Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا--معدن مس سونگون،یکی از بزرگترین معادن مس کشور و جهان است که قبلا بعدازمس سرچشمه کرمان، دومین معدن بزرگ ایران نامیده می شد، ولی ممکن است به زودی با تکمیل اکتشافات در معدن مس سونگون، جای این دو عوض شود.

معدن مس سونگون در100 کیلومتری شمال شرق تبریز و 25 کیلومتری شهرستان ورزقان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط کنونی وباوجوددوکارخانه تغلیظ درمجتمع مس سونگون ،14میلیون تن ماده معدنی به عنوان خوراک استخراج می‌شودودر مجموع حدود300 هزارتن کنسانتره تولید می شود.

 ولی با عنایت به پتانسیل‌های غیرقابل انکار معدن عظیم مس سونگون وذخایر جدید کشف شده، آینده درخشان تری برای صنعت  مس در آذربایجان متصور هستیم.

آنچه درادامه می خوانید گزارشی است از اهم فعالیت های این مجتمع طی سال 97 و سه ماه اول سال 98 که در4 بخش به صورت مجزا درراستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به مخاطبین عزیزاززبان مهندس رضاشریفی مدیرمجتمع مس سونگون منتشرمی گردد.

1- تولید

2- توسعه

3- خدمات وعمل به تعهدات ومسئولیت  های اجتماعی

4-  تجهیز منابع انسانی

1- تولید:

علیرغم تمام مشکلات وسختی های حوزه تولید به لطف و عنایت خداوتلاش پرسنل زحمتکش مجتمع وباپشتیبانی مدیریت ارشد شرکت و مساعدت مسئولین شهرستان و استان درسال 97 با تولید بیش از 310 هزار تن، حدود3 درصد بیش از برنامه پیش بینی محصول کنسانتره مس و حدود 2000 تن کنسانتره مولیبدن تولید شده است ودرسه ماه اول سال 98 نیز همین روند تولید ادامه داشته  وعلیرغم توقف های پیش بینی شده و بعضا غیرمترقبه و انجام تعمیرات اساسی کارخانه ، حدود 2 درصد از برنامه پیش بینی جلوتر هستیم.

2-توسعه

اکثر طرح های توسعه که سال ها متوقف مانده بودند مجددا شروع شده اند.

2-2 - احداث کارخانه 3 هزارتنی تولید کاتد مس به روش

لیچینگ:

عملیات اجرایی بطور جدی شروع شده و طراحی ، ساخت و نصب

 با سرعت خوبی درحال اجراست.

2 - 3 -  فاز 3 تغلیظ:

 عملیات اجرایی شروع شده و ان شاء الله  بزودی تجهیزات

 اصلی و کلیدی کارخانه وارد مجتمع می گردند.

2- -4 توسعه معدن :

اکتشافات تکمیلی انجام و موانع فیزیکی و فنی رفع شده و ذخیره قابل استخراج معدن به بیش از1 میلیارد تن و ذخیره زمین شناسی به بیش از2 میلیارد تن افزایش یافته است.


2-5- مجموعه کارخانجات  تولید کاتد:

در مدت زمان بسیار کوتاهی کلیه مقدمات کار انجام و حدود یک سال قبل قرارداد طراحی و ساخت، تامین تجهیزات، نظارت و راه اندازی کلیه واحد های ذوب، پالایش، اسید، سرباره و کارخانجات جنبی با طرف خارجی منعقد و LC نیز به نفع شرکت مد نظر گشایش یافته ودربالاترین سطح کشوری و استان وشهرستانی پیگیر اجرایی شدن آن هستیم و به موازات راه کارهای دیگر را مد نظر داریم .

فرصت سوزی 5 سال زمان طلایی درسایه بی توجهی مسولان وقت

و همچنان افسوس 5 سال زمان طلایی ازدست رفته را بر دل داریم که چگونه با ندانم کاری و ناآگاهی منطقه ای و عدم حسن نیت مسئولین وقت شرکت در بهترین شرایط کاری ، کارخانجات در دست ساخت،  متوقف و خسارات جبران ناپذیری به منطقه  وارد آمد و چندین سال طول کشید تا این سنگ بزرگ از ته چاه در آید.

