Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@02:50:40 GMT

نگاهی به حراج تهران

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۱۸۰۰

نگاهی به حراج تهران

به گزارش گروه، تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، این حراج هم مانند بسیاری دیگر از رویدادهای اجتماعی معاصر موافقان و مخالفان خود را دارد. موافقانی که وجود و حضور چنین رویدادهایی را به نفع توسعه اقتصاد هنر و شکوفایی گالری داران توصیف می‌کنند و مخالفانی که حضور این دست رویدادها را در تناقض با ماهیت هنر و وضعیت معیشتی امروز جامعه می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در ادامه می‌آید گفت وگوی پژوهشگر ایرنا با یکی از صاحب نظران هنری است.

«بهرنگ صمدزادگان» نقاش، مدرس و منتقد هنری در ابتدا و ضمن تشریح سازوکار و ساختار حراج تهران در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا، بیان داشت: ساختارهایی چون حراج تهران، ساختار اقتصادی هستند. که در جامعه شکل می‌گیرند، عده‌ای به طور کلی مخالف وجود این نوع از ساختارها هستند و دلایل خودشان را دارند. من متوجه شده ام که یک سری از اعضای جامعه هنری به طور کلی با وجود هرچیزی مخالف هستند و این مساله به صورت مدام از ده سال پیش تاکنون بیشتر شده است.

«ما از چیزی حدود دو دهه پیش گلایه داشتیم از اینکه سرمایه گذاری در هنر وجود ندارد و بخش خصوصی باید ورود کند یا غر می‌زدیم که پولدارها و سرمایه دارها سلیقه ندارند که بخواهند هنر معاصر را بخرند ولی به هر حال این موضوع به صورت جدا جدا (هر فعالیتی یک حلقه جدا برای خودش تعریف کرد) کم کم شکل گرفت».

وی می‌افزاید: در اینکه حراج تهران یک مهره محرک جدی برای اقتصاد هنر در ایران بود، هیچ شکی نیست؛ بنابراین من کسانی که به صورت کلی و از اساس مخالف وجودش هستند را درک نمی‌کنم ولی در جاهای دیگر هم گفتهام (امروز مصاحبه‌ای از من در روزنامه اعتماد در رابطه با تی آرت چاپ شده است که آنجا تاکید کرده ام) که هرکدام از این ساختارهای اقتصادی، مزایا و معایبی دارند.

«مشکل اصلی ما این است که خیلی دیر به اینها رسیدیم و به تدریج داریم همه آن حلقه‌هایی که لازم است تا شاکله ساختار اقتصادی مورد نیاز جامعه هنری پویا را شکل دهد، می‌سازیم مشکل اصلی ما این است که خیلی دیر به اینها رسیدیم و به تدریج داریم همه آن حلقه‌هایی که لازم است تا شاکله ساختار اقتصادی مورد نیاز جامعه هنری پویا را شکل دهد، می‌سازیم؛ بنابراین هرکدام از اینها در زمانی که به وجود آمدند شاید تنها و تک بودند، به همین دلیل نقطه هدف خیلی از هنرمندان شدند و در اینکه حراج تهران به صورتی غیرمستقیم تصویر مضری در الگودهی به هنرمندان نسل جدید داشته (به سبب انواع و اشکال محدودی از آثار هنری که در این حراج عرضه می‌شود) است هم تردیدی ندارم.

حراج مدرن

این منتقد هنری ادامه می‌دهد: به نظرم میانگین سنی معمولاً در حراج معاصر تهران پایین است. امروز این حراج یک حراج مدرن است و معاصر نیست؛ بنابراین آثاری که به حراج گذاشته می‌شود از کسانی که نیستند که فوت کرده یا سنشان بالا است؛ در حراج معاصر میانگین سنی خیلی زود پایین آمد و شاید خودش را به عنوان یک عامل عرضه و تثبیت هنرمند جوان معرفی کرد؛ این امر غلطی بود چراکه هنرمند جوان ابتدا می‌بایست خودش را در عرصه هنری و بعد از آن در بازار هنر به صورت رایج یعنی در دادوستد معمول در بازار هنر تثبیت کند؛ و بعد از آن برپایه پشتوانه آن تثبیت وارد حراج شود نه اینکه به صورت کلی در حراج به او کمک شود تا به نام و شهرت دست یابد.

«این چندان امر درستی در حراج نیست و باید بتدریج اشتباهاتمان را اصلاح کنیم. در یک بازار هنر یا art fair می‌شود این اتفاق بیفتد؛ ما پیش از این ساختاری مانند art fair نداشتیم و کم کم اینها دارند زیاد می‌شوند و یک تجریه نوع دولتی آن را در بهمن ماه گذشته در حاشیه جشنواره فجر داشتیم که در چارسوی هنر برگزار شد. نوع خصوصی آن مانند «تی آرت» را داریم و فکر می‌کنم افراد دیگری هم در تکاپو هستند که art fair تهران را راه بیاندازند».

صمدزادگان تصریح کرد: در بازارهای هنر است که شما دایره وسیعی از منتخب هنرمندان فعال در گالری‌های شهر را می‌بینید. این بازارها نموداری از مجموع فعالیت هنری به شما می‌دهد که می‌توانید بر این اساس قیاس کنید؛ اینجاست که هنرمند شناخته نشده می‌تواند خودش را نشان دهد. ما دوسالانه هایمان هنوز خیلی جدی نیستند و یک هنرمندی که هیچ آشنایی و رابطه‌ای ندارد می‌تواند به دوسالانه‌ها کار ارائه دهد و خودش را آنجا مطرح کند.

«اما حراج چیزی شبیه به بازار بورس در هنر است و وجه نمایشی و معرفی هنرمند ندارد. شما نمی‌توانید یک واحد تولیدی صنعتی را در بدو تأسیس و زمانی که هنوز شکل نگرفته است، بردارید و ببرید در بازار بورس سهام بگذارید. حراج چیزی شبیه به بازار بورس در هنر است و وجه نمایشی و معرفی هنرمند ندارد. شما نمی‌توانید یک واحد تولیدی صنعتی را در بدو تأسیس و زمانی که هنوز شکل نگرفته است، بردارید و ببرید در بازار بورس سهام بگذارید. اول باید به تولید برسد و بعد به بازار سهام ببریم؛ در نتیجه برای اینکه ارزش افزوده آن به دست بیاید اول باید به تولید برسد و بعد به بازار عرضه شود».

نارسایی‌های حراج تهران

این مدرس هنر در تشریح مشکلاتی که از بابت ورود یکباره آثار هنرمندان ناشناخته به حراج تهران بطور اخص و حراجی‌ها به طور کلی، مطرح است، بیان داشت: حراج هم مانند بازار بورس است یعنی یک ساختار کاملاً اقتصادی است و قرار نیست که محل بروز استعداد و شناخته شدن هنرمندان ناآشنا باشد. در حراج تهران چند باری این اتفاق افتاده است و وقتی که این اتفاق می‌افتد و هنرمند می بیند که می‌تواند از قِبَل آن هم ناگهان شناخته شود و هم ناگهان به توفیق مالی برسد، بعد نگاه می‌کند ببینید این بازار چه الگوهایی را دیکته می‌کند و ناخودآگاه همانها را رعایت می‌کند. درصورتی که حراج پشتوانه‌ای مالی و پشتوانه‌ای ارزش ای برای یک ساختار در کل ساز و کار هنر است.

«وقتی حراج وجود دارد سرمایه گذار هنری می‌داند که طی چند سال، می‌تواند سرمایه‌ای را که خریده است به یک کالای قابل عرضه در حراج بدل کند یا به عنوان یک کالای قابل عرضه، روی حساب کند؛ این اقتصاد از مراحل ارزان‌تر و جوان‌تر پویا می‌شود تا برسد به مرحله‌ای که قرار است روی ارزش افزوده‌ای سرمایه گذاری شود که حراج باشد».

این نقاش در ادامه و در تشریح یک وضعیت سالم و اصولی برای حراج تهران می‌افزاید: اگر موضوعات در همین ساختار صحیحی که بیان شد قرار گیرند یعنی حراج به تولیدات هنری به خصوص به نسل‌های جوان هنرمندان الگودهی نکند، دقیقاً حراج یک پشتوانه اعتبار اقتصادی برای هنر مملکت است. و وقتی که ما سازوکارهای مختلف را کنار هم داریم، نمی‌توانیم art fair نداشته باشیم اما حراج داشته باشیم. این اصلاً خوب نیست چون art fair یک بازه گسترده‌تری از بازار است و حراج بازه ای بسته‌تر که خیلی انتخاب شده است و اتفاقاً بر اساس ارزش افزوده انتخاب می‌شود.

«اگر در این ساختار صحیح هرکدام از اینها در جای خودشان قرار گیرند، حراج یک عامل مشوق و ضمانت برای سرمایه گذاری در هنر است. سرمایه گذار که کسی است که می‌خواهد بیاید و با خرید اثر هنری سرمایه گذاری کند، می بیند که در یک چرخه درست اقتصادی قرار دارد پس از هنرمند یا گالری یا بازار هنر اثر را می خرد و بعد می‌تواند به این خریدن اثر از هنرمند جوان ارزان قیمت یک تداومی ببخشد که قیمت آن هنرمند به حدی برسد که بشود رفت و روی فروش آثارش کار کرد».

وی افزود: اینجاست که حراج با قرار داشتن در یک نقطه صحیح، این ضمانت را به سرمایه گذار می‌دهد که تو می‌توانی به سود اقتصادی برسی. باز هم تاکید می‌کنم اگر همه اینها در جای درست خودشان بایستند و نخواهند در خط کشی‌های نظری و عملی به جامعه هنری دخالت کنند، همه اینها عامل تکاپوی تولید می‌شوند و عاملی می‌شوند که هنرمندان ما بیشتر و بیشتر به ارتقای کیفیت آثارشان فکر کنند؛ و بیشتر سعی کنند تا از تکراری شدن پرهیز کنند و مدام در تکاپوی ارائه دستاوردهای جدید هنری و فکری باشند.

«اینها خوشبینانه هستند و من همیشه تلاش می‌کنم تا بعد خوشبینانه قضیه را برای خود برجسته کنم چون فکر می‌کنم بودن این ساختارهای خیلی بهتر از نبودنشان است؛ وقتی هستند باید در طول زمان به آنها بها بدهیم تا بر سر جای درست خودشان قرار گیرند».

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۱۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان

 

در بسته زیر اخبار و محتوا‌های آموزشی پیرامون «برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان»، «سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: به دنبال استخدام نیروهای جدید نباشیم»، «سه تفاوت نامحسوس گاو عینکی رو پیدا کن، تیزبینها جواب بدن»، «فیلم شنا یاد دادن علیرضا بیرانوند به دخترش در استخر خانگی»، «رقابت داوطلبان کنکور از فردا آغاز می شود»، «این خورشت مقوی رو نیم ساعته برای ناهار درست کن»، «حروف ناصبه در عربی را با مثال به راحتی یاد بگیر»، «عکسهایی از عروسی دختر ناصرالدین شاه؛ یه قرن پیش چه جشنی گرفته!»، «تست شخصیت: نحوه نگه داشتن گوشی شما ویژگی های شخصیتی پنهان شما را آشکار می کند»، «قتل آتشین/پدرم با زندگی کردن من در خانه مجردی مخالف بود» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان

فیلم شنا یاد دادن علیرضا بیرانوند به دخترش در استخر خانگی

 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: به دنبال استخدام نیروهای جدید نباشیم

سه تفاوت نامحسوس گاو عینکی رو پیدا کن، تیزبینها جواب بدن

رقابت داوطلبان کنکور از فردا آغاز می شود

این خورشت مقوی رو نیم ساعته برای ناهار درست کن

حروف ناصبه در عربی را با مثال به راحتی یاد بگیر

عکسهایی از عروسی دختر ناصرالدین شاه؛ یه قرن پیش چه جشنی گرفته!

تست شخصیت: نحوه نگه داشتن گوشی شما ویژگی های شخصیتی پنهان شما را آشکار می کند

قتل آتشین/پدرم با زندگی کردن من در خانه مجردی مخالف بود

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • «آرامش در سکوت» هنرمند ناشنوا برپا می‌شود
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان
  • برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • ۱۶ میلیارد تومان حراج خرده فروشی سازمان اموال تملیکی استان تهران ثبت شد