Web Analytics Made Easy - Statcounter

نارضایتی مصرف کننده با وجود عرضه انبوه دام سبک و سنگین، طلا گرمی ۴۳۲ هزار تومان، سران قوا و هیات دولت به دنبال اصلاح ساختار بودجه، بورس کالا در خدمت محصولات کشاورزی، بررسی طرح تامین مالی مولد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۱۵ تیر ماه) به شرح زیر است:

بررسی طرح تامین مالی مولد در راستای تامین مالی تولید

«عبدالناصر همتی»، رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی نوشته است:علی‌رغم رشد بالای کل های پولی و بویژه نقدینگی طی سال‌های گذشته، تامین مالی فعالیتهای تولیدی همچنان با دشواری روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

افزایش هزینه های تولید درطول یکسال گذشته، نیاز به سرمایه درگردش تولید را به شدت افزایش داده و این تأمین مالی را دشوارتر نموده است . بانک مرکزی، بادرک این وضعیت ، به دنبال طرح هایی جهت حل این دشواری است.

 

اصل اساسی در نگاه بانک مرکزی آن است که هرگونه طرحی، اولا : به تامین مالی فعالیتهای تولیدی منجر شده ونیاز افزایش یافته سرمایه درگردش آنها را برآورده نماید.

 

ثانیه: منجر به انحراف در منابع نظام بانکی ولذا تشدید فشارهای تورمی و قیمتی نشود . بر این اساس، در کمیته های مشورتی نقدینگی و اعتباری بانک مرکزی طرح‌های متعددی مورد بحث قرار گرفته است.

 

بورس کالا در خدمت محصولات کشاورزی/نوبت به زیره رسید

شرکت بورس کالای ایران به موجب ماده 58 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که مقرر داشته «دولت اقدامات لازم را برای فعال کردن بورس های کالایی و تطبیق آن با این قانون و ارائه راهکارهای قانونی مورد نیاز را به عمل خواهد آورد» به عنوان یک شرکت جدید و کاملا مستقل از سازمان های کارگزاران بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی، پس از پذیره نویسی در 4 گروه سهامداری و برگزاری مجمع عمومی از ابتدای مهرماه سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد.

 

 بنابراین گزارش، بورس کالای ایران با ایجاد بازار شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، ضمن تضمین تعهدات طرفین معامله، ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک را در اختیار فعالان بازار قرار می دهد.

 

بورس کالا در راستای اهداف ترسیم شده و ماموریت های خود راه اندازی صندوق های کالایی محصولات کشاورزی از صندوق زعفران، راه اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله صندوق های کالایی و راه اندازی معاملات حق امتیاز، راه اندازی معاملات اوراق خرید دین به عنوان یک ابزار تامین مالی جدید، فراهم کردن انجام معاملات تقاضا محور (مبتنی بر مناقصه)، ایجاد امکان تسویه چند مرحله ای در معاملات بازار فیزیکی را به عنوان ۶ راهبرد اصلی در سال ۹۸ دنبال می کند.

 

حالا پس از تجربه موفق استفاده از ظرفیت های بورس کالا در عرضه برخی محصولات کشاورزی چون زعفران حالا سازوکار‌ها برای عرضه زیره سبز در بورس کالا فراهم شده و شاهد باز شدن پنجره جدیدی در اقتصاد کشاورزی ایران هستیم.

 

نرخ مرغ ظرف روز‌های آتی به قیمت واقعی خود در بازار می رسد

کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار مرغ به دلیل عدم اعلام نرخ جدید نوسانات تازه ای را شاهد خواهد بود به طوری که با آغاز فصل تابستان شاهد روند صعودی قیمت این محصول هستیم و (اول تیر) نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان شد و در ادامه در روز پس از آن متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۶۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها حدود ۱۱ هزار تومان رسید.

 

 بنابراین گزارش رشد قیمتی این محصول در روزهای بعدی تیرماه نیز ادامه داشت تا جایی که سوم تیر ماه هر کیلو مرغ زنده ۷ هزار و ۳۰۰ و مرغ گرم ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و در ادامه (4 تیر) متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان شد و (5 تیر) نیز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان شد و طی ۲ روز گذشته قیمت هر کیلو مرغ زنده ۵۰۰ تومان و مرغ گرم برای مصرف کننده ۸۰۰ تومان افزایش داشته است.

 

این گزارش می افزاید: کاهش وزن گیری لاشه همزمان با فصل گرما و کمبود عرضه مرغ، کشش بازار، آغاز سفر‌ها همزمان با ورود به فصل تابستان، ازدیاد تقاضا برای خرید به سبب واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری به اعتقاد کارشناسان از دلایل گرانی مرغ است و با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا انتظار می‌رود که روند رو به رشد قیمت در بازار استمرار یابد تا مرغداران بتوانند به تولید ادامه دهند.