خوشبختانه علیرغم شرایط بسیار دشوار، نهایی شدن طراحی و اجرایی شدن کارخانه ذوب از چندین مسیر در حال پیگیری بوده و ان شاء الله  به زودی عملیات آن اجرایی خواهد شد.




 2-6 احداث کارخانه آهک هیدراته در اهر و  تجهیز معدن گوره درق در اهر

2-7  تداوم و افزایش تولید و توسعه در معدن مس مزرعه با اکتشافات اصولی در معدن مزرعه و برنامه ریزی برای استخراج مواد معدنی از آن بصورت رو باز

2-8 انجام اکتشافات گسترده در اندیس های امید بخش استان که انشاء الله  بزودی نتایج امیدوار کننده آن منتشر خواهد شد.

3- خدمات اجتماعی و عمرانی

3-1  جاده خواجه به ورزقان و آقابابا فرامرزی

همانطوری که دررفت و آمد های روزانه ملاحظه می کنید علاوه بر اینکه  دراین مدت کوتاه، بیشتر از 5 سال گذشته کار انجام شده و انشاء الله  قطعات 2و3 و4 (از شالی تا ورزقان) تا اوایل نیمه دوم سال به بهره برداری خواهند رسید، قطعات 1 (از خواجه تا شالی) و قطعه 5 (ازورزقان تا آقابابا فرامرزی ) نیز با پیگیری های مقامات شهرستان و مخصوصا نماینده محترم و دلسوز منطقه، فرماندار زحمتکش وامام جمعه محبوب و حمایت همه مسئولین و مردم شریف شهرستان، با حسن نیت تمام از طرف مدیریت محترم عامل واعضای محترم هیئت مدیره  شرکت مصوب و کارهای اجرایی نیز با سرعت و دقت فوق العاده آغاز شده است.

3-2 کارهای عمرانی روستایی و شهری

درسال گذشته در سطح روستا ها و شهرها کارهای بسیارخوبی انجام گرفت شرکت مس با تامین مصالح مورد نیاز، مکمل خدمات نماینده؛ فرمانداری و بخشداران محترم شد که بازحمات و تلاش ایشان و مخصوصا نماینده تلاشگر منطقه  قیروآسفالت رایگان نیزدراختیارروستائیان عزیز قرارگرفته بود و دراین راه بیش از3 میلیارد تومان هزینه گردیدکه این روند



حتی درسطح بالاتر امسال نیز درحال اجراست. 3-3 عمران و آبادانی مساجد و حسینیه ها و دیگر مکان های مقدس به موازات مورد توجه و در حال برنامه ریزی برای اجراست‌.

3-4 ترمیم و بهسازی راه های روستایی و بین مزارع نیز همچون سنوات گذشته با سرعت و سطح گسترده تر در حال اجراست.

3-4 حمایت از بنیادها و نهادهای فرهنگی وورزشی و خدماتی عام المنفعه همچنان از الویت های مجتمع است.

3-5 انتقال گردش مالی به شهرستان و استان

3-5-1انتقال حساب بانکی تمام شرکت های پیمانکاری به بانک های شهرستان ورزقان با بیش از هزار میلیارد تومان گردش مالی در سال

3-5-2 تمرکز گردش مالی مجتمع با گردش بیش از2000 میلیارد تومان در بانک های استان ( عمدتا شهر ورزقان )

 3-5-3ذخیره بیش از 200 میلیارد تومان بصورت سپرده در بانک های شهرستان و استان

3-5-4  آغاز گردش مالی حاصل از فروش محصول سونگون در بانک های استان با گردش مالی چند هزار میلیارد تومانی درسال با پیگیری نماینده محترم شهرستان ورزقان و استاندار معزز آذربایجانشرقی

4- سازماندهی و تجهیز نیروی انسانی

4-1  بررسی جامع ساختار سازمانی و اصلاح و ارتقاء نمودارسازمانی با هدف چابکی و کارآیی بیشتر برای افزایش بهره وری سیستماتیک

4-2  جذب بیش از150 نفر نیروی متخصص و جوان در مجتمع مس سونگون و حدود 34 نفر در معدن مس مزرعه با ارائه گزارش توجیهی و اخذ مصوبات لازم و برگزاری آزمون بنحو شایسته

4-3 برگزاری دوره ها وکلاس های آموزشی علمی و عملی در سطوح مختلف و با استفاده از اساتید زبده کشوری و استانی

