Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@12:57:33 GMT

تثبیت خرید ٦ کالا به قیمت غیرواقعی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۹۱۵۹

تثبیت خرید ٦ کالا به قیمت غیرواقعی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، واردکنندگان، تولیدکنندگان را متهم کردند که علت جهش قیمت‌ها صادرات بیش از حد و حصر آنها بوده است و تولیدکنندگان معتقد بودند تجار دلار ارزان می‌گیرند و با سودهای کلان کالایشان را می‌فروشند. از آن سمت عده‌ای از مدیران هم موضوع را به قاچاقچی‌ها و گاهی دلال‌ها نسبت می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حواشی این بازارها تا آن‌جا پیش رفت که وحید مظلومین و حمیدرضا باقری درمنی سلاطین سکه و قیر به جرم دلالی و اختلال در بازار اعدام شدند. از آن سمت تقریبا تمام واردکنندگان اصلی  موبایل راهی اوین شدند و بازار دوباره به دست قاچاقچیان و واردکنندگان چمدانی موبایل افتاد.

در این میان تعیین قیمت واقعی کالاها بسیار پیچیده شد. از یک سمت قیمت دلار برای واردات کالاهای مختلف چند نرخی شد. از دلار ٤٢٠٠ تومانی گرفته تا دلار ٨‌هزار تومانی نیمایی و دلار آزاد و... همه و همه برای واردات کالا مورد استفاده قرار گرفتند و از سمت دیگر تولیدکنندگان به چندبرابرشدن قیمت مواد اولیه تولید اشاره می‌کردند. با این حال مدیران آمارهایی از افزایش تولید و واردات کالا به رسانه‌ها می‌دانند و می‌گفتند با تأمین زیاد از اندازه کالا در بازار، بهانه‌ای برای گرانی وجود ندارد.

در این شرایط یک پرسش اساسی برای مصرف‌کنندگان باقی ماند و آن این‌که قیمت واقعی کالا درشرایط فعلی اقتصاد چقدر است؟

قیمت واقعی دلار چند؟

قیمت واقعی دلار ٨‌هزار تومان است. این موضوع را فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد می‌گوید و توضیح می‌دهد که مدل‌های مختلفی برای تعیین قیمت دلار درنظر گرفتند و حتی عددهای ٥ تا ٦‌هزار تومانی هم درآورده‌اند اما قیمت واقعی دلار حدود ٨‌هزار تومان است. او توضیح می‌دهد: «اگر به شرایط نرمال اقتصادی برگردیم، حتما قیمت ارز به زیر ۸هزار تومان خواهد رسید.»  با این حال تعیین قیمت واقعی دلار کار بسیار پیچیده و سختی است و برخی فعالان اقتصادی با اشاره به کاهش فروش نفت و میزان فعلی ذخایر ارزی می‌گویند، قیمت واقعی ارز همان قیمتی است که در بازار خریدوفروش می‌شود.  محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در این‌باره می‌گوید: «درکشور ما با توجه به وجود تورم،‌ سال‌به‌سال بر قیمت تولید افزوده می‌شود و از طرفی نرخ ارز طی ١٥، ١٦‌سال گذشته به‌ جز چند جهشی که در دو سه مقطع داشته و در آن مقطع موجب رونق بعضی محصولات شده، در طول سال‌ها ثابت بوده است. همین موضوع باعث شده که محصولات ایرانی روزبه‌روز در رقابت‌پذیری دچار مشکل شده و عملا بازار را ببازیم. معتقدم این محاسبه هم درست نیست و محاسباتی که ما داریم، نشان می‌دهد قیمت واقعی دلار، همان قیمتی است که در بازار آزاد خریدوفروش می‌شود.»   البته بهاءالدین‌ هاشمی، کارشناس ارشد بازارهای مالی هم می‌گوید: «اگر به یکباره تحریم‌ها لغو شود، به‌طور قطع قیمت دلار به کانال ٨‌هزار تومان برمی‌گردد. این در واقع نشان می‌دهد که دلار ١٣‌هزار تومانی در بازار آزاد هیچ منطق اقتصادی نداشته و ناشی از هیجانات سیاسی و اقتصادی است.»

سکه ٤٠٠‌هزار تومان حباب دارد

قیمت واقعی سکه درحال حاضر بین ٣‌میلیون و ٩٠٠‌هزار تا ٤‌میلیون تومان است. این اعتقاد فعالان صنفی طلا و جواهر است.  کمبود ارز و سختگیری‌ها در خریدوفروش ارز، بخش زیادی از تقاضای سرمایه‌ای و سفته‌بازی بازار ارز را به  بازار طلا سرریز کرد. بر مبنای سیاست‌های دولت و بانک مرکزی و به‌ منظور کنترل صادرات و واردات طلا طی سال‌های اخیر و حتی قبل از آغاز تحریم‌ها، سکه همواره دارای یک حداقل حباب هفت‌درصدی قیمت بود که عملا در میان فعالان بازار از آن به‌عنوان حباب پایه یاد می‌کنند، در نتیجه هنگام بررسی و تحلیل وضع حباب سکه به نظر می‌رسد حباب پایه باید مدنظر قرار گیرد. آنگونه که عبادالله محمدولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا  می‌گوید: «درحال حاضر حباب سکه در بازار چیزی حدود ٣٨٠ تا ٤٠٠‌هزار تومان است و در واقع قیمت واقعی سکه را باید منهای این رقم درنظر بگیرید.»

قیمت تمام شده گوشت چقدر در می‌آید؟

قیمت واقعی هرکیلوگرم گوشت گوسفند بیشتر از ٧٠‌هزار تومان نیست، اما حالا گوشت قرمز در بازار ایران گاهی تا دو برابر این قیمت فروخته می‌شود.

در حال حاضر قیمت بزغاله و بره در استان‌های مختلف بین ٣٥ تا ٤٢‌هزار تومان است و با احتساب ٥٠‌درصد گوشت هر دام زنده، قیمت هر کیلو گوشت برای دامدار بیش از ٧٠‌هزار تومان نخواهد بود، ولی چه اتفاقی می‌افتد که همین گوشت با قیمتی حدود ١٢٠‌هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟ علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی دراین‌باره  می‌گوید:   «متاسفانه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده حلقه‌های زیادی وجود دارد که هر کدام سود می‌برند؛ یعنی تولیدکننده دام گاهی١٠‌درصد سود هم برای بیش از ١٠٠ روزی که برای پرورش دام زحمت کشیده نصیبش نمی‌شود، ولی واسطه‌ها ٤٠ تا ٥٠‌درصد سود می‌برند؛ به عبارت دیگر واسطه‌های بین مصرف‌کننده و تولیدکننده ٤ تا ٥ برابر تولیدکننده دام، سود می‌برند.

قیمت مرغ چقدر واقعی است؟

تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرغداران رقم‌های متفاوتی برای قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ و قیمت آن برای مصرف‌کننده اعلام می‌کنند. مردم قیمت‌های اعلامی را بالا می‌دانند و مرغداران آن را منطقی عنوان می‌کنند. اما قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ چقدر است؟ آیا مرغ گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد یا قیمت‌ها مناسب است و باید به مرغداران حق داد؟  درحال حاضر هر کیلوگرم مرغ این روزها در بازار حدود ١٢‌هزار تومان  فروخته می‌شود. هرچند که از دید مردمی که تجربه  خرید مرغ ١٨‌هزار تومانی را هم داشته‌اند، این قیمت‌ها منطقی است، اما محمود حجتی، وزیرکشاورزی قیمت واقعی هرکیلوگرم گوشت مرغ را برای مصرف‌کنندگان ۱۰ هزارتومان می‌داند. برومند چهار آیین، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اما عرضه به قیمت‌های فعلی را به زیان مرغداران می‌داند. او  توضیح می‌دهد که اگر تولیدکننده هر کیلوگرم کنجاله سویا با نرخ مصوب ٢٦٥٠ تومان، ذرت ١٥٠٠ تومان، روغن ٥٨٠٠ تومان، کنستانتره ١٢‌هزار تومان و جوجه ١٥٠٠ تومان خریداری کند، به انضمام سود ١٠ درصدی تولید، قیمت تمام شده مرغ حداقل ٩٢٠٠ تومان است.

سود سیب زمینی بیشتر از خودرو!

خودروسازان در تازه‌ترین گفته‌های خود قیمت تمام شده تولید پراید را بالای ٤٠‌میلیون تومان اعلام کرده‌اند، اما صورت‌های مالی خودروسازان درحالی برای افزایش دوباره قیمت‌ها به سازمان حمایت ارسال شده که وزیر صنعت  قیمت تمام شده پراید را حدود ۳۵ تا ۳۶‌میلیون تومان می‌داند.

 البته سعید موتمنی،  رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل نظری متفاوت داشته و می‌گوید: «پراید باید به قیمت کمتر از ٣٠‌میلیون تومان فروخته شود.»  او می‌گوید اگر تولید در ایران انحصاری نبود و واردات به کشور با تعرفه صفر‌درصد آزاد بود، هیچ‌کس حاضر نمی‌شد برای پراید حتی ٣٠‌میلیون تومان هم پرداخت کند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نظری متفاوت داشته و می‌گوید:«درست است که خودروسازی ایران در مقایسه با کشورهایی همچون ژاپن و کره و چین خیلی عقب مانده، اما  به‌هرحال قیمت تمام شده خودرو هم همانند هر کالای دیگری برای اساس هزینه تأمین مواد اولیه، حقوق و دستمزد و سایرهزینه‌های جاری و سربار تعیین می‌شود.»   او با بیان این‌که بر خلاف تصور عموم تورم بخشی خودرو کمتر از سایر بخش‌هاست، ادامه داد: «حتی با فرض دو برابر شدن قیمت خودرو  و رشد صد‌درصدی قیمت‌ها در یک‌سال گذشته، متوجه می‌شویم که در سایر بخش شرایط به مراتب بدتر است. به‌عنوان مثال قیمت مسکن نزدیک به ٣ برابر شده یا قیمت سیب‌زمینی نزدیک به ٣٠٠‌درصد رشد پیدا کرده است. درواقع اگر سرمایه خود را صرف خرید سیب‌زمینی کرده بودیم، الان سود بیشتری به جیب می‌زدیم.»  او  معتقد است قیمت‌های منطقی را نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. البته این نکته را هم اضافه می‌کند  که دخالت‌ نهادها دولت در نظام عرضه و تقاضا  موجب می‌شود که بازار در کشف قیمت‌ها دچار خطا شود.

قیمت جهانی موبایل چقدر است؟

گوشی سامسونگ گلکسی اس ١٠ در بازار جهانی حدود ٦٠٠ دلار است. در بازار ایران این گوشی بنا به امکاناتی مانند حافظه و ... درحال حاضر بین ١٤‌میلیون و ١٠٠‌هزار تا ١٤‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان فروخته می‌شود. با دلار ١٣‌هزار تومانی این گوشی حدود ٧‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان قیمت دارد که اگر بخواهیم ١٤‌درصد عوارض گمرکی و ریجستری را به آن اضافه کنیم، قیمت آن حدود ٨‌میلیون و ٨٩٠‌هزار تومان در می‌آید.  گوشی آیفون ایکس اس در بازار جهانی حدود ٧٣٠ دلار است و در بازار تهران بین ١٨‌میلیون و ١٥٠ تا ١٨‌میلیون و ٧٥٠‌هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت این گوشی با دلار ١٣‌هزار تومانی حدود ٩‌میلیون و ٤٩٠‌هزار تومان می‌شود که با ١٤‌درصد عوارض گمرکی و ریجستری حدود ١٠‌میلیون تومان درمی‌آید.  در حال حاضر قیمت  جهانی گوشی سامسونگ نوت ٩  با بالاترین امکانات چیزی حدود ٧٠٠ دلار است و با عوارض گمرکی و ریجستری رقمی حدود ١٠‌میلیون و ٣٧٠‌هزار تومان قیمت آن می‌شود. این گوشی درحال حاضر در بازار ایران بین ١٤‌میلیون تا ١٤‌میلیون و ٧٠٠‌هزار تومان قیمت دارد.  البته خوب است که بدانید قیمت پایه هرگوشی در گمرک برای پرداختن عوارض و هزینه ریجستری بسیار پایین‌تر از قیمت‌های گفته شده است و نرخ عوارض و ریجستری موبایل برای واردکنندگان بسیار کمتر از عددهای گفته شده درمی‌آید. ضمن این‌که واردکنندگان درحال حاضر موبایل را با دلار حدود ٨‌هزار تومانی نیمایی وارد می‌کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو رسانه سرمایه گوشت قرمز موبایل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۹۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟

 ایمان ربیعی- بازارهای سنتی چهارگانه در هفته‌ای که گذشت، نتوانستند روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان دهند. این اتفاق از یک سو به خالی شدن دست نوسان‌گیران منجر شد و از سوی دیگر خرید و فروش در این بازارها را به حداقل رساند. بسیاری از کارشناسان معتقدند مهار تورم خود به نوعی حباب سکه را در بازار تخلیه کرده و بازارها را به حالت عادی بازخواهد گرداند اما با این حال انتظارات تورمی در روزهای اخیر فروننشسته است و شرایط ویژه سبب شده است انتظار برای بالا رفتن قیمت‌ها وجود داشته باشد.

 برگشت دلار رقم خورد

 هر چند شرایط اقتصاد ایران عادی نیست اما در هفته‌ای که گذشت بازار ارز با بازگشت مواجه بود. این اتفاق البته دور از انتظار سرمایه‌گذاران و حتی دلالان بود. با این حال دلار توانست به کف کانال شصت هزار تومان نزدیک شود اما این نزدیکی ماندگار نبود  خیز برای بازگشت به میانه‌ی کاال شصت هزار تومان در برخی روزها رخ داد. برخی این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا دوباره دلار به کانال پنجاه هزار تومان ولو در سقف این کانال باخواهد گشت؟

 پاسخ به این سئوال اما از سوی کارشناسان یکی نیست. برخی معتقدند رسیدن دلار به کانال پنجاه هزار تومان هم نمی‌تواند ادامه‌دار باشد چرا که بازار در حال هضم قیمت شصت هزار تومانی و قرارگیری در این کانال است و ماندگاری در این محدوده، وقتی طولانی‌تر از حالت عادی شود موجب چسبندگی قیمت‌ها خواهد شد.

 از سوی دیگر باید در نظر داشت که فضای اقتصادی ایران دستخوش تغییر چندانی نشده و هر چند سیگنال‌هایی مبنی بر آزادسازی پول‌های مسدودی آزاد شده ایران مخابره شده اما تاثیر این خبر به دلیل انتشار چندباره از دست رفته است.

دلار در پایان این هفته در محدوده ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روزهای ابتدایی هفته دستخوش تغییر چندانی نشده و رفت و برگشت همچنان ادامه دارد. باید دید بازارساز با چه تدبیری هفته آینده را آغاز خواهد کرد.

سکه چقدر عقب نشست؟

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ابتدای هفته به نرخ ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد اما این کالای سرمایه‌ای در پایان هفته در محدوده قیمتی ۴۱ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت. این بدان معناست سرمایه‌گذاران این بازار نیز با زیانی اندک همراه بودند. قیمت سکه از یک سو تحت تاثیر کاهش نرخ اونس و از سوی دیگر تحت تاثیر نوسان منفی دلار با کاش روبرو شدند. این وضعیت در بازار سایر قطعات سکه نیزتداوم دارد . نکته مهم اینجاست که در آخرین روز هفته قیمت هر اونس طلابا کاهشی نزدیک به بیست دلار روبرو شد و در لحظه تنظیم خبر اونس طلا به ۲۲۹۸ دلار و یازده سنت در بازارهای جهانی فروخته می‌شود. نکته مهم اینکه با وجود عقب نشینی بهای سکه حباب سکه در بازار بزرگتر از قبل شده است. هر قطعه سکه امامی هشت میلیون و ۲۷۱ هزار تومان حباب دارد.

طلا ریخت

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در اولین روز هفته به سه میلیون و ۴۶۷ هزار تومان در آخرین روز هفته رسید . به این ترتیب کاهش اندک قیمت طلای هجده عیار نیز در بازار رقم خورد تا سمفونی زیان در بازار هماهنگ‌تر از همیشه نواخته شود.

بورس باز هم قرمز پوشید

بررسی معاملات بازار سهام در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، با کاهش ارزش معاملات و افزایش عرضه، شاخص‌های بورسی با کاهش حدود ۱.۷ درصدی روبه‌رو شده‌اند.

نگاهی به روند معاملات این هفته نشان می‌دهد شاخص کل بورس طی این پنج روز معاملاتی با کاهش ۱.۷ درصدی از تراز دو میلیون و ۳۰۳ هزار واحد در پایان بورس هفته گذشته به دو میلیون و ۲۶۴ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۱.۶۹ درصد کاهش ارتفاع داد و از ۷۶۳ هزار واحد به ۷۵۰ هزار واحد رسیده است.

همچنین لازم به ذکر است بازار سهام طی این هفته به طور میانگین هفت میلیارد و ۱۶۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزشی معادل سه هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان رقم زد. تراز پول حقیقی نیز در هفته دوم اردیبهشت منفی بود؛ به طوری که طی پنج روز کاری ۶۴۸ میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شده است.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902127

دیگر خبرها

  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