Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیدارهای حزب‌الله برای رویارویی با معامله قرن، افزایش سطح غنی سازی ایران به 5 درصد، درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در لیبی و ۱۰ دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به گفتگوی تلفنی ترامپ و ترزا می درباره ایران و سوریه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ترزا می نخست وزیر انگلیس، به صورت تلفنی گفتگو کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که این دو سیاستمدار در مورد ایران و سوریه گفتگو کرده اند.

ترامپ و می مجدداً تاکید کردند که آمریکا و انگلیس با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا تحریم‌ها علیه سوریه که ایران آن را حمایت می‌کند، را تقویت کنند و اطمینان حاصل کنند که ایران سلاح هسته‌ای به دست نمی‌آورد.

گفتنی است که روز یکشنبه ۱۶ تیر، پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا برای اجرای تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای است. این ضرب‌الاجل یک سال پس از آن صادر شده است که واشنگتن با خروج از برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را دوباره اعمال کرد و آن‌ها را به‌صورت گسترده افزایش داد.

دیدارهای حزب‌الله برای رویارویی با معامله قرن

حسن حب ‌الله، عضو شورای سیاسی حزب‌الله با اعضای دو هیئت "عصبة الأنصار"، یکی از مهم‌ترین گروه‌های فلسطینی در اردوگاه عین الحلوه لبنان و جنبش اسلامی مجاهد دیدار کرد.

در این دو هیئت مسئولان برجسته‌ای همچون ابو شریف عقل، ابو طارق السعدی، عیس المصری، ابو اسحاق و عطا الله حمود، معاون پرونده فلسطینی حضور داشتند.

حاضران در این نشست جان‌فشانی‌های گسترده ملت فلسطین در مرزهای نوار غزه که دشمن صهیونیستی را دستپاچه کرده است، ستودند.

آنها تجاوزات مکرر صهیونیست‌ها در حق ملت فلسطین در کرانه باختری و قدس اشغالی و نیز هتک حرمت صحن‌های مسجدالاقصی را محکوم کردند.

حاضران در این نشست ضمن محکوم کردن سکوت جهانی در قبال اسراء و بازداشت شدگان در زندان‌های رژیم صهیونیستی، از هیئت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواستند اقدامات سرکوبگرایانه رژیم صهیونیستی در حق کودکان، زنان و افراد مسن را محکوم کنند.

آنها از امت عربی و اسلامی خواستند رژیم اشغالگر غاصب را تحریم و تعامل با صهیونیست‌ها را جرم تلقی کرده و عادی‌سازی روابط با دشمن غاصب را "خیانت انسانی" قلمداد کنند.

افزایش سطح غنی سازی ایران به 5 درصد

یک مقام ایرانی که نامی از او برده نشده ، شنبه شب در گفت‌‌وگو با خبرگزاری «رویترز» اظهار داشته که ایران (پس از پایان مهلت 60 روزه به اروپا) سطح غنی سازی خود را به پنج درصد می‌رساند.

به گزارش رویترز، این مقام ناشناس ایرانی گفته است که اعلام اصلی فردا افزایش سطح غنی سازی از 3.67 درصد به میزان 5 درصد خواهد بود.

فردا (16 تیر)، پایان مهلت 60 روزه ایران به اروپا برای اجرای تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای است. این ضرب‌الاجل یکسال پس از آن صادر شد که واشنگتن با خروج از برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازاعمال کرد و آنها را به‌صورت گسترده افزایش داد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک‌سال به اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای مناسب تجارت با ایران فرصت داد اما اروپا در عمل کاری از پیش نبرد. پس از یک‌سال صبر راهبردی، ایران اعلام کرد که به سقف 300 کیلویی ذخایر اورایوم و 130 تنی ذخایر آب سنگین پایبند نخواهد بود.

کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل دو بند 26 و 36 برجام صورت می‌پذیرد و ناقض این توافق نیست.

درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در لیبی

شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله اخیر به مرکز نگهداری مهاجران غیرقانونی در تاجورای لیبی خواستار کاهش تنش و توقف فوری آتش‌بس در این کشور شد.

در این بیانیه که توسط آمریکا حمایت شده، آمده است: اعضای شورای امنیت بر این مسأله تأکید دارند که طرف‌های مختلف در لیبی شعله درگیری‌ها را پایین آورده و به آتش‌بس پایبند باشند. اعضای شورای امنیت این طرف‌ها را به بازگشت به روند سیاسی با حمایت سازمان ملل دعوت می‌کنند، چراکه صلح و ثبات پایدار در لیبی تنها از طریق راه حل سیاسی محقق خواهد شد.

اعضای شورای امنیت همچنین به شدت نسبت به اوضاع انسانی لیبی که در حال بحرانی شدن است ابراز نگرانی کردند و طرف‌های درگیر در این کشور را به فراهم کردن زمینه برای فعالیت سازمان‌های انسان‌دوستانه و انجام مأموریت‌های آن‌ها فراخواندند.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه همچنین ضمن ابراز نگرانی از اوضاع داخل کمپ مهاجران تأکید کردند که اداره این مراکز جزئی از مسؤولیت‌های دولت توافق ملی است.

در جریان نشست روز چهارشنبه شورای امنیت در خصوص صدور این بیانیه رایزنی شده بود اما آمریکا بدون علت مشخصی تصویب آن را به تاخیر انداخت.

در این بیانیه همچنین از کشورهای عضو خواسته شد تا به قطعنامه ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی پایبند باشند و در درگیری این کشور مداخله نکنند.

از سوی دیگر، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای حمله به کمپ مهاجران غیرقانونی در تاجوراء را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: حمله به مرکز نگهداری مهاجران غیرنظامی در تاجوراء منجر به کشته شدن ده‌ها مهاجر و آواره شد و میزان تأثیر جنگ بر غیرنظامیان را نشان داد.

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا از تحقیقاتی که سازمان ملل در این باره آغاز کرده، حمایت می‌کند.

در این بیانیه همچنین ضمن تشویق طرف‌های درگیر به پایان دادن به حملات و کاهش تنش، تأکید شده است که حل و فصل بحران لیبی با ابزار نظامی غیرممکن است.

سه‌شنبه گذشته به دنبال حمله یک جنگنده به مرکز نگهداری مهاجران غیرقانونی در تاجوراء در اطراف طرابلس ۵۳ مهاجر کشته و ۱۳۰ تن دیگر نیز مجروح شدند.

۱۰ دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن

عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به اخبار مربوط به خروج نیروهای اماراتی از یمن آنرا به علل زیر دانسته است؛

اول، حملات نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به عمق خاک کشورهای عضو ائتلاف و افزایش نارضایتی‌های مردمی در این کشورها.

دوم، تقویت توان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و برخورداری از سلاح‌های پیشرفته به ویژه در زمینه موشکی و پهپادی و موفقیت در ایجاد بازدارندگی فعال که نیروی هوایی ائتلاف سعودی را از صحنه خارج کرده و اثرش را باطل کرده است.

سوم، بانک اهدافی که یمنی‌ها در عمق عربستان و امارات دارند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیش از ۴۰۰ هدف در عمق خاک امارات و عربستان را در تیررس موشک‌های بالستیک دقیق و پهپادهای خود دارند.

چهارم، فروپاشی سامانه دفاعی زمینی و هوایی کشورهای ائتلاف (تحت سرکردگی سعودی ها ضد یمن) که دهها میلیارد برای ایجاد آن هزینه کرده اند. سامانه پاتریوت که ۶ میلیون دلار قیمت دارد دربرابر موشک ۱۵۰۰ دلاری یمنی‌ها ناتوان است و بیشتر فرودگاه‌های عربستان در معرض تهدید قرار دارند.

پنجم، کانال ارتباطی میان اماراتی‌ها و یمنی‌ها که سبب تفاهمات غیرعلنی که بارزترین آنها خروج نیروهای اماراتی از شمال یمن و ماندن در جنوب یمن در مقابل عدم حمله موشکی یمنی‌ها به فرودگاه‌های ابوظبی و دبی شده است. موشک‌هایی که به فرودگاه‌های ابها، ریاض و جده می‌رسد می‌تواند به دبی و ابوظبی هم برسد.

ششم، نارضایتی شدید و فزاینده در امیرنشین‌های دیگر که مایل به جنگ نبودند مانند شارجه، دبی و رأس الخیمه. هر چند این نارضایتی علنی نشده است اما ورود جنگ به سال پنجم بدون دستاورد یا راهکار سیاسی آنرا علنی می کند.

هفتم، تلفات سنگین نیروهای اماراتی و کشته و زخمی شدن افرادی از خاندان حاکم و بزرگان برای اولین بار در تاریخ این کشور.

هشتم، افول سطح هماهنگی نظامی میان متحدان اماراتی و سعودی در میادین جنگ.

نهم، نارضایتی مقامات نظامی اماراتی از عدم مشارکت ارتش عربستان در میادین جنگ با وجود تجهیزات پیشرفته نظامی.

دهم، توسعه دامنه مداخله جویی های امارات در مناطق دیگر جهان مانند دخالت در لیبی و شاخ آفریقا و حتی افغانستان و کوزوو. این دخالت‌ها بار و هزینه سنگینی بر دوش مقامات امارات است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام اروپا آمریکا غنی سازی شورای عالی امنیت ملی بیت کوین شورای نگهبان جیسون رضائیان تنگه جبل الطارق اینستکس جو بایدن انتخابات الکترونیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۶۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مریم نیکزادفر گفت : با فعالیت این سامانه بارشی از بامداد سه شنبه تا امروز بارش‌های خفیف و موثری در استان داشتیم و تاکنون بیشترین باران به میزان ۱۱۹ میلیمتر از شیرآباد خان ببین و ۱۱۴ میلیمتر از جعفر آباد گرگان ثبت شد.

او افزود: این سامانه به تدریج تا امشب از استان خارج می‌شود و فقط امشب و فردا احتمال بارش‌های خفیف و پراکنده در کوهستان وجود دارد.

نیکزادفر گفت: امروز مراوه تپه با ۱۲ درجه سردترین نقطه استان بود و بیشینه دما بین ۲۶ تا ۲۸ درجه در مناطق شمالی استان ثبت شد.

کارشناس هواشناسی گفت: فردا دمای هوا یک تا دو درجه افزایش خواهد یافت و تا اواسط هفته آینده آسمان استان پایدار پیش بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند
  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی
  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه عمل نکرده است