Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: دمای هوا در استان چهارمحال و بختیاری روز به روز در حال افزایش است و همین امر موجب افزایش میزان مصرف انرژی شده است. مصرف برق در این استان طی روز های اخیر افزایش شدیدی داشته است به طوری که در حال عبور از میزان سهمیه تعیین شده مصرف برق در این استان است.

افزایش تعداد کولرهای برقی طی سال های اخیر در خانه های مردم چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در افزایش مصرف برق در تابستان سالجاری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف برق در چهارمحال و بختیاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است که در صورت افزایش مصرف برق از سهمیه تعیین شده، ناچار به اعمال خاموشی‌های اضطراری خواهیم بود مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری در خصوص میزان مصرف برق به خبرنگار مهر گفت: مصرف برق در چهارمحال و بختیاری به مرز ۳۸۰ مگاوات رسیده است.

مجید فرحزاد بیان کرد: افزایش دمای هوا موجب افزایش مصرف انرژی در استان چهارمحال و بختیاری شده است و میزان مصرف برق در روزهای گذشته به مرز ۳۸۰ مگاوات رسید و این در حالی است که سهمیه تعیین شده استان نیز از سوی شرکت توانیر در هفته گذشته ۳۸۰ مگاوات اعلام شده است.

وی در ادامه گفت: مصرف برق در سطح استان نسبت به زمان مشابه سال گذشته، هفت الی ۱۰ درصد رشد داشته است که در صورت افزایش مصرف برق از سهمیه تعیین شده، ناچار به اعمال خاموشی‌های اضطراری خواهیم بود.

فرحزاد بیان کرد: صرفه جویی و مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعات اوج مصرف برق (۱۲ الی ۱۶، ۱۹ الی ۲۳) در این استان ضروری است.

وی بیان کرد: صرفه جویی در مصرف برق زمینه تأمین و پایدار بودن این انرژی را فراهم می کند.

میزان مصرف آب نیز در این استان در مناطق شهری و روستایی طی روز های اخیر افزایش یافته است. روشن شدن کولرهای آبی، افزایش تعداد نوبت های استحمام اعضای خانواده به علت گرمی هوا، افزایش شستشوی خودروها به دلیل وجود گرد و خاک و… از مهمترین علل افزایش مصرف آب در این استان است.

یکی از مهمترین عوامل افزایش مصرف آب در مناطق شهری و روستایی استفاده از آب شرب برای شستشو است، بسیاری از خانواده ها بدون توجه به ارزش آب، بیشترین مصرف آب را برای شستشوی حیاط خانه ها و خودروها دارند که باید از نعمت آب در زمینه شستشو استفاده بهینه شود.

افزایش مصرف آب خانوارهای روستایی

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: نرم مصرف سرانه آب هر روستایی ۱۵۵ لیتر است که در استان به ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز رسیده است و این مهم به علت مصرف بی‌رویه آب و تلفات واقعی و ظاهری آب در شبکه و خطوط انتقال آب است.

سهراب بهرامی بیان کرد: چهارمحال و بختیاری با ۷۷ درصد کمبود ذخایر آب زیرزمینی مواجه است.

وی با اشاره به بارش‌های مطلوب سال جاری، افزود: با محاسبات انجام شده حدود ۲۳ درصد از کمبود ذخایر آب زیرزمینی استان جبران شده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: هزینه تولید هر مترمکعب آب روستایی در استان یک هزار و ۸۰۰ تومان است در صورتی که همین مقدار آب با قیمت ۱۷۹ تومان به فروش می‎‌‎رسد.

بهرامی با بیان اینکه بارش‌های سال جاری در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، تاکید کرد: مشخص نیست که در آینده شاهد سال‌های ترسالی همچون امسال باشیم و باید در مدیریت مصرف آب دقت ویژه داشته باشیم.

وی بیان کرد: صرفه جویی در مصرف آب زمینه ساز بودن حفظ منابع آب و کمبود مشکلات کم آبی می‌شود.

ترویج فرهنگ صرفه جویی در استان چهارمحال بختیاری ضروری است

کارشناس و پژوهشگر منابع آب در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حفظ منابع آب در چهارمحال و بختیاری ضروری است، بیان کرد: مشکلات خشکسالی و کمبود منابع آب در چهارمحال و بختیاری بر طرف نشده است.

افشین مقدس بیان کرد: در حال حاضر همچنان شاهد کم آبی در برخی روستاهای استان و آبرسانی سیار به این روستاها هستیم و همین امر نشان دهنده وجود مشکلات کم آبی در سطح استان است.

این پژوهشگر بیان کرد: زمینه تشکیل یک روستا در گذشته وجود منابع آب بوده است و در حال حاضر که آبرسانی سیار به این روستا انجام می‌شود بیانگر خشک شدن منابع آب و بحران کم آب در منطقه است.

وی با اشاره به بارش‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: بارش‌های بسیار خوبی در بهار سال جاری در این استان انجام شد اما نمی‌توانیم بگوییم در تر سالی قرار گرفته ایم.

وی اظهار داشت: بسیاری از کمبودهای منابع آب طی بارش های اخیر در سطح استان جبران شد اما بسیاری از مشکلات خشکسالی در سطح استان همچنان باقی است.

این کارشناس منابع آب بیان کرد: ترویج فرهنگ صرفه جویی در سطح استان ضروری است و باید خانواده ها درک کنند که صرف جویی در مصرف آب و همچنین انرژی‌های دیگر از جمله برق زمینه را برای راحتی فرزندان آنها در آینده فراهم می کند.

وی گفت: صرفه جویی در مصرف آب می‌توان موجب حفظ منابع آب و ذخیره سازی این منابع برای نسل‌های آینده شود و مشکلات خشکسالی در سطح استان کاهش یابد.

برگزاری برنامه‌های فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و حساسیت خانواده ها را در کاهش مصرف آب و برق در سطح استان افزایش داد. دستگاه های مرتبط در این زمینه باید تلاش کنند گه گام های بلندتری در زمینه فرهنگ سازی در سطح استان بردارند.

کد خبر 4659591

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرکرد مصرف آب منابع آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۶۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی افزایش ابر در چهارمحال و بختیاری

مبینی کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، برای امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه، در بعضی ساعات رگبار باران انتظار می رود.

وی افزود: بارش ها از بعداز ظهر بتدریج  ضعیف شده اما همچنان به صورت نقطه ای تا نیمه شب( به خصوص در نیمه شرقی استان) ادامه خواهند داشت.

بیشتر بخوانید

صدور هشدار هواشناسی در خصوص سامانه بارشی

 مبینی اضافه کرد: برای پنج شنبه، رشد ابر و بارش هایی رگباری و ضعیف در بخش هایی از استان به خصوص نوار شرقی و کوهرنگ پیش بینی می شود. 
روز جمعه آسمان استان صاف تا کمی ابری خواهد بود، از روزجمعه تا سه شنبه هفته ی آتی افزایش محسوس دما در ساعات ظهر پیش بینی می شود

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • پیش بینی افزایش ابر در چهارمحال و بختیاری