4-4ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی :

عقد تفاهم نامه و قرارداد با کلیه دانشگاه های منطقه ای و استانی  و پارک فن آوری  استان بعنوان هماهنگ کننده و رابط با کلیه پارک های فن آوری و مراکز علمی داخلی و خارجی  و اجرای پروژه های تحقیقاتی  و علمی بسیار

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مس سونگون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۶۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان گفت: بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در کوه صفه با عنوان طرح تفریحی و گردشگری کوهِ نورِ صفه احداث شده است و در ساعت فعالیت آن بیش از ۲ هزار نفر به این مجموعه مراجعه می‌کنند.

سعید ساکت با اشاره به اجرای طرح تفریحی و گردشگری نخستین پارک نوری موضوعی کوهِ نورِ صفه افزود: این طرح در مساحتی با بیش از  ۴۴۰۰ مترمربع از اوایل بهمن ۱۴۰۲ آغاز و در هفته نخست فروردین ۱۴۰۳ به‌طور غیررسمی به بهره‌برداری رسید.

او با بیان اینکه بیش از ۴۰ المان نوری موضوعی در این مجموعه مستقر شده ، گفت: برای اجرای این طرح بیش از ۲۹ هزار نفرساعت اقدام فنی، تخصصی و عمرانی انجام شده است.

ساکت  هدف از اجرای این طرح  را ارتقای خدمات گردشگری در مجتمع گردشگری صفه دانست و گفت: احترام به محیط طبیعی صفه با انتقال پارکینگ و حذف تردد‌های آلاینده، ارتقای آرامش در محیط طبیعی صفه، حذف فضا‌های بی‌دفاع شهری و ارتقا به محیط امن و خانوادگی، توجه به الگوی تعامل اجتماعی با محور خانواده، افزایش ضریب آشنایی کودکان با موضوعات طبیعی و حیات وحش، ایجاد ارتباط مؤثر موضوعی در اجرای المان‌های نوری مطابق با فضای محیطی و طبیعی کوه صفه، اجرای نماد گردشگری جدید بدون انجام عملیات‌های عمرانی سنگین با هدف دوستی با طبیعت از دیگر اهداف این طرح است.

او ادامه داد: این طرح، بزرگترین پارک نور موضوعی کشور بوده و طراحی آن به شکلی انجام شده است که میزان استفاده از انرژی در آن به حداقل ممکن رسیده و بالاترین بازدهی را داشته باشد.

ساکت  با بیان اینکه چهار برنامه استفاده از منابع الکتریکی برای این مجموعه در نظر گرفته شده گفت: با توجه به اینکه میزان مصرف برق این مجموعه از مصرف بعضی فروشگاه‌های داخل شهر هم کمتر است، اما برای تأمین برق آن، فرایند نصب پنل‌های خورشیدی به‌منظور ایجاد نیروگاه داخلی ۵۰ کیلوواتی آغاز شده ، همچنین از ظرفیت ژنراتور تخصصی مجموعه در نیز مواقع استفاده در پیک مصرف بهره خواهیم برد، ضمن اینکه استفاده از برق شهری در مواقع غیر پیک و کمک از ظرفیت توربین بادی نیز این مجموعه را در ردیف بخش‌هایی قرار می‌دهد که به محیط زیست احترام ویژه می‌گذارد.

ساکت با اشاره به اینکه این طرح با مشارکت بخش خصوصی فعال شده ، تاکید کرد: در ساعت فعالیت کوه نور صفه بیش از ۲ هزار نفر به این مجموعه مراجعه می‌کنند و ایجاد ظرفیت گردشگری و حضور شهروندان زمینه کاهش مصرف برق خانگی و توجیه‌پذیر کردن این طرح را همراه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود
  • احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان
  • مراحلِ چاپ و تولیدِ اسکناس دلار + ویدئو
  • سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند
  • بررسی روند اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای مرگور ارومیه
  • یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور
  • 3 کارخانه تولید سیم مفتول بزرگ ایران (به همراه راهنمای استعلام قیمت)
  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • نحوه تولید عطر، ادکلن و اسپری خوشبوکننده بدن در یک کارخانه فرانسوی (فیلم)
  • استاندار لرستان روز کارگر به دیدار کارگران معدن رفت + فیلم