Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ دولت به‌منظور تأمین درآمدهای مطمئن در راستای طرح اصلاح ساختار بودجه در کوتاه‌مدت طرح مهم  فروش دارایی‌های دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس یا به اختصار(ETF) را پیگیری می‌کند.

گفتنی است، منشأ درآمدهای پایدار دولت، فرآیندهای جاری درون‌زای اقتصاد هستند که تحت‌تأثیر شوک‌های بیرونی مانند نوسانات درآمدهای نفتی و تحریم‌های بین‌المللی قرار نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای جداسازی بودجه دولت از درآمدهای نفتی، لازم است راهکارهایی برای افزایش پایدار درآمدهای عمومی در میان‌مدت و اقدامات کوتاه‌مدتی جهت‌گذر از تنگنای بودجه‌ای دولت در سال پیش‌رو تعبیه شود.

لازم به ذکر است، سازمان برنامه و بودجه در راستای درآمدزای پایدار یکی از محورهای برنامه اصلاح ساختار بودجه را به طرح واگذاری و فروش شرکتهای بزرگ دولتی در قالب صندوقهای قابل معامله بورسی تخصیص داده است.

بر اساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، دولت می‌تواند سهام برخی از دارایی‌های خود (شامل شرکت‌ها) را در صورتی‌که تمایل به حفظ مدیریت این مجموعه‌ها را دارد، در قالب صندوق ETF تعریف کند و واحدهای آن‌ها را در بازار بورس عرضه کند.

گفتنی است، پیشنهاد فروش دارایی‌ها از طریق صندوق‌های قابل‌معامله در بورس، در بخش اصلاحات ساختاری جهت ایجاد درآمدهای پایدار بودجه در قسمت طرحهای کوتاه مدت مطرح کرده است.

با توجه به زمان‌بندی مطرح‌شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و تصویب پیشنهاد مذکور در شورای هماهنگی سران قوا، به نظر می‌رسد تا پایان سال 98 بایستی منتظر اجرایی شدن این طرح باشیم.

آخرین خبرها حاکی است  در ادامه بحث بررسی طرح اصلاح ساختار بودجه در شوری هماهنگی سران قوا، این طرح در جلسه اخیر این شورا مورد بحث قرار گرفته است.

علی‌اکبر کریمی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی در این باره گفته است، درباره این مصوبه که در سران قوا به تصویب رسیده، در هیئت واگذاری‌ها نیز بحث و تبادل‌نظر و بستر لازم برای تشکیل و توسعه این صندوق‌ها فراهم شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه برخی از بنگاه‌های دولتی وجود دارند که بخش خصوصی توان خرید آنها را ندارد، ادامه داد: به‌طور مثال پالایشگاهی وجود دارد که 10میلیارد دلار ارزش دارد و قطعاً هیچ فرد یا شرکتی توان خرید آن را ندارد که از طریق "ای‌تی‌اف" می‌‌توان آنها را واگذار کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس اضافه کرد: یکی از خاصیت‌های بزرگ این صندوق‌ها ضد تورمی بودن آنها است که می‌توان از طریق آنها نقدینگی سرگردان در دست مردم را جمع‌آوری کرد.

به گزارش تسنیم، با توجه به تصویب این طرح در شورای هماهنگی سران قوا و اجرایی شدن آن طی سال 98 درامد قابل‌توجهی نصیب دولت خواهد شد. بر این اساس بایستی همزمان با تصویب طرحهای اینچنینی در شورای هماهنگی سران قوا بایستی محل مصرف درآمدهای حاصله برای اهدافی مثل قطع وابستگی بودجه به نفت مشخص شود.

گفتنی است، در برنامه اصلاح ساختار بودجه موضوع کاهش وابستگی درآمدهای کشور به منابع نفتی به‌عنوان یک محور اساسی مطرح شده است. طرحهایی مثل استفاده از صندوقهای قابل معامله در بورس  یکی از پیشنهادهای مطرح شده در برنامه مذکور می‌باشد که با توجه به عدم شفافیت در طرح دولت بایستی برآورد  اولیه از درآمدهای حاصل از این طرح طی سال 98 مشخص شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس توضیحاتی درباره نحوه واگذاری سهام این باشگاه به کارکنان و پیشکسوتان ارائه کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت رسمی باشگاه پرسپولیس در این مورد نوشت: «در روزهای اخیر مطالب نادرستی درباره دخالت و اعمال‌نظر مدیران باشگاه پرسپولیس در تخصیص سهام ترجیحی به کارکنان و پیشکسوتان باشگاه منتشر شده است.

در این ارتباط به اطلاع می‌رساند؛ مطابق ماده یک آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی، حداکثر پنج درصد از سهام شرکت می‌تواند در قالب فروش سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان شرکت واگذار شود.

مواد قانونی در این ارتباط وجود دارد و در دسترس عموم است. تاکنون 95 درصد سهام باشگاه پرسپولیس در قالب عرضه بلوکی و عرضه عمومی از محل افزایش سرمایه به بخش خصوصی واگذار شده است.

درخواست برای تخصیص سهام ترجیحی به اعضای باشگاه (حداقل دارای یک سال سابقه بیمه‌ای نزد باشگاه) نیز انجام شده است و سازمان خصوصی‌سازی سقف سهام اعطایی به هر فرد را مشخص می‌کند. در این ارتباط سازمان خصوی‌سازی افراد شاغل در باشگاه با حکم مشاور را نیز اصلاً در زمره کارکنانی که به آنها سهام تعلق می‌گیرد، قرار نداد.

حسب اطلاع این باشگاه با توجه به حضور شرکت پیشکسوتان کهن و با تصمیم مقام‌های ذیربط، امور سهام مربوط به پیشکسوتان نیز از آن طریق در حال پیگیری است و تاکنون در خصوص اسامی و نحوه شناسایی پیشکسوتان، مکاتباتی با باشگاه صورت نگرفته است.

در نهایت تصمیم‌گیری درباره سهم‌بندی و نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان، سازمان خصوصی‌سازی و هیئت واگذاری است. باشگاه پرسپولیس نیز مانند تمام مراحل قبلی، مجری دستورالعمل ابلاغی در جهت انجام تکالیف مربوط به خود خواهد بود».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است