Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@09:50:51 GMT

آثار تبریز قدیم از دل خاک نمایان شد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۴۶۱۰

آثار تبریز قدیم از دل خاک نمایان شد

به دنبال خاکبرداری یک پروژه عمرانی و نشست زمین در کوچه والمان تبریز، نشانه هایی از بافت قدیمی این شهر تاریخی از دل خاک بیرون شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد 10 تیر 98 بود که نشست زمین در محل اجرای یک طرح عمرانی در خیابان والمان تبریز، وحشت به دل ساکنان منطقه انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشانه هایی از تبریز قدیم در دل زمیننشانه هایی از تبریز قدیم در دل زمینهر چند این وحشت شبانه در صبحگاه دوشنبه (۱۰ تیر)، در روزنامه ها و سایت ها تیتر نشد اما با گذشت چند روز، انتشار تصاویری از  آثار و نشانه های قدیمی در محدوده محل نشست زمین در فضای مجازی، مسئولان را بر آن داشت دستور توقف اجرای عملیات عمرانی را صادر کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی می گوید: دستور توقف عملیات عمرانی در محدوده‌ای که زمین نشست کرده، از ۱۳ تیر صادر و عملیات متوقف شده است. 

به گفته «مرتضی آبدار»، از همان زمان هم باستان‌شناسان و کارشناسان معاونت میراث فرهنگی، به منظور بررسی‌های بیشتر در محل حضور یافته و نتایج بررسی‌ آنها به زودی اعلام می‎شود. 

«کریم میمنت‌نژاد»؛ تاریخ پژوه و تبریز پژوه هم می گوید: آثار کشف شده در محله والمان تبریز به یقین می‎تواند بخشی از تبریز قدیم باشد، چرا که وقتی تبریز در زمین لرزه 1194 قمری از بین رفت، ساخت و ایجاد تبریز جدید بر روی تبریز قدیم انجام شد.

وی یادآور شد: نجف قلی خان دمبلی، پادشاه کرد تبار وقت تبریز به علت تعلق خاطر مردم به تبریز و سخت بودن آوار برداری، سازه‌های جدید را پس از وقوع زمین لرزه بر روی سازه‎های قدیمی و تخریب شده بنا کرد، بنابراین احتمال کشف آثار تاریخی مربوط به تبریز قدیم در هر بار کاوش، حفاری‌های عمیق و دیگر طرح ها وعملیات‎های عمرانی به ویژه در مرکز شهر وجود دارد.

میمنت نژاد ادامه داد: 20 سال پیش هم در زمان احداث طرح زیر گذر قاضی طباطبایی در خیابان جمهوری اسلامی تبریز، آثار تاریخی در حفاری های مربوط به این طرح کشف شد اما در سایه بی توجهی ها از بین رفت، در حالی که امروز با توجه به رشد اجتماعی مردم و روشنگری افکار عمومی نسبت به 20 سال گذشته و حساسیت مردم و مسؤولان، دستور توقف عملیات اجرایی طرح عمرانی محله والمان تبریز صادر شد تا آن تجربه تلخ، بار دیگر تکرار نشود.

هر چند هنوز کارشناسان میراث فرهنگی درباره ماهیت این آثار اظهار نظر نکرده اند، اما در صورت تایید آنها مبنی بر این که آثار کشف شده در محله والمان تبریز بخشی از تبریز قدیم است، همین آثار و نشانه ها می تواند درهای جدیدی از توجه به حفظ آثار قدیمی و به تبع آن جذب گردشگر را به روی این شهر تاریخی و کهنسال باز کند.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت نماز جمعه جشن های دهه کرامت خبرگزاری شبستان خطبه نماز جمعه انقلاب اسلامی خطبه های نماز جمعه حج خراسان جنوبي چهارمحال و بختیاری تبریز قدیم خاکبرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۴۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا در تهران قدیم خودرو‌ها وسط خیابان پارک می‌کردند؟

پارک خودرو در حاشیه خیابان اگرچه امروز یک تصویر آشنا برای همه شهروندان است، اما روزگاری در تهران رسم بود که رانندگان خودرو‌های خود را درست در وسط خیابان پارک کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، این تصویر جالب از خیابان سعدی تهران به سمت میدان مخبرالدوله که در دهه ۳۰ ثبت شده است، قوانین شهری متفاوت آن روزگار را نشان می‌دهد. همان روز‌ها که اگرچه شمار خودرو‌ها بسیار کمتر بود، اما رانندگان باید برخلاف قوانین فعلی، خودرو‌های خود را در وسط خیابان پارک می‌کنند. موضوعی که اگرچه امروز هم در برخی معابر تهران مشاهده می‌شود، اما علت آن کمبود جای پارک حاشیه‌ای است.

دیگر خبرها

  • احداث سرویس بهداشتی پارک حجاج تبریز
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • ساماندهی زمین ورزشی روباز پارک درخشان تا یک ماه آینده
  • اراذل و اوباش قمه به دست در تبریز زمین‌گیر شدند
  • دانا و همان چالش قدیمی: زمین‌های‌علی‌آباد!
  • حضور 3 فیلم کوتاه ایرانی در یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه
  • روان سازی ترافیک تبریز با احداث ۶ تقاطع های غیر همسطح
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • چرا در تهران قدیم خودرو‌ها وسط خیابان پارک می‌کردند؟