Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@15:55:30 GMT

حباب قیمت داروهای خارجی

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۰۳۴۹

روزنامه آرمان در گزارشی می نویسد: چند روز پیش سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه قیمت داروها در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو تعیین می شود، به فارس گفت: عرضه خدمات دارویی در داروخانه‌ها بر اساس ضوابط، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی این سازمان بوده و با هرگونه عدم رعایت موارد ابلاغی برخورد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرام شعیبی اظهار کرد: درخصوص ارائه و فروش دارو در داروخانه‌ها نیز، قیمت خرید و مصرف‌کننده دارو در داروخانه تعریف شده و هزینه خدمات دارویی ارائه شده براساس تعرفه‌های معین ابلاغ می‌شود که داروخانه‌ها ملزم به اجرای آن هستند.

از سوی دیگر این روزها دلالان دارو بیشتر از هر زمان دیگری از این امر سود می‌برند. به‌عنوان مثال داروخانه ۱۳ آبان و حد فاصل بخش تایید نسخ تامین اجتماعی که در ضلع جنوب خیابان کریم خان قرار دارد و مردم برای تایید نسخ خود به آنجا می‌روند به بهترین مکان برای حضور دلالان دارو تبدیل شده است. کار سختی نیست روزانه دلالان را روی پل ببینید که در انتظار افرادی هستند که نسخه به‌دست از زیر پل عبور می‌کنند.

این ادعا را رئیس داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران تایید کرد و گفت: خیلی از داروهای آنها اصلاً دارو نیست و تنها بسته‌بندی آن شبیه دارو است. خیلی وقت‌ها نسخه‌های تقلبی می‌آورند و تشخیص آن برای ما سخت است.کمبودها مربوط به داروهای خارجی است سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو به‌عنوان مهمترین و یا تنها راه آسان جست‌وجوی دارو معرفی شده است که می‌توان از سه طریق اینترنت، پیامک و تماس تلفنی به‌طور رایگان با آن تماس برقرار کرد تا سامانه دو داروخانه را معرفی کند.

طلعت قانع دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم بر این باور است که بیشتر کمبودها و تماس مردم با سامانه ۱۴۹۰ بیشتر به‌دلیل آن است که مردم به‌دنبال برند خاصی از دارو هستند. به گفته او، تماس‌ها با سامانه ١٤٩٠ در مورد کمبود دارویی بیشتر مربوط به برندهای خارجی است، زیرا با تولید نمونه‌های مشابه ایرانی یک دارو نمونه خارجی کمتر وارد شده و به همین دلیل در هر داروخانه‌ای این داروها پیدا نمی‌شوند، اما مردم به کمک سامانه ۱۴۹۰ می‌توانند داروی مورد نیاز خود را پیدا کنند.

جولان داروهای هندی در داروخانه‌ها

البته به غیر از تحریم‌ها نوسان قیمت ارزی نیز بر روی دارو بی‌تاثیر نبوده است. هرچند دولت در همان روزهای نوسانات ارزی بازار به صراحت تاکید کرد که دارو ارز مبادله‌ای می‌گیرد و قرار نیست هیچ مشکلی در تامین ارز دارویی به‌وجود بیاید اما گشت و گذار ما در چند داروخانه خصوصی و دولتی نشان می‌دهد، بیماران از اینکه برخی داروهای‌شان کمیاب یا نایاب شده ناراضی‌اند و همچنین از افزایش قیمت برخی داروها و اینکه داروی خارجی در داروخانه‌ها گلایه دارند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: خیلی از داروهای خارجی در بازار، هندی هستند و فقط به صرف خارجی‌بودن باور داریم که تاثیر بیشتری دارند.

ایرج حریرچی با تاکید بر توان تولید دارو در ایران با وجود تحریم‌ها گفت: هم اکنون کمبود بازار دارویی زیر نیم‌درصد است و همین کمبود هم در حال رفع شدن است. کمبود دارو به این معنا نیست که دارو در بازار وجود ندارد، بلکه وقتی یک دارو با کمبود مواجه می‌شود، ما فروش آن را به برخی داروخانه‌های خاص اختصاص می‌دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت نیاز دارویی مردم برای مسئولان خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت حدود ۳۵۰۰ قلم دارویی لیست شده است که حتی اگر یک قلم دارو کم باشد از نظر ما مسأله‌ای مهم تلقی می‌شود. با این وجود در بازار امروز جهان حتی در کشورهای برخوردار اروپایی، تا یک‌درصد کمبود دارو اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود. این به‌دلیل خصوصیتی است که امروز بازار دارو در جهان دارد.حریرچی گفت: تا الان هیچ کمکی از لحاظ ارزی از اروپایی‌ها و هیچ کشور دیگری در طرف قراردادمان با برجام نداشته‌ایم. دارو و تجهیزات هم با تمام مشکلاتی که سایر تجهیزات یا اقلام مواجهند، مواجه هستند و با همان معضلات جابه‌جایی ارز درگیر هستیم و هنوز هیچ تسهیلاتی برای انتقال ارزی ایجاد نکرده‌اند.

معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط با پوشش بیمه‌ای داروهای اعصاب و روان گفت: در رابطه با داروهای اعصاب و روان می‌توان گفت به میزانی که بیمه‌ها سایر داروها را پوشش می‌دهند، آنها را نیز پوشش می‌دهند. بیشتر از متوسط نیاز داروهای اعصاب و روان تحت پوشش بیمه هستند، اما داروهای جدیدی که تحت لیست دارویی ما نیستند و همچنین داروهای خارجی که پزشکان تجویز می‌کنند و بعضاً بیماران سلیقه‌ای می‌خواهند استفاده کنند، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و جزو لیست بیمه ما قرار ندارند. ما دارویی که تولید داخل است را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهیم. اگر بیماری بخواهد از داروی خارجی استفاده کند، پرداخت ما به التفاوت آن به عهده خودش است.

مشکلی برای تامین دارو نداریم

با این حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه به «آرمان» می‌گوید: هر سال شرایط تحریم‌ها بر کشور زندگی مردم را سخت‌تر می‌کند و یکی از این موارد کمبود و گرانی داروهای خارجی در بازار است. ما تولیدکنندگان بسیار خوبی در داخل کشور داریم، اما استقبال عمومی نسبت به داروهای خارجی وجود دارد.

همایون هاشمی خاطر نشان کرد: البته مردم بدانند جای نگرانی نیست و هیچوقت در دارو با کمبود دارو مواجه نخواهیم شد. سال گذشته مجلس و دولت ارز مورد نیاز برای تامین مواد دارو تهیه کردند و همه نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها کمک کنند تا با تدبیر از این وضعیت عبور کنیم.

او می‌افزاید: وقتی ارز چند برابر شده قطعاً تاثیراتش را بر قیمت دارو و دیگر اقلام جامعه می‌گذارد. نماینده میاندوآب در مجلس تصریح کرد: چند سالی است که دارو در صدر تحریم‌ها قرار دارد ولی با اتکا به توان داخلی از این مشکل عبور خواهیم کرد. البته همه این موارد به تحریم‌ها مربوط نیست و خود داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع‌کننده دارو باید هوای مردم را داشته باشند. با این تفاسیر باید تاکید کرد که وضعیت دارو در کشور مناسب است و اگر خبرهایی در این باره شنیده می‌شود به خاطر وجود تحریم‌هاست که برخی از اقلام دارویی را با مشکل روبه‌رو کرده یا قیمت آن افزایش دارد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۰۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر

امتداد-  کارشناس و فعال بازار طلا با اشاره به افت قابل توجه قیمت طلا و انواع سکه به دلیل کاهش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ ارز در هفته اخیر گفت: تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محمد کشتی آرای در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قیمت طلا سکه و ارز در هفته که گذشت سیر نزولی پیدا کرد.

وی گفت: برخلاف هفته قبل که به بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی بالاترین سطح خود رسیده بود، از روز شنبه سیر نزولی قیمت‌ها با توجه به ثباتی که هم در مسائل سیاسی و اقتصادی جهانی پیش آمد و هم در بازار داخلی باعث شد قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کند.

کارشناس بازار طلا گفت: قیمت اونس جهانی به بالاترین رقم خود یعنی بالای ۲۴۰۰ دلار رسیده بود اما این هفته با ۷۰ دلار کاهش در آخرین معاملات به ۲۳۲۴ دلار رسید.

کشتی آرای اظهار داشت: قیمت طلا و سکه هم با توجه به کاهش ۷۰ دلاری اونس جهانی و کاهش ۲۵۰۰ تومانی نرخ ارز، با کاهش همراه شد به طوری که در این هفته سکه طرح قدیم با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز در آخرین معاملات ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

وی افزود: قیمت سکه طرح جدید با یک میلیون و ۱۳۵۰ هزار تومان کاهش دیروز در آخرین معاملات ۴۲ میلیون تومان معامله شد.

فعال بازار طلا ادامه داد: نیم سکه این هفته با یک میلیون تومان کاهش ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ربع سکه با ۹۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی هم با ۳۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز در آخرین معاملات ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

کشتی آرای گفت: طبیعتاً با کاهش ۷۰ دلاری انس جهانی و کاهش قیمت ارز قیمت طلای آب شده هم کاهش یافت. قیمت هر مثقال طلای آب شده طی هفته اخیر با ۸۷۰ هزار تومان کاهش به ۱۵ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۳ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان رسید.

فعال بازار طلا تصریح کرد: البته حباب سکه برخلاف روند نزولی قیمت طلا و سکه با کمی افزایش همراه شد علت آن هم ین بود که سکه‌هایی که بانک مرکزی حراج کرد و تا پیش از این باعث کاهش حباب شده بود، تحویل داده نشد. تحویل نشدن سکه‌های حراج شده باعث افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حباب سکه شد و به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

وی همچنین گفت: در مجموع در هفته گذشته با توجه به کاهش هیجانات و التهابات کاذب بازار قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و باعث شد معاملات واقعی باشد و می‌توان گفت که داد و ستدها روال عادی خود را پیش گرفت و دیگر شاهد قیمت‌های کاذب و هیجانی نبودیم.

کارشناس بازار طلا اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در دو روز آینده با توجه به اینکه امروز جمعه آخرین روز کاری بازارهای جهانی است قیمت‌ها در بازار داخلی در همین محدوده باقی بماند.

کشتی آرای درباره تاثیر حراج‌های سکه بانک مرکزی و عرضه این سکه‌ها در کاهش حباب سکه گفت: از روزی که حراج سکه‌های بانک مرکزی شروع شد حباب سکه کاهش یافت. اما بعد از نوروز با توجه به بودن تقاضا برای خرید سکه و وارد نشدن این سکه‌ها به بازار، باعث رشد حباب سکه شد. اما تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • پلمب یک واحد عطاری به دلیل عرضه داروهای مخدر در آبسرد
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • افرایش دو برابری داروخانه‌ها در خوی
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • اعتصاب داروسازان فرانسویدر روز سی ام مه
  • پیگیری برای اخذ مجوز داروخانه هلال احمر کرمانشاه