Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مرتضی ضرابی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بانک خون بند ناف در ۳۱ استان فعالیت دارد، افزود: این موسسه در استان فارس از سال ۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده است و از ۱۱۰ هزار نمونه کشوری بیش از ۱۱ هزار نمونه سهم فارس است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی ادامه داد: ۲ دفتر هم در مسقط پایتخت کشور عمان و اربیل کردسان عراق داریم که نمونه های آن در تهران ذخیره می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجزای مختلف زایمانی ارزشمند است

وی با بیان اینکه اجزای مختلف زایمانی ارزشمند است، عنوان کرد: خون بند ناف برای رفع بیماری هایی که منشا خونی دارند استفاده می شود.

ضرابی در عین حال با توجه به اینکه بافت بند ناف و پرده جنینی جز موارد قابل استفاده مورد توجه

در جراحی های پانسمانی است، افزود: در هر تولد، حیات دیگری نهفته است که جان بیمارانی که نیاز به سلول های بنیادین دارند در آن استفاده می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی، روز جهانی بندناف در جهان مشخص شده است و در دنیا از سلول های بنیادین برای درمان بیمارهایی نظیر بیماری های عصبی استفاده می شود.

وی درخصوص دیگر مواردی که عنوان می شود در سلول های بنیادین مورد استفاده است، گفت: دندان شیری و ریشه آن هم جز سلول های بنیادین هستند، اما هنوز در ایران خدمات آن را نداریم و از سال جاری این مورد هم اضافه می شود.

ضرابی با تصریح اینکه باید از دندان لق شده هم استفاده شود، عنوان کرد: یکی دیگر از کارهای مهم که در پژوهشگاه بنیادی شکل گرفت استفاده از سلول های بنیادی در بیماری های غیرخونی است.

درمان کودکان فلج مغزی با خون بندناف و بند ناف

وی از درمان کودکان فلج مغزی با خون بندناف و بند ناف خبر داد و افزود: سلول درمانی باعث افزایش سلامت آنان می شود اما امروز در مرحله تحقیق است.

ضرابی با اعلام اینکه سلولهای بنیادی تا ۲۵ سال قابل نگهداری است، گفت: در بانک عمومی ۱۵ هزار نمونه داریم در حالیکه در بانک خصوصی بیش از ۱۱۰ هزار مورد ذخیره سازی شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی به خانواده ها توصیه کرد که از ذخیره بند ناف استفاده کنند زیرا نوعی بیمه بیولوژیک است.

وی با بیان اینکه تجربه بانک خون بند ناف در جهان ۲۳ سال است، افزود: هر کسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد می تواند از سلول های بنیادی استفاده کند؛ در حال حاضر به جز بیماری های خونی و عصبی، در بیمارهای دیگر مثل آلزایمر، دیابت، پارکینسون، سکته های قلبی و مغزی از این شیوه استفاده می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان با این حال تصریح کرد: کارآزمایی بالینی در حال اجراست که پیش بینی می شود بین ۳ تا ۵ سال برای این بیماری ها هم از نمونه های بندناف استفاده شود.

برای توسعه بانک عمومی باید دولت و خیرین کمک کنند

ضرابی با تاکید بر اینکه برای توسعه بانک عمومی باید دولت و خیرین کمک کنند، گفت: استفاده از ظرفیت خیرین، برای توسعه بانک خون عمومی نیاز است.

وی در ادامه گفت: بعد از مشکلات ارزی کشور هزینه نگهداری هر نمونه بندناف خون ۳۵ میلیون ریال و امکان شارژ یک میایون و ۶۰۰ هزار ریال سالانه است.

ضرابی با این حال اعلام کرد: هیچ کسی را به دلیل مشکلات مالی از خدمات بندناف محروم نکردیم و افراد می توانند به شکل تقسیطی خدمات دریافت کنند.

به گفته عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان کشور، در طی سال های گذشته تقریباً ۵ تا ۱۰ نمونه را در اختیار مرکزهای پیوند قرار دادیم، بدین خاطر تعداد مرکزهای پیوند را از ۵ مرکز به ۱۵ مرکز اضافه کرده است.

ضرابی از استفاده ۲ هزار و ۵۰۰ زوج خارجی به واسطه خدمات درمان ناباروری در کشور خبر داد و افزود: منابع مختلفی برای سلول های بنیادی وجود دارد، اول باید قابل دسترسی و اینکه چه تعداد سلول به ما می دهد مشخص شود.

وی تصریح کرد: حتی کسانی که شارژ سالانه نگهداری نمونه بند ناف هم پرداخت نکرده باشند، آنرا حفظ می کنیم چراکه ممکن است مورد نیاز خانواده ها قرار گیرد، البته چند سال است به خانواده ها پیامک یادآوری می دهیم که به هر نحوی با تاخیر شارژ سالانه را می دهند.

کد خبر 4659106

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز جهاد دانشگاهی فارس بانک خون بند ناف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۸۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

پلاکت خون پایین (ترومبوسیتوپنی) نوعی بیماری است که در آن بدن به دلیل عارضه یا سایر شرایط، پلاکت کافی تولید نمی‌کند. علائم ناشی از آن شامل خونریزی داخلی و خارجی است. تشخیص زودهنگام ترومبوسیتوپنی، نتایج مثبتی در درمان دارد، اما تأخیر در تشخیص می‌تواند منجر به مشکلاتی از حمله قلبی، آسیب به اعضای بدن (به عنوان مثال، طحال، روده، کلیه و حتی آمبولی ریه) شود.

به گزارش خبرآنلاین، ترومبوسیتوپنی به اختلال در پلاکت خون گفته می‌شود و شرایطی است که در آن تعداد پلاکت‌های خون بیمار کاهش یافته و سلول‌های خونی قادر نخواهند بود فعالیت‌های اساسی بدن را انجام دهند.

پلاکت چیست؟

پلاکت به کوچکترین ذرات خونی گفته می‌شود که آنزیم‌های لازم برای انعقاد خون را در خود دارند. پلاکت‌ها بسیار کوچک هستند و با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند. این اجزای کوچک مسئول بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده هستند و نقش مهمی در انعقاد خون دارند. میانگین عمر هر پلاکت ۱۰ روز است و محل تولید آن در مغز استخوان است.

نحوه عملکرد پلاکت خون

کار اصلی پلاکت جلوگیری از خونریزی است. تجمع پلاکت‌ها در محل خونریزی، موجب لخته شدن خون و آغاز روند بهبودی می‌شود. پلاکت‌های فعال حاوی پروتئین چسبنده‌ای به نام فیبرین هستند که این پروتئین‌ها در تشکیل لخته خونی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علت پایین بودن پلاکت خون

پایین بودن پلاکت خون نوعی اختلال خونی است و معمولاً عوارض جدی ندارد، اما در شرایط آسیب‌دیدگی می‌تواند روند انعقاد و لختگی خون را تحت‌تأثیر قرار دهد. تعداد پلاکت خون معمولاً به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و عوارض جانبی مصرف برخی دارو‌ها کاهش می‌یابد که در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم:

۱) دارو‌ها و خوراکی‌هایی که پلاکت خون را کاهش می‌دهند

مصرف الکل، ترکیبات سمی و نیز برخی دارو‌های حاوی کنین که جهت رفع گرفتگی عضلات تجویز می‌شوند اثرات منفی بر پلاکت خون دارند. استفاده از برخی نوشیدنی‌ها مانند آب تونیک (نوشابه گازدار حاوی کنین که برای پیشگیری از مالاریا مصرف می‌شود) می‌تواند در کاهش پلاکت خون مؤثر باشد.

این دارو‌ها خاصیت ضد انعقادی دارند و موجب کاهش پلاکت می‌شوند:

دارو‌های ضد انعقاد یا مهارکننده‌های گلیکوپروتئین مانند آبسیکسیماب (این دارو ضد تجمع پلاکت است و برای پیشگیری از عوارض اسکیمی قلبی تجویز می‌شود)

اپتیفیباتید (این دارو ضد انعقاد خون است و در درمان لخته‌های خونی و حملات قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد)

و تیروفیبان (برای درمان سندرم کرونر حاد)

هپارین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، آمیودارون (برای درمان پرکاری تیروئید)، سایمتیدین (برای درمان زخم معده و گاستریت)، پیپراسیلین (نوعی آنتی بیوتیک)، دارو‌های ضد تشنج مانند کاربامازپین، سولفونامید‌ها مانند تری‌متوپریم-سولفامتوکسازول، وانکومایسین (نوعی آنتی بیوتیک).

۲) بیماری‌هایی که موجب پایین بودن پلاکت خون می‌شوند

برخی از بیماری‌ها بر تولید پلاکت خون اثر گذاشته و باعث ترومبوسیتوپنی می‌شوند که عبارتند از: سرطان مغز استخوان، لوسمی، HIV و هپاتیت C، عفونت‌های ویروسی، آنمی، سندرم دیستریس تنفسی حاد (ARDS)، سپسیس (نوعی عارضه عفونی)، بیماری‌های خود ایمنی مانند ITP (نوعی عفونت ویروسی مثل آبله مرغان)، سابقه ارثی و ژنتیکی، زیاده‌روی در مصرف حد الکل، برخورد با ترکیبات سمی، دوران بارداری و ...

کاهش پلاکت خون گاهی می‌تواند سبب بروز برخی اثرات فیزیکی مانند کبودی شود. درمان پایین بودن پلاکت خون شامل تجویز برخی دارو‌ها و تلاش برای رفع مشکلات زمینه‌ای است. در برخی موارد نیز برای درمان، از دارو‌هایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند (مانند کوتیکواستروئیدها) استفاده می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص