Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ­روزنامه اینترنتی رأی الیوم، اعتراض رسمی اسپانیا به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق نشان می‌دهد کشور‌های اروپایی مخالف این مسئله هستند که به نمایندگان آمریکا برای نظارت بر نفتکش‌های ایرانی و توقیف آن‌ها تبدیل شوند.

در یادداشتی در روزنامه اینترنتی رأی الیوم آمده است: پس از آنکه نیروی دریایی سلطنتی انگلیس روز پنجشنبه نفتکش "گریس -۱" را نزدیک سواحل جبل الطارق توقیف کرد مقامات جبل الطارق از تمدید توقیف این نفتکش تا ۱۴ روز دیگر خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال ایران این اقدام را راهزنی توصیف کرد و از مقامات انگلیس خواست تا کشتی و خدمه آن را آزاد کنند.

مواضع طرف‌های مختلف درباره این مسئله متفاوت است. انگلیس می‌گوید تصمیم برای توقیف نفتکش پس از آن اتخاذ شد که این کشتی حامل نفت که به سمت سوریه حرکت می‌کرد وارد آب‌های منطقه‌ای انگلیس شد. اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ سوریه را تحت تحریم اقتصادی و مالی قرار داده است و این تحریم‌ها تا پیش از ژوئن ۲۰۲۰ برداشته نخواهد شد. از جمله تحریم‌ها علیه دمشق، ممنوعیت انتقال نفت به سوریه و جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌ اروپایی‌ها و توقیف حساب‌های بانک مرکزی سوریه در سراسر خاک اروپاست.

این نخستین بار است که محموله نفتی در حال انتقال به سوریه توقیف می‌شود. با توجه به اینکه اسپانیا از چند قرن پیش بر سر حاکمیت جبل الطارق با انگلیس مناقشه دریایی دارد، طولی نکشید که اسپانیا هم به این مسئله واکنش نشان داد. در سال‌های اخیر حوادث بسیاری تکرار شد و این رویداد‌ها هرازگاهی در تنش‌دار شدن روابط میان دو کشور نقش دارد.

قدرت‌های بین‌المللی همچنان به مسئله توقیف نفتکش حامل نفت ایران واکنش نشان می‌دهند. علت دخالت اسپانیا در این مسئله این است که مادرید از هر فرصتی استفاده می‌کند تا حاکمیت خود را بر آب‌های تنگه جبل الطارق ثابت کند. مادرید این رویداد را فرصتی برای نشان دادن مخالفت خود و نارضایتی اروپایی‌ها از تحمیل خواسته‌های آمریکا بر اروپا در زمینه سیاست خارجی می‌داند. کشور‌های اروپایی معتقدند انگلیس بدون مشورت با شرکای خود به طور مستقیم تسلیم آمریکاست. واشنگتن از اروپایی‌ها می‌خواهد ایران را تحت فشار قرار دهند و در سیاست تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که هدف آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، مشارکت کنند.

تهران برگ برنده‌های فراوانی دارد که می‌تواند به وسیله آن انگلیس را تحت فشار قرار دهد تا نفتکش حامل نفت ایران را آزاد کند. برخی ناظران معتقدند تهران که توانست پهپاد جاسوسی آمریکایی را پس از نقض حریم هوایی ایران سرنگون کند، می‌تواند یک نفتکش انگلیسی را نیز توقیف کند.

 این رویداد همچنین در تقسیم اروپایی‌ها به دو دسته موافق و مخالف این اقدام نقش خواهد داشت چراکه اقدام مادرید در اعتراض رسمی نشان می‌دهد کشور‌های اروپایی از تخطی واشنگتن در قبال آن‌ها ناراضی هستند. این اقدام اسپانیا همچنین نشان می‌دهد کشور‌های اروپایی مخالف این موضوع هستند که به نمایندگان آمریکا برای رصد کردن فعالیت‌هاب ایران تبدیل شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انگلیس آمریکا تحریم سوریه اقتصاد جهان اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۹۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است

وی امروز یکشنبه در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض تاکید کرد: ما باید به یک دنیای جدید عادت کنیم. ما باید نسبت به امنیت خودمان بیشتر مسئول باشیم. اروپایی‌ها باید متحدتر باشند زیرا آنها خیلی کوچک هستند که از یک جهان با قدرت‌های بزرگ نجات پیدا کنند.

بورل همچنین امروز در دیدار با سامح شکری وزیر خارجه مصر به طور فشرده در مورد وضعیت منطقه غرب آسیا گفتگو کرد.

وی در حساب ایکس خود نوشت که با شکری در مورد لزوم پایان جنگ غزه، تضمین دسترسی کامل کمک بشردوستانه و اقدام‌های جدی به سمت اجرای راه حل دو دولتی توافق کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • توقیف کاروان خودروهای حامل قاچاق کالا در دیلم
  • توقیف کامیون حامل ۲۶۷ کیلو مواد مخدر شیشه در غرب تهران
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 
  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • توقیف خودرو‌های حامل گندم خارج از شبکه توزیع در جویبار
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین