Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@10:31:38 GMT

متهم سیاسی داریم یا امنیتی؟

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۵۰۲۵

متهم سیاسی داریم یا امنیتی؟

گروه سیاسی/ بگو مگوها بر سر مسأله جرم سیاسی میان علی مطهری و مقامات قوه قضائیه همچنان ادامه دارد. دیروز این نماینده مجلس در پاسخ به سخنان چند روز قبل غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضایی در یادداشتی در «عصر ایران» نوشت که «امنیتی نامیدن مجرمان سیاسی جفای به انقلاب است.» اسماعیلی هفته قبل در واکنش به سخنان مطهری عکس این جمله را بر زبان آورده و گفته بود که «سیاسی نامیدن مجرمان امنیتی جفای به انقلاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

ماجرای این بگو مگوها از آنجا آغاز شد که مطهری روز 11 تیر در مصاحبه با «اعتماد» تغییر نام جرایم سیاسی به امنیتی را «ترفند نهادهای امنیتی و قوه قضائیه» دانسته بود. او همچنین تأکید کرده بود که این کار ظلم در حق منتقدان است و از رئیس قوه قضائیه درخواست توقف این روش را کرده بود. علی مطهری، البته پیش از آن در ۲۶ خرداد هم در اظهارنظری دیگر با اشاره به اجرا نشدن قانون جرم سیاسی توسط قوه قضائیه، گفته بود: «قضات تحت تأثیر بازجوها همه متهمان سیاسی را متهم امنیتی معرفی می‌کنند و راه اجرای این قانون را می‌بندند.» در واکنش به همین سخنان بود که غلامحسین اسماعیلی مدعی شد هم‌اکنون در ایران «زندانی سیاسی نداریم.»
اما علی مطهری باز هم کوتاه نیامده و در یادداشتی که دیروز منتشر کرده، گفته که «ریشه اظهارنظر آقای اسماعیلی از تعبیر «جرم سیاسی» همان است که قبلاً گفته‌ام که امثال ایشان یک قداست کاذب به معنی غیرقابل انتقاد بودن برای نظام جمهوری اسلامی قائل هستند که به موجب آن هر منتقد و مخالفی را برانداز و اتهام او را اتهام امنیتی می‌دانند، لذا می‌گویند اساساً ما متهم یا مجرم سیاسی نداریم. همین افراد هستند که به نظام جمهوری اسلامی ضربه می‌زنند و مشکلات حقوق بشری برای کشور ایجاد می‌کنند.» مطهری در یادداشت خود خطاب به سخنگوی دستگاه قضایی تأکید کرده است: «از ایشان سؤال می‌کنم معترضان به انتخابات سال 88 متهم سیاسی بودند یا امنیتی؟ و اصولاً کسی که به روند یک انتخابات معترض باشد امنیتی است یا سیاسی؟ یا ستار بهشتی که در وبلاگ خود حداکثر به برخی مقامات کشور توهین کرده بود … متهم سیاسی بود یا امنیتی؟ همین طور خبرنگاران و دانشجویانی که هرازچند گاهی بازداشت می‌شوند متهم یا مجرم سیاسی هستند یا امنیتی؟»
اما اختلافی که در روزهای اخیر بین مطهری و اسماعیلی پیش آمده در واقع نمودی از یک اختلاف نظر بزرگ‌تر در فضای سیاسی بین مخالفان و موافقان وضعیت فعلی جرم سیاسی در کشور است. موضوعی که هر چند قانون آن به تصویب مجلس رسیده اما حتی نمایندگان مخالف دولت هم می‌گویند اجرا نمی‌شود. به طور مثال ابوالفضل ابوترابی، از نمایندگان شاخص مخالف دولت بهمن‌ماه گذشته در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد که در مدت تصویب قانون جرم سیاسی حتی یک مورد دادگاه هم در این چارچوب برگزار نشده. او هم معتقد است که این روند کاملاً غیرطبیعی است و در سه سال گذشته از اجرای این قانون بایستی موارد متعددی دادگاه در این چارچوب برگزار می‌شده است.
همین هم سال قبل مجلسی‌ها را بر آن داشت تا طرح اصلاح قانون جرم سیاسی را وارد دستورکار بهارستان کنند. طرحی که دلیل تدوین آن ملزم کردن دادگاه‌ها به برگزاری محاکم سیاسی و ممانعت از امنیتی تشخیص دادن جرایم این حوزه است. چیزی که باید دید سرنوشت آن به کجا می‌رسد و آیا به نتیجه رسیدن آن می‌تواند پایانی باشد بر مناقشات چندین ساله بر سر مسأله جرم سیاسی و امنیتی اعلام کردن اتهامات متهمان سیاسی؟

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۵۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: امروز برخی آمران جز «هل الدین الاالبغض» نمی‌شناسند

آفتاب‌‌نیوز :

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رشته توییتی نوشت: سالگرد شهادت ‎مطهری به سکوت گذشت. ‎خوارج صفتان فرقان، اندیشمند یگانه‌ای را از ما گرفتند که اگر امروز در میان ما بود، نسخه‌ی موثری برای حفظ دین می‌نوشت. با همان نگاهی که در مجله مبتذل زن روز آن دوران نوشت.

مطهری اثر خنثی ندارد. همه اش نیاز روز است. به همین دلیل دائما درحال مطالعه و تحقیق بود تا حرف سبک نزند، می‌گفت اساس دین «محبت» است. «هل الدین الاالحب». امروز برخی آمران جز «هل الدین الاالبغض» نمیشناسند! گسل، عمیق است.

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • علی مطهری: حاندان مطهری همه به یک گونه فکر می‌کنند
  • تجلیل از مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در مشهد
  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟
  • ضرغامی: امروز برخی آمران جز «هل الدین الاالبغض» نمی‌شناسند