 

بر اینی اساس روز گذشته (14 تیر) متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود و شاهد افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ از ابتدای هفته در بازار بودیم.

 

درآمد ارزی از محل صدور نیروی کار، ایران را در جایگاه هشتم منطقه نشاند

موضوع اعزام نیروی کار به خارج کشور در کشور ما موضوع تازه ای است و سابقه طولانی ندارد و در سال های 48 تا 51 توسط وزارت كار و امور اجتماعي به اجرا در آمد و در اين فاصله 3 ساله 1493 نفر كارآموز به كشورهاي مختلف اعزام شدند و پس از آن برنامه اعزام نيرو به خارج از كشور متوقف شد.

 

بنابراین گزارش موضوع اعزام نیروی کار به خارج کشور مجدد در سال 73 بر اساس مصوبه هیئت وزیران آغاز شد. بر اساس اين مصوبه هيئت وزيران وزارت خانه هاي امور خارجه و كار و امور اجتماعي فعاليتهاي مربوط به ساماندهي نيروي كار و اعزام آنها به خارج از كشور را عهده‌دار شدند. طبق اين مصوبه فقط 600 نفر نيروي كار به خارج از كشور اعزام شدند.

 

این گزارش می افزاید: اعزام نیروی کار به خارج کشور یکی از منابع تامین ارزی برای کشورها محسوب می شود که در چند سال اخیر توجه بیشتر نهادهای متولی این حوزه را برانگیخته و باعث شده تا اقدامات موثرتری در این زمینه انجام شود تا جایی که  بانک جهانی اعلام کرد درآمد ارزی ایران از محل صدور نیروی کار در سال ۲۰۱۸ به ۱.۴ میلیارد دلار رسید و ایران رتبه هشتم منطقه را از این نظر کسب کرد.

 

سران قوا و هیات دولت چالش های اجرای برنامه اصلاح ساختار بودجه را بررسی کردند

رهبر معظم انقلاب دستوراتی را برای اصلاح ساختاری در نظام بودجه‌ریزی کشور داده اند که رییس مجلس شورای اسلامی 17 بهمن سال گذشته درباره این دستور در شورای اداری قم خبر داده بود.

 

«علی لاریجانی» پیش از این نیز گفته بود که «رهبری فرمودند بودجه کشور در شرایط تحریم ها باید با ملاحظاتی تدوین شود و ضروریات مود توجه قرار گیرد. همچنین تدوین بودجه بر اساس کاهش هزینه ها و قطع وابستگی بودجه به نفت از موارد تاکیدی رهبر انقلاب است»

 

بنابراین گزارش به دنبال تاکیدات رییس مجلس شورای اسامی در این زمینه و تحقق دستورات رهبر معظم انقلاب اواخر بهمن سال 97 سازمان و برنامه و بودجه چارچوب مفهومی اصلاحات ساختاری بودجه را ارائه کرد. طرح سازمان برنامه و بودجه بر مبنای چهار رکن تقویت نهادی بودجه، هزینه کرد کارآ، درآمدزایی پایدار و ثبات‌سازی اقتصاد کشور طراحی شده است و پس از آن (20 خرداد) رییس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه طرح اصلاح ساختاری بودجه بر مبنای ۴ محور و ۲۳ برنامه در وبگاه این سازمان منتشر شده است از صاحبنظران خواست تا نظرات تکمیلی خود را اعلام کنند.

 

شورای هماهنگی سران قوا با توجه به محدودیت زمانی و جایگاه با اهمیت این موضوع به آن ورود پیدا کرده است. بر این اساس جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی شنبه (اول تیر) با حضور سران سه قوه و به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی تشکیل و در آن سران قوا و اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پیرامون اصلاح ساختار بودجه و ارائه پیشنهادات در این زمینه پرداختند. بعد از این جلسه مجددا این موضوع در جلسه دیگری از سران قوا مورد بررسی قرار گرفته و در مجموع 2 جلسه اخیر سران قوا به بررسی این موضوع اختصاص داشته است.

 

این در حالی است که وزرا نیز در جلسه هیات دولت در 3 جلسه تاکنون چالش های مختلف اجرای این برنامه را مرود بحث و بررسی قرار داده اند.

 

طلا گرمی ۴۳۲ هزار تومان/نرخ رسمی یورو و پوند کاهش یافت

هر گرم طلای 18 عیار امروز (شنبه 15 تیر) 432 هزار و 843 تومان ارزشگذاری شده است. امروز سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 585 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 400 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 350 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 530 هزار تومان و سکه یک گرمی 990 هزار تومان مبادله می شود.

 

بنابراین گزارش، امروز (15 تیر) دلار 13 هزار تومان، یورو 14 هزار و 700 تومان، پوند 16 هزار و 450 تومان، درهم 3563 تومان، لیر 2336 تومان، یوان چین 1904 تومان، دلار کانادا 10 هزار و 21 تومان و دلار استرالیا 9196 تومان ارزشگذاری شده است.

 

نارضایتی مصرف کننده با وجود عرضه انبوه دام سبک و سنگین

بارش‌های مناسب ابتدای سال باعث سرسبزی مراتع شده و این عامل باعث شد تا شاهد روند خوبی در پرورش و عرضه دام باشیم و به گفته مسئولان این حوزه هیچ گونه نیازی به واردات نداشته باشیم و وارداتی که در حال حاضر نیز صورت می گیرد برای ذخایر استراتژیک باشد.

 

این اقدامات در کنار مبارزه گسترده دولت با قاچاق گوشت قرمز باعث شده است تا شاهد عرضه انبوده دام سبک و سنگین در بازار باشیم عرضه ای که باعث شده است قیمت لاشه در بازار کاهش چشمگیری داشته باشد.

 

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در همین زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «وجود انبوه دام سبک و سنگین در پرواربندی ها موجب شده است تا دامداران با مشکلات متعددی در عرضه دام به سبب نبود مشتری روبرو شوند.»

 

بنا به گفته «منصور پوریان» اکثر استان‌ها با انبوه عرضه دام روبرو هستند و اگرچه سال گذشته به سبب کمبود عرضه، قیمت دام با نوسانات شدیدی در بازار روبرو بود، اما هم اکنون به سبب فراوانی دام، قیمت لاشه در بازار کاهش چشمگیری داشته است.

 

این گزارش می افزاید: با وجود اینکه شاهد عرضه زیاد گوشت در بازار هستیم اما قیمت ها در برخی خرده فروشی ها بالا است که این امر به اعتقاد کارشناسان این حوزه به دلیل سودجویی عوامل واسطه و دلال و عدم تمایل مغازه داران به حاشیه سود کمتر است که با واکنش شدید مصرف کنندگان روبرو شده است./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت خبرگزاری شبستان نماز جمعه خطبه نماز جمعه مشهد خراسان جنوبي حج وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اخبار اقتصادی اقتصادی اقتصاد خبرگزاری شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۸۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین (سپامی) گفت: اهمیت برجسته کردن این ابزارها در فرمایشات مسئولان اعلام شد اما باید بگوییم برات الکترونیکی هنوز کامل مزایای و اثر گذاری آن در اقتصاد کشور اعلام نشده است.

وی افزود: هدف گذاری و فرمان جهش تولید مسیر تامین تولید از بیش از پیش هموار کنیم و ابزارهای از این دست وزن بیشتری داشته است فکتورینگ،  برات الکترونیکی،  اثر گذار بوده است این مسیرها نیازمند هم آهنگی تمامی دستگاه ها از جمله بانک مرکزی،  خزانه داری کل کشور است که خوشبختانه تا به امروز انجام شده است.

خاندوزی گفت: این هم آهنگی بین دستگاه‌ها یک الزام است و امسال به عنوان اولین سال برنامه هفتم بر روی اجرای این برنامه ها تاکید کنیم. 

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: طرحی تامین مالی تولید و زیرساخت  در مجلس  در حال تصویب است که این دست ابزارهای نقش هم آهنگ کننده بیشتری را ایفا کند.

وی افزود: جدیت نسبت به توسعه این ابزارها  به‌ اندازه کافی مفهوم و زمینه ابزار سازی فراهم می‌کند  و ما را از   تک روشی و تک بودن جعبه ای بودن خارج می‌کند. 

خاندوزی اظهار کرد: طبق هدف گذاری که  صورت گرفته است  چقدر از تامین مالی بانک ها  از این طریق باشد و بانک ها از این  ابزارها استفاده کند   مشمول تشویق بیشتری می شود چراکه هدایت تامین مالی و بانک ها بدون تکلیفی بودن  امکان پذیر نیست‌.

خاندوزی تاکید کرد: مجموع ۲۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک ها تحت مدیریت دولت  انجام شده که البته عقب ماندگی چند ساله در این بخش  داشته ایم.

وی افزود: ۱۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بدون ضامن از سوی بانک های تحت مدیریت دولت پرداخت شده است‌. 

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: فروش اموال مازاد در دولت سیزدهم بالغ بر ۹۵همت بوده است و در دولت های قبل سیزدهم ۵۴ همت بوده که در مجموع ۱۵۰ همت انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • تاکید بر جذب منابع پایدار و افزایش سهم بازار محور همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۳
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند