندرکاران به همین حد و اندازه بسنده کرده و دیگر گامی در راستای برطرف کردن آن برنمی دارند که اگر برمی داشتند دیگر شاهد تکرار آنها نبودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی مواقع موازی کاری نهادها و دستگاه های مختلف آفتی در برگزاری برنامه ها می شود و گاهی هم ضعف در انجام کارگروهی بی نظمی و اعتراض شرکت کنندگان را فراهم می کند.

سال ها است که به شیوه های مختلف و با بیان مثال هایی عینی اعلام می شود که جامعه ما در کار گروهی ضعیف است و باید نظام آموزشی برای تقویت این مهم برنامه اصولی داشته باشد تا از همان دوران کودکی، فرزندان این مرز و بوم با روحیه کارگروهی آشنا شوند.

حاشیه های پررنگ تر از متن در کنگره مشاهیر کُرد

موضوع برگزاری کنگره بین المللی مشاهیر کُرد از یکسال پیش در کردستان مطرح شد و طراحان آن تصمیم گرفتند چنین برنامه وسیع و مهمی را با همکاری چندین نهاد اجرایی و آموزشی برگزار کنند تا نتایج رضایت بخشی داشته باشد به همین دلیل به عنوان نمونه کمیته عملی آن به دانشگاه کردستان، کمیته تبلیغات به شهرداری سنندج، اطلاع رسانی به صداوسیمای مرکز کردستان واگذار شد.

بخش تشریفات و اجرایی برنامه های جنبی همچون برگزاری شب شعر و کنسرت ها هم به یک شرکت خصوصی سپرده شد تا اینکه هر دو بخش خصوصی و دولتی در کنار هم در اجرای این مراسم مهم سهیم باشند تا کارها به نحو احسن پیش رود.

این تصمیمات به گونه ای اتخاذ شد که گویا همه یادشان رفته بود که فقر کارگروهی همچنان بر آسمان جامعه ما سایه افکنده یا اینکه می خواستند این بار نشان دهند توانایی انجام کار جمعی را دارند.

می بایست دقت بیشتری در مراحل اجرایی کنگره مشاهیر بکار گرفته می شد تا جزئیات بر کلیات چیره نمی گشت، در کل همگان نفس برگزاری کنگره را مورد تحسین قرار دادند ولی جزئیاتی که بسیار مهم و هم تاثیرگذار بودند باعث ایجاد حاشیه هایی پررنگ تر از متن شد.

برگزاری ۲ کنسرت موسیقی در ۲ سانس با حضور هنرمندانی همچون بیژن کامکار، عادل نادری، شهرام ناظری و سعدون کاکه ایی، که نه تنها در مناطق کُردنشین بلکه در تمام کشور شناخته شده و طرفداران زیادی دارند و هر جا برنامه ای داشته باشند با بیشترین استقبال مواجه می شوند از جمله برنامه های جانبی کنگره بود.

با در نظر گرفتن این موارد، در ابتدا محوطه عمارت خسروآباد برای کنسرت بیژن کامکار و سالن آزادی برای اجرای برنامه شهرام ناظری انتخاب شد که روز اجرای دومین کنسرت محل اجرا به همان عمارت خسروآباد تغییر کرد.

عمارت خسروآباد که یکی از بناهای تاریخی و ثبت ملی شده سنندج است مکان مناسبی برای اجرای کنسرت نیست ولی با این وجود با برگزاری این دو برنامه در آن موافقت و خسارت هایی هم به آن وارد شد.

وقتی پیش بینی استقبال زیادی از برنامه ای می شود باید تدابیر لازم هم برای آن اندیشیده شود تا مشکل و نارضایتی پیش نیاید و کسی و مکانی هم آسیب نبیند.

یکی، دو ساعت قبل از برگزاری کنسرت ها مردم در این مکان حضور پیدا کرده بودند ولی متاسفانه برگزارکنندگان درب عمارت را بر روی مردم بستند و همین باعث ایجاد ازدحام، حساس تر کردن و اعتراض مردم و آسیب دیدگی چند نفر و در نهایت ایجاد رفتارهایی که ضربه آن را این بنای تاریخی خورد، شد.

ولی جالب است وقتی درب عمارت باز شد برخلاف تصور هنوز محوطه تکمیل ظرفیت نشده بود و وقتی هم دیگر جایی برای نشستن و دیدن برنامه نماند مردم خارج می شدند و از پرده های نمایش تعبیه شده مقابل درب عمارت برنامه را نظاره کردند و این نشان داد که عمل درست منشاء عملکرد صحیح و برعکس می شود.

آفت ضعف کارگروهی همچنان دستاوردها را می بلعد

افتتاحیه و اختتامیه این برنامه هم به خاطره تلخی برای خبرنگاران و عکاسان تبدیل شد به گونه ای که این قشر علاوه بر استرس کاری که داشتند نحوه برخورد و رفتار نگهبانان و عوامل اجرایی و تشریفات هم بر اضطراب آنها افزوده بود و مجبور شدند بخش زیادی از انرژی خود را صرف توجیه این افراد برای ورود به سالن کنند.

کارت هایی برای خبرنگاران و عکاسان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان صادر شده بود تا بدون هیچ ممانعتی وارد سالن برگزاری مراسم شوند ولی جالب است که این کارت ها در دانشگاه اعتباری نداشت.

این عوامل اجرایی و نگهبانان نه تنها خبرنگاران و عکاسان بلکه مدیران دستگاه های اجرایی و حتی اعضای دبیرخانه کنگره را هم نمی شناختند و از ورود و خروج آنها هم جلوگیری می کردند و یا می بایست تماسی بگیرند تا فردی بیاید و مجوز ورود آنها را صادر کند.

افرادی که هیچ توجهی به حرمت مهمان آن هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهان او قائل نبودند و مقابل چشمان او به عکاسانی که تنها مشغول انجام رسالت خود بودند، فحاشی کرده و برخوردهای ناشایست روا داشتند.

تاثیر جایگاه و بیان رسالت رسانه امروزه برای همگان آشکار است و نیاز به پرداختن به آن نیست ولی جای تاسف دارد در مکان آموزشی و علمی همچون دانشگاه هنوز ارزشی برای اصحاب رسانه قائل نیستند.

کردستان ظرفیت برگزاری برنامه هایی در سطح بین المللی را دارد به گونه ای که با برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، تئاتر کُردی سقز و چندین برنامه دیگر آن را نشان داده ولی چون متولی آن تنها یک دستگاه اجرایی بوده با نظم بیشتر و کمترین حاشیه همراه بوده است.

نیروی انسانی شاخص ترین محور توسعه به شمار می رود که همکاری و کارگروهی این نیروها می تواند منجر به رفع موانع پیشرفت و در نتیجه آبادانی و توسعه شود که اتفاقات و حاشیه هایی که برای کنگره بین المللی مشاهیر کُرد پیش آمد بار دیگر نشان داد که هنوز فرهنگ و روحیه کار تیمی در جامعه ما ضعف هایی دارد.

خبرنگار ایرنا مرکز سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان

استاندار سمنان گفت: برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان، نقش بسیار ارزشمندی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، سید محمدرضا هاشمی امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ در نشست شورای سیاستگذاری کنگره سه هزار شهید استان سمنان اظهار کرد: برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان، نقش بسیار ارزشمندی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی دارد.

وی افزود: مستند سازی و تهیه فیلم و رمان در خصوص کنگره به صورت ویژه در حال انجام بوده و طی پیگیری‌ها با سازمان صدا و سیما، مساعدت در این امور در دستور کار است.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: از محل سفر رئیس‌جمهور به استان اعتبار خوبی برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان در نظر گرفته شده است.

هاشمی تصریح کرد: برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان از اولویت‌های کاری ما در استان سمنان در سال جاری خواهد بود.

وی ادامه داد: مستندات، آثار و رمان‌ها حول محور زندگی تمامی شهدای والامقام استان انجام و فیلم سینمایی ویژه زندگی شهید محمود اخلاقی و سریال تیم آزادی نیز در دستور کار است.

استاندار سمنان گفت: نمایشگاه مستندات و آثار تولید شده مرتبط با کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان، قبل از برگزاری کنگره برای بازدید ارزشمند مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

کد خبر 748457

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند
  • میزبانی ویژه‌برنامه «یه اردوی خاص» از معلمان
  • برگزاری ۳۸۱ یادواره در شهرستان کهگیلویه / استقبال از اجلاسیه شهدا
  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • برگزاری کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در روز دهم خرداد
  • کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود