Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-01@23:43:23 GMT

کشف راه‌آبه‌ها و سفال‌های صفوی حمام شیخ بهایی

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۲۴۱۴

خرداد: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری اصفهان از آغاز عملیات مرمت حمام شیخ بهایی و کشف راه‌آبه‌ها و سفال‌های صفوی این حمام، حین مرمت خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الله یاری در خصوص طرح مرمتی حمام شیخ بهایی اظهار کرد: با عنایت به مرمت‌های صورت گرفته در سال‌های 1385، 1387، 1389 و همچنین 1394 در بخش‌های مختلف این حمام تاریخی، در سال جاری نیز با تأمین اعتبار لازم با مبلغی در حدود یک میلیارد ریال، کار مرمت بخش دیگری از این حمام تاریخی، به مدت سه ماه با نظارت کارشناسان دفتر فنی اداره کل آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در رابطه با ویژگی‌های طرح مرمت حمام شیخ بهایی در سال 1398 تصریح کرد: این طرح شامل اجرای عملیات پاک‌سازی و سبک‌سازی در بخش سربینه حمام بانوان بوده و همچنین تلاش شده تا رطوبتی که به‌صورت صعودی در ضلع شمالی حمام از سرویس‌های بهداشتی همسایه‌های مجاور حمام به دیواره‌های شمالی حمام نشت یافته، دفع شود.
اللهیاری ادامه داد: در این عملیات تلاش شده تا کاشی‌های ازاره‌های این بخش از حمام که دچار آسیب شده، بازسازی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در رابطه با برخی کشفیات در جریان عملیات مرمت حمام شیخ بهایی گفت: حمام شیخ بهایی از آن دسته حمام‌هایی بوده که از دوران صفوی تا حدود 3 دهه قبل فعال بوده و در این ایام طولانی، الحاقات بسیار زیادی به این حمام افزوده‌شده، به‌گونه‌ای که برخی بخش‌های آن کاملاً از فرمت اصلی خود خارج‌شده است. 
وی افزود: طی عملیات مرمت اخیر و به‌ویژه در بخش بانوان حمام شیخ بهایی مرمتگران توانستند بخش‌هایی از راه‌آبه‌های حمام که متعلق به عصر صفوی بوده و پس‌ازآن روی آن‌ها پوشانده شده بود را کشف کنند. همچنین طی حفاری‌های اخیر مرمتگران، تکه‌های متعدد سفال و کاشی‌های الوان که به‌احتمال‌زیاد متعلق به دوران صفوی و پس‌ازآن است نیز به‌دست‌آمده که جهت بررسی بیشتر در اختیار باستان شناسان قرار می‌گیرد.
حمام تاریخی شیخ بهایی متعلق به دوران صفوی بوده و در ضلع جنوبی مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان بناشده است. برخی محققان معتقدند این حمام تاریخی در دوران سلطنت شاه‌عباس اول صفوی بناشده و از آن زمان تاکنون روایت‌های گوناگونی درباره چگونگی گرم شدن آب این حمام توسط شیخ بهایی مطرح‌شده است. این حمام تاریخی در سال 1377 و به شماره 3063 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. برچسب ها: حمام شیخ بهایی ، میراث فرهنگی ، اصفهان

منبع: خرداد

کلیدواژه: حمام شیخ بهایی میراث فرهنگی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۲۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی

در تازه‌ترین عکس منتشر شده از حسام نواب صفوی در دورهمی هنرمندان، تغییر چهره عجیب و باورنکردنی این بازیگر مورد توجه قرار گرفت.

حسام نواب صفوی

دیگر خبرها

  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی