Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:11:19 GMT

بارندگی های سال جاری به معنای پایان خشکسالی نیست

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۶۹۰۳

بارندگی های سال جاری به معنای پایان خشکسالی نیست

سید رضا موسوی مشکینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: طی سال های متمادی محیط زیست قم با کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا مواجهه بوده که مسائل و مشکلات زیادی را برای طبیعت استان به همراه داشته است.

وی افزود: خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها، افت سفره های آب زیرزمینی، از بین رفتن پوشش گیاهی و بیابان شدن دشت های استان و ایجاد کانون های گرد و خاک از جمله پیامدهای خشکسالی های پیاپی در قم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با وجود بارش های خوب سال جاری و تاثیرگذاری مثبت آن بر طبیعت، اما به دلیل مقطعی بودن این بارش ها و پراکنش نامنظم آن، نگرانی ها پیرامون کاهش منابع آبی در قم همچنان باقیست.

موسوی مشکینی گفت: بر اساس بررسی های علمی و کارشناسی هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه قم وارد دوره ترسالی شده و مشکل کم آبی آن برطرف شده است، وجود ندارد.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه در همین فصل تابستان سال جاری، شاهد افزایش قابل توجه دمای هوای استان هستیم که نشان می دهد تغییرات اقلیمی و تنش های محیطی در قم ادامه دارد.

وی ادامه داد: زمانی می شود با اطمینان بیان کرد که در قم به سطح قابل قبولی از منابع آبی دست یافتیم که اکوسیستم های آبی همچون رودخانه ها و تالاب ها در وضعیت پایدار باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: چنین ثباتی در اکوسیستم های آبی استان مشاهده نمی شود و حتی آبی که در رودخانه قمرود جریان دارد ناشی از رها سازی آب از سدهای بالادست برای کمک به تقویت محیط زیست و کشاورزی در دشت های پایین دست است.

وی بیان کرد: به هر صورت کشور ما بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته و شرایط محیط زیستی استان قم متاثر از این موضوع است.

وی ادامه داد: تمام برنامه هایی که برای توسعه قم تدوین می شود باید با نگاه به مساله کمبود منابع آبی در استان باشد و فکر نکنیم با بارش های خوب سال جاری از مشکل عبور کردیم.

موسوی مشکینی گفت: شرایط آبی قم به نحوی نیست که بر اساس آن بتوان تقاضاهای جدید در حوزه مصرف آب ایجاد کرد و محیط زیست استان را بیش از پیش دچار آسیب ساخت.

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم باران خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا طاهری با اشاره به برگزاری جلسه بررسی مشکلات و معظلات رودخانه کن با حضور معاون این اداره کل، نمایندگان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر، اداره کل محیط زیست استان تهران، شرکت آب منطقه ای تهران، شهرداری های مناطق ٥، ٩، ١٨، ٢١، ٢٢ گفت: رودخانه کن بزرگترین رودخانه ورودی شهر تهران است و از منظر محیط زیستی و گردشگردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با گسترش محیط شهری، افزایش نفوس و کاهش نزولات جوی و بهره برداری های غیر اصولی صورت گرفته معضلات فراوارنی را به‌وجود آورد است.

وی به بخشی از معضلات این رودخانه اشاره و تصریح کرد: تخلیه نخاله و پسماند، ورود فاضلاب های بهداشتی و صنعتی، نبود ایمنی مناسب در حریم و بستر رودخانه و … از جمله موضوعات مطرح و بررسی شده در این جلسه بود.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران مطرح کرد: پس از تبادل نظر و تشریح مشکلات و اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف، مقرر شد ماتریس وظایفی برای همه دستگاه های متولی تنظیم شود و همچنین همکاری هایی فی مابین در خصوص رفع معضلات مربوط به رودخانه کن تقویت شود.

کد خبر 6093949

دیگر خبرها

  • هشدار سیل برای پایان هفته جاری
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • آماده‌باش کامل شهرداری شیراز برای بارندگی‌های پایان هفته جاری