Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی درجانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: با توجه به ارتقاء مهارت های شغلی زنان کشاورز با رویکرد آموزش و ترویج تولید و مصرف محصول کشاورزی استاندارد و با محوریت اجرایی کردن دستورالعمل حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی در راستای موافقت نامه بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، شیوه نامه طرح با موضوع استقرار استاندارد های ملی حد بیشینه آلاینده ها در محصولات کشاورزی ویژه مزارع زنان روستایی به همه استان ها ابلاغ شد و هدف کلی آن فراهم کردن زمینه ایجاد و توسعه کسب و کار برای خانوارهای روستایی و عشایری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در راستای اجرای موافقت نامه مذکور، چهار محصول زراعی و باغی شامل بادام زمینی، کیوی، برنج و سبزی و صیفی در سال جاری برای استان گیلان در شهرستان آستانه اشرفیه