Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، "اوچ گونبز" نام برجی در جنوب شرقی شهر ارومیه مرکز آذربایجان غربی است این بنا در سال 580هجری قمری توسط منصور بن موسی  به دستور امیر شیشقاط المظفری ساخته‌شده است به عقیده برخی از مورخان این بنا آتشکده زرتشتیان بوده که پس از هجوم اعراب به ایران و نفوذ آنان در آذربایجان متروک مانده و به تدریج رو به خرابی گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرامگاه "اوچ گونبز" در بافت قدیمی شهر ارومیه یکی از کوچه‌های منشعب از خیابان جانبازان (استاد برزگر سابق) قرار گرفته است این گنبد زمانی در جنوب شرقی ارومیه واقع شده بود اما اکنون به علت گسترش شهر در داخل قرار گرفته و به‌منظور محصور کردن حریم و جلوگیری از هرگونه صدمه به تزئینات آن پیرامون محوطه سه گنبد با نرده‌های فلزی و محوطه سازی محصور شده است.

شخصیت‌های تاریخی در مقابر تاریخی سه گنبد

این بنای تاریخی شامل دو طبقه با 5متر قطر و 13متر ارتفاع که در چهار قسمت آن دریچه‌هایی وجود دارد و طبقه اول به نام سردابه خوانده می‌شود که دارای پوشش قوس‌دار است و بدین وسیله از طبقه دوم مجزا می‌شود درب کوچک طبقه اول یک متر و 70 سانتی‌متر ارتفاع دارد و طبقه دوم که اتاق مقبره خوانده می‌شود دارای دری به ارتفاع دو و نیم متر است.

علاوه بر آن در داخل اتاق مقبره، قبرهایی وجود دارند که محل دفن اشخاص مهمی هستند به عقیده مورخان مقبره امیر شیشقاط المظفری و همسرش و سازنده سه گنبد منصور بن موسی در این قسمت قرار دارند که  باعث هویت تاریخی  این مکان است مقبره سه گنبد دارای دو نورگیر در دو طرف بنا به‌صورت شمالی و جنوبی است که به‌وسیله چهار کانال با دو فضای طبقه بالا و پایین در ارتباط است.

هرچند در بیشتر نوشته‌ها به عنوان نورگیر از آن نام برده شده است با توجه به موقعیت قرارگیری مقبره و دریافت نور ضعیف به داخل می‌توان گفت که به‌عنوان روزنه‌هایی برای کوران هوا به وجود آمده است سقف اصلی گنبد و دیوارهای  آن تماماً سالم و به جا در طبقه دوم بنا مانند سایر مقابر دوره سلجوقی روی سردابه احداث شده است تزئینات سر در ورودی مقبره در نوع خودکم‌نظیر و به صورت قطعات سنگ، گچ با نقوش هندسی و کتیبه به خط کوفی تزئین شده است.

"اوچ گونبز" مقبره‌ای سلجوقی با هویت 15 قرنی در آذربایجان غربی

مقبره یا برج آجری "اوچ گونبز" متعلق به قرن ششم هجری بوده چراکه ازنظر معماری این بنا شباهت‌های فراوانی به مقبره دوران سلجوقیان دارد همچنین اولین آتشکده موجود در شهر ارومیه نیز نیست زیرا با مشابهت‌های فراوانی که با آتشکده مسجد جامع در این شهرستان دارد گویای تاریخی بودن این مقبره است مقبره‌ای که در یک گوشه آن نام سال ساخت و در گوشه‌ای دیگر نام سازنده آن به چشم می‌خورد.

این بنا شباهت‌های بسیاری با مقابر مراغه و سایر مقبره‌های دوران سلجوقی دارد همچنین اگر به طبقه اول این مقبره نگاه کنید در روی دیوارها علامت کف دست زنان دیده می‌شود که در آن روزگار برای گرفتن حاجت خود به این مکان مراجعه می‌کردند تا نذر آنها برای داشتن فرزند بر آورده شود و وجود سه مقبره در طبقه دوم که دو مقبره به صورت عمودی و یک مقبره به‌صورت افقی است  مؤیدسلجوقی بودن این اثر تاریخی است.

سه گنبد موقعیتی بکر برای جذب گردشگران

وجه تسمیه این بنا موضوعی است که ذهن هر بازدیدکننده را به خود مشغول می‌کند زیرا در بالای دخمه و اتاق مقبره، گنبد سوم نمایان نیست و بازدیدکنندگان همواره به دنبال این گنبد در اثر تاریخی هستند و 2طاق مجزا از یکدیگر در داخل این برج ساخته شده و روی گنبد اصلی، گنبدکوچکتری نیز بنا شده  از این‌رو این اثر تاریخی به "اوچ گونبز" معروف شده که در دوره ای به غلط مورد ترجمه قرار گرفته و بعضا از آن به عنوان سه گنبد نیز یاد شده است.

در سال‌های اخیر بنای "اوچ گونبز" مورد تعمیر و مرمت قرارگرفته که بیشتر فضای بیرونی این محوطه تاریخی را تشکیل می‌دهد و همچنین قسمت‌هایی از فضاهای داخلی به علت تخریب‌هایی که در این مکان صورت گرفته مرمت‌شده از جمله عایق‌کاری و اجرای آجرفرش پشت‌بام، بند کشی کامل نمای آجر مقبره، احیای پوشش از بین رفتن سردابه و محوطه سازی و اجرای سنگ‌فرش به صورت قلوه چین بنای سه گنبد محل رفت‌وآمد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است مکانی که به صورت برجی مدور ساخته شده و این اثر مربوط به سده 6هجری قمری و در تاریخ 15آذر 1314 با شماره ثبت 242 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۴۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس از کشف عتیقه جات هخامنشی در این شهرستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چالوس، محسن سلیمانی  فرمانده انتطامی چالوس در جمع خبرنگاران  در چالوس اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی قصد فروش چندین قطعه شیء تاریخی در شهرستان چالوس را دارد، موضوع در دستور کار ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.

وی  افزود: پس از هماهنگی‌های قضائی، ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، متهم را شناسایی و دستگیر کردند.
 
سرهنگ سلیمانی گفت: در این عملیات اشیا تاریخی به تعداد 308 قطعه، شامل اقلام زینتی وزیور آلات شامل گوشواره، انگشتر، مهره‌های سنگی و مروارید متعلق به دوران ساسانی، هخامنشی و عصر اسلام کشف شد.

فرمانده انتظامی چالوس تصریح کرد: این اشیاء کشف شده توسط کارشناس میراث فرهنگی تایید شده اما هنوز قیمت گذاری نشده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه این اشیاء بخشی از فرهنگ و تمدن کشور است، افزود: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت ۶۲ شعبه سیار در دومین مرحله انتخابات گنبد
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • علت فرود اضطراری پرواز استانبول-تهران در ارومیه
  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه