Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارشاد گفت: کنگره مشاهیر کُرد فرصتی است که داشته‌های پربار و وسیع نام‌آوران این قوم دیده و به نسل جوان منتقل شود.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی عصر امروز در آئین اختتامیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد در تالار مولوی دانشگاه کُردستان اظهار داشت: برگزاری این کنگره نشان داد به مشاهیر و مفاخر زنده باید توجه داشت و نباید تنها به گذشتگان افتخار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ایران با مردم کُرد زاده شده، اضافه کرد: از دوره اساطیری مردم کُرد و دیگر اقوام ایرانی کنار هم در صلح و امنیت و تعامل بوده‌اند و این همبستگی همچنان ادامه دارد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر این سرزمین در طول هزاران سال بخشی از دخایر ارزشمند دنیاست، افزود: زبان کُردی به‌عنوان زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از لطافت، اشارات و گنج‌هاست و ادبیات و شعر کُردی نمایه‌ای از هزاران سال فراز و نشیب این مردم است.

صالحی با بیان اینکه هنرهای آوایی و موسیقی این دیار ما را به عمق تاریخ انسان می‌برد و از اعماق گذشته به آینده می‌کشاند، گفت: کنگره مشاهیر کُرد فرصتی است که داشته‌های پربار و وسیع نام‌آوران این قوم دیده و به نسل جوان هم منتقل شود. در این برهه از تاریخ بیش از هر زمان دیگری نیاز به حرکت با ۲ بال همبستگی و تنوع ملی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه دشمنان دنبال شکاندن یکی از این بال‌ها هستند، افزود: چندین هزار سال حرکت و ماندگاری ایران به‌واسطه این ۲ بال بوده و زمانی سرافراز و مقتدر بوده که این بال‌ها با هم به پرواز در آمده اند.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه پهنه جغرافیایی، چهار اقلیم و تنوع قومیتی ایران در دنیا بی‌نظیر است، یادآور شد: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حافظ ایران بوده و هست.

صالحی با بیان اینکه باورها و ارزش‌های و نمادهای مشترک بین اقوام ایرانی وجود دارد، افزود: دشمنان خیلی تلاش کردند در این فضا اختلال ایجاد کنند ولی هرگز موفق نشده و نتوانستند به خواسته‌هایشان دست یابند.

وی با بیان اینکه ایران رنگین کمان اقوام است و هر نخی از تار و پود آن کشیده شود سیمای ایران را دگرگون می‌کند، اظهار داشت: تنوع فرهنگی از یکسو و احترام و حرمت اقوام و مذاهب و تقویت توانمندی‌های خرده فرهنگی از سوی دیگر به توانمندی ایران کمک می‌کنند. این هر چقدر افزایش یابد تار و پود همبستگی محکم‌تر می‌شود.

صالحی با بیان اینکه جامعه کُرد جایگاه مهمی در نوع نگاه تنوع‌پذیری داشته و دارد، گفت: نگاه حاکمیت و دولت تدبیر و امید همبستگی ملی در کنار تنوع‌پذیری ملی است چرا که معتقدیم این مهم ایران را سمت توسعه و شکوفایی به پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه در این دولت اتفاقات خوبی در دانشگاه کردستان پیش آمده، یادآور شد: ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی، فعالیت پژوهشکده کردستان شناسی از جمله اقدامات ارزشمند انجام شده، البته مسیری که در پیش داریم هم در حوزه زیرساختی و هم رویدادی که می‌تواند امیدآفرین باشد.

صالحی اضافه کرد: علاوه بر تسریع در اجرای پروژه نیمه‌تمام تالار مرکزی سنندج، ساخت هشت پلاتو در شهرهای مختلف این استان آغاز شده و امسال افتتاح می‌شود. ایده‌ای در کشور در حال اجرا داریم که هر شهری دارای خیابان فرهنگ و هنر شود تا در فضای آن این امکان پدید آید که اهالی آن احساس زیست فرهنگی و هنری داشته باشند.

وزیر ارشاد در پایان افزود: در حوزه رویدادهای فرهنگی و هنری اتفاقات خوبی در جریان است به گونه‌ای که در یک‌سال اخیر شاهد برگزاری جشنواره‌های بین المللی فیلم کُردی، رسانه‌های کُردی، مد و لباس کُردی و موسیقی کُردی بوده‌ایم. اهدافی که جشنواره‌های قبلی و جدید دنبال می‌کنند احیای میراث فرهنگی و هنری کُردی است چراکه این فرهنگ تاریخی از گذشته در اعماق ما را به حال در جریان می‌برد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال شعر فرهنگ و هنر فرهنگی و هنری موسیقی نسل جوان قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۱۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی چهارشنبه هفته گذشته در سن پترزبورگ برگزار شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در آن شرکت و سخنرانی داشت.

به گزارش ایسنا، در این اجلاس دبیران شورای امنیت ملی ، مشاوران امنیت ملی، معاونان نخست وزیر، روسای سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بیش از یکصد کشور جهان حضور داشتند.

موضوعاتی از جمله مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، مهاجرت‌های غیرقانونی و موضوعات دفاعی غیر نظامی در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین چهار نشست با عناوین "تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی ( تهدیدها و فرصت ها)"، "حفظ هویت ملی و ارزش های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین المللی"، "همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی" و "مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی" برگزار شد.

درحاشیه این اجلاس نیز نمایشگاهی از محصولات و تولیدات نظامی، فناوری‌های پیشرفته، امنیت اطلاعات و مقابله با چالش های جدید و انرژی هسته‌ای برگزار شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان  که بنا به دعوت نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود، علاوه بر شرکت در اجلاس فوق، با همتایان خود از روسیه، چین، برزیل، عراق و افریقای جنوبی دیدار کرد.

در جریان دیدار احمدیان با پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه علاوه بر بررسی مسائل دو جانبه، دو طرف تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه روابط  را امضا کردند.

به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط فعلی منطقه و وجود برخی تنش‌ها، به ویژه پس از آنکه ایران توانست با عملیات وعده صادق به تهاجم اسرائیل به سفارتخانه کشورمان در دمشق پاسخ دهد،‌ حضور و سخنرانی احمدیان در اجلاس سن پترزبورگ و بیان مواضع ایران و تشریح جزئیات و دستاوردهای این پاسخ تنبیهی برای شرکت‌کنندگان قابل توجه بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در بخشی از سخنرانی‌اش در اجلاس بریکس، یکی از مهمترین چالش‌های امنیتی در عرصه بین‌المللی را امنیت اطلاعات خصوصاً در فضای سایبری دانست که حل این چالش نیازمند همکاری و مشارکت جمعی کشورهاست.

وی با اشاره به دو تهدید بزرگ «تهدید نرم» و «تهدید نیمه سخت» اظهار کرد: امنیت اطلاعات آنگونه که در نگاه ساده‌انگارانه تصور می‌شود صرفاً به معنای حفاظت از اطلاعات، داده‌ها و ارتباطات نیست، بلکه در نگاهی فراگیر ایجاد سپر دفاعی و امنیتی در برابر «برده‌سازی مدرن» از انسان‌ها و جوامع با حذف هویت انسانی و ملی آنان از طریق ترویج فردگرایی افراطی و ایجاد شکاف بین نسلی و گسستن پیوندهای اجتماعی است.

احمدیان گفت: امنیت فردی، اجتماعی و حاکمیت ملی کشورها به سرعت در معرض دو تهدید نیمه سخت به معنای تصرف سکوها، سیستم‌ها و سازوکارهای جهانی و همچنین، در معرض تهدید نرم به معنای تصرف افکار و علائق و اقناع انسان‌ها برابر امیال نظام سلطه جهانی است. فقدان قوانین عادلانه بین‌المللی در این حوزه موجب شده تا دولت آمریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه سکوهای اینترنتی، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشورهای مختلف به ویژه در حوزه امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند.

احمدیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که سال‌ها قربانی حملات سایبری متعدد از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین  به برخی از کشورها که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری و یا خرید و نصب سخت افزارها و نرم افزارهای رژیم صهیونیستی را داده‌اند، هشدار داد و گفت: رژیمی که با نسل کشی فلسطینی‌ها و کودک کشی و زن کشی و جنایات متعدد علیه بشریت در غزه ماهیت خود را بر همگان آشکار ساخت صلاحیت ورود به این عرصه مهم را ندارد. کشورها باید مطمئن باشند که با گشودن مرزهای خود برای این رژیم، زیرساخت بزرگی برای تهدید امنیتی خود ایجاد کرده‌اند که جاسوسی از مردم و مقام‌های کشورهایشان بخش بسیار کوچکی از این خطر است.


به گفته احمدیان، مشکل بزرگتر در بقا و ثبات این کشورها خواهد بود.

احمدیان توصیه کرد که در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا و غرب، سازمان‌های منطقه‌ای همچون شانگهای و بریکس باید تلاش کنند تا در عرصه امنیت اطلاعات همکاری‌های خود را گسترش داده و ابزارها، نهادها و ساختارهای جدید را خلق کنند تا در برابر این دو نوع تهدید بی دفاع نباشند و در این رابطه یک بسته پیشنهادی در پنج محور ارائه کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همکاری همه جانبه آموزش‌ و پرورش در کنگره شهدای استان تهران
  • نمایش محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب
  • تمام محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب به نمایش در می‌آید
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • تلاشهای آموزش و پرورش در برنامه‌های فرهنگی قابل تقدیر است
  • اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است