Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وزارت بهداشت، علی رضا عسگری روز شنبه در جلسه ویدئو کنفرانسی که با محوریت گردشگری سلامت در مراکز درمانی و شیوه اخذ مجوز جهت پذیرش بیماران خارجی با حضور معاونان درمان و مسئولان ادارات صدور پروانه و دفاتر گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد، افزود: مسئله گردشگری سلامت به عنوان یک موضوع بین بخشی مورد توجه تمامی سیاست گذاران کشور است و در معاونت درمان وزارت بهداشت نیز به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های کلان شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امروزه در کشور به دلیل شرایط خاص ناشی از تحریم اگر کسی بتواند راه حلی برای ورود ارز بدون نیاز به مبادلات بانکی داشته باشد قطعاً در نفع رساندن به کشور سهیم خواهد شد. از این رو بحث گردشگری به عنوان یک مساله مهم و گردشگری سلامت به عنوان یک مساله مهمتر مطرح است.

گردشگری سلامت نیازمند کار فنی برای جلب بیمار خارجی است

وی بیان کرد: گردشگری سلامت مساله تخصصی بوده و نیازمند کار فنی برای جلب اعتماد بیمار خارجی است. حلقه مفقوده‌ای که ما در نیازسنجی خود بدان رسیدیم، حضور افرادی به عنوان تسهیل‌گر اقدامات مربوط به توریسم سلامت بوده که در قالب شرکت و با تمام توان بتوانند در پذیرش بیمار خارجی عمل کنند و موانع را بردارند و با تبلیغات صحیح در کشور هدف و از مجاری مطمئن بیماران خارجی را به بهترین مراکز درمانی ما برسانند. البته در مسیر ترانسفر از پتانسیل آژانس‌های فعلی نیز به خوبی بهره مند شوند.

عسگری ادامه داد: این حوزه آن قدر فنی و تخصصی است که باید باور کرد مکانیسم‌های موجود احتیاج به اصلاح و تکامل دارند، البته بدون آنکه بروکراسی جدیدی ایجاد کرد.

تدوین آئین نامه گردشگری سلامت
وی اظهار داشت: با توجه به تأکیدی که بر گردشگری سلامت وجود داشت آئین نامه مربوط به شرکت‌های تسهیل گر با کار تیمی و بین بخشی و کسب نظر از چندین مرجع رسمی کشور از جمله وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، سازمان نظام پزشکی، اتاق بازرگانی تهیه و تدوین شد و پس از ابلاغ این آئین نامه توسط وزیر بهداشت در کمتر از چند هفته امکان دریافت مجوز به صورت الکترونیک از سامانه صدور پروانه و گردشگری سلامت وزارت بهداشت نیز فراهم آمد.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت افزود: هدف گذاری ما در ابتدا، پذیرش بیماران از کشورهای منطقه و اطراف است؛ زیرا این کشورها قرابت فرهنگی بیشتری داشته و بنا به تجربه متقاضی دریافت این دست خدمات از کشور ما باتوجه به اعتبار تاریخی ما دراین حوزه بوده و هستند.

تعرفه ارائه خدمت در گردشگری سلامت اصلاح شده است

عسگری گفت: شیوه عملکرد تسهیل گران سلامت در جذب گردشگر ممکن است با احداث دفتر با توافق کشور هدف گذار باشد یا به صورت مجازی و از طریق تبلیغات محیطی باشد. حتی در بخش دولتی تعرفه ارائه خدمت به شکل منطقی به توریست سلامت اصلاح شده، اما این هرگز به معنای فروگذاری یا کاهش خدمت به بیماران هموطن نباید باشد و صرفاً استفاده از ظرفیت‌های خالی مطرح است.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بخش خصوصی نیز با تمام توان در این عرصه آماده ارائه خدمت است. در تنظیم تعرفه‌ها شفافیت و توان رقابت منطقی با کشورهای رقیب مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: افزایش توانمندی مراکز از طریق قرار دادن کارشناس مسلط به زبان، وب سایت فعال با معرفی خدمات و ثبت کامل اطلاعات بیماران خارجی از انتظارات ما از مراکز دارای IPD است. کار در این حوزه فرصت مناسبی برای معرفی همه توانمندی‌های کشورمان در عرصه‌های گوناگون گردشگری و نمایشی از کار تیمی ملی است.

وی بیان کرد: البته بر اساس برنامه تنظیمی، عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حمایت از ایجاد این شرکت‌ها و رفع موانع و توسعه هرچه بیشتر گردشگری سلامت مورد توجه دقیق ستاد خواهد بود.

صلاحیت شرکت‌های تسهیل‌گر بررسی می‌شود

علی مشکینی، معاون دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز اظهار داشت: ایجاد امکان عقد قرارداد با شرکت‌های دارای مجوز تسهیل‌گر گردشگری سلامت به عنوان یکی از برنامه‌های مدون و عملیاتی وزارت بهداشت برای توسعه گردشگری سلامت محسوب می‌شود. صلاحیت شرکت‌های تسهیل‌گر سلامت جهت تعامل آنها با بیمارستان‌های دارای گواهینامه پذیرش بیماران خارجی از طریق اداره صدور پروانه محرز خواهد شد. در معاونت درمان وزارت بهداشت بعد از ابلاغ این آئین‌نامه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بلافاصله امکان دریافت مجوز در کل کشور به شکل الکترونیک و غیر حضوری فراهم شد.

وی ادامه داد: آئین نامه نحوه دریافت مجوز و انجام فعالیت‌های شرکت‌های تسهیل‌گر با مشارکت صاحب نظران و استفاده از تجربیات جهانی کشورهای موفق در بازار رقابت برای جلب بیماران خارجی تدوین و ماه گذشته توسط وزیر بهداشت ابلاغ شد. این آئین نامه تحت عنوان آئین نامه شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت بوده و در آن تعاریفی مشخص از این نوع شرکت، نحوه فعالیت، مدارک لازم جهت تأسیس، شرح وظایف و حدود اختیارات آنها و همین طور شیوه رسیدگی به تخلفات بیان شده است.

هدف ابلاغ آئین نامه شرکت‌های تسهیل‌گر در گردشگری سلامت

مشکینی درباره هدف ابلاغ این آئین نامه گفت: هدف از ابلاغ این آئین نامه ارائه خدمات به بیمار خارجی مطابق با الگوی شناخته شده جهانی است. از این طریق می‌توان با ایجاد بستر مناسب برای فعالیت این شرکت‌ها، امکان ارتقای کیفیت خدمات مختلف از قبیل بیماریابی، انتقال و مسائل رفاهی که توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود را فراهم کرد. همچنین باید برای سرمایه گذاران در این عرصه، فضای سالم و قابل اعتمادی فراهم کرده و شاخص‌های ارزیابی و استانداردهای لازم به صورت شفاف برای فعالیت‌ها تعریف کرد.

معاون دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت افزود: این آئین نامه در حقیقت ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از اعمال سلیقه هر یک از فعالان گردشگر سلامت که ممکن است سبب ضربه و آسیب در بحث گردشگری سلامت شود را به کمترین حد ممکن رساند. یکی از انتظارات و مطالبات مهم در این زمینه حذف فعالان غیرقانونی و فاقد صلاحیت که به اصطلاح دلال گفته می‌شوند بود و مهمترین کاری که می‌توان برای حذف فعالیت‌های غیر قانونی انجام داد، شکل دهی شرکت‌های دارای مجوز به صورت شفاف بود.

وی اظهار داشت: برای تسهیل و به حداقل رساندن مراجعات حضوری و نیز در راستای الکترونیک کردن خدمات، صدور مجوز این شرکت‌ها با توجه به فراهم بودن بستر سامانه صدور پروانه‌ها از طریق این سامانه به نشانی Parvaneh.behdasht.gov.ir در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود که می‌توان گفت اقدامی مهم و شایسته است. داشبوردهای تعریف شده در این سامانه، زمان رسیدگی به درخواست‌ها را به حداقل ممکن می‌رسانند. البته رسیدن به اهداف این ابزار خوب، نیازمند مشارکت و عملکرد مناسب دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است.

مشکینی گفت: مدت زیادی بود که فعالان گردشگری سلامت منتظر دریافت مجوزهای رسمی از سوی وزارت بهداشت بودند که ابلاغ این آئین نامه و صدور مجوز در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت الکترونیک، شیرینی این اتفاق را دو چندان خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت گردشگری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۳۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده خروج ضمانت‌نامه ۸۰ میلیاردی از باشگاه استقلال

آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌هایی که احمد مددی مدیریت باشگاه استقلال را بر عهده داشت قراردادی را با یکی از شرکت‌های فعال در زمینه وب منعقد کردکه این قرارداد به مدت سه سال اعتبار داشت؛ اما مصطفی آجورلو پس از استعفای احمد مددی این قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کرد.

این ماجرا به کمیته راهبری، نظارت و حَکَمیت وزارت ورزش و جوانان ارائه شد. جلسه‌ای میان طرفین برگزار شد، جلسه‌ای که نماینده باشگاه استقلال در آن حضور پیدا کرد، اما نماینده‌های وب در این جلسه حضور پیدا نکرد. آن‌ها با ارسال نمابری اعلام کردند مدیرعامل شرکت‌های‌وب در مسافرت خارج از کشور هستند و قادر به شرکت در جلسه نیستند.

کمیته حَکَمیت وزارت ورزش جلسه دیگری برای روز شنبه ۲۴ مهر ساعت ۱۰ صبح تعیین وقت کرد که این بار هر دو طرف شرکت کردند؛ جلسه‌ای که بیش از دو ساعت طول کشید.

طرفین مطالب خود را مطرح کردند که منجر به تفاهم نشد و قرار بر صدور گواهی و حکم کمیته راهبری، نظارت و حَکَمیت وزارت ورزش و جوانان شد که ۴۸ ساعت بعد، یعنی امروز دوشنبه گواهی حکم مبنی بر تایید نظر شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران در خصوص بر عدم ایفای تعهدات قراردادی توسط شرکت داده گستر عصر نوین که مجوز فسخ یک‌طرفه است، به نشانی باشگاه ابلاغ شد.

طرفین مطالب خود را مطرح کردند که متاسفانه منجر به تفاهم نشد و قرار بر صدور گواهی و حکم کمیته راهبری، نظارت و حَکَمیت وزارت ورزش و جوانان شد. چهل و هشت ساعت بعد حکمی را صادر کرد که این حکم حکایت از این داشت که باشگاه استقلال مجوز به فسخ یکطرفه بوده است.

سرپرست فعلی مدیرعاملی باشگاه استقلال که در آن روز‌ها معاون فرهنگی باشگاه استقلال بود نقش پرررنگی در فسخ این ماجرا داشت و اثبات کرد که حامی مالی استقلال به تعهدات خود طبق مفاد قرارداد عمل نکرده است و آبی‌پوشان حق داشتند ضمانتنامه تعهد پرداخت ۸۰ میلیارد ریالی را که این شرکت در اختیار باشگاه قرار داده بود تا درصورت عدم انجام تعهدات، توسط باشگاه به بانک ارایه شود وصول کند.

این ماجرا ادامه پیدا کرد تا زمانی که سمیعی از استقلال جدا می‌شود و پس از مدتی که دوباره در نقش هیات مدیره به جمع این تیم باز می‌گردد سراغ ضمانت‌نامه مالی را از معاونت مالی وقت استقلال می‌گیرد. این ماجرا به هیات مدیره باشگاه استقلال کشیده و مشخص می‌شود این ضمانت‌نامه ۸۰ میلیارد ریالی بدون مجوز هیات مدیره به حامی مالی وقت استقلال بازگردانده شده است، مدیران ارشد استقلال از این موضوع انتقاد کردند و اعتقاد داشتند نباید چنین کاری از سوی معاون مالی سابق استقلال صورت می‌گرفت!

اتفاق عجیب اینکه چند هفته پیش حامی مالی پیشین استقلال که در حال حاضر مالک باشگاه هوادار است چک ۵۰ میلیارد ریالی آبی‌ها را که بابت صدور رضایت محمدرضا خالدآبادی در اختیارشان گذاشته بود را برگشت می‌زند و حساب استقلال مسدود می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج
  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • پشت پرده خروج ضمانت‌نامه ۸۰ میلیاردی از باشگاه استقلال
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • اسبقیان: چهار آئین نامه برای ارتقا فرهنگ هواداری تدوین می‌شود
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • ۷۴۴ هزار شرکت غیرفعال در کشور/فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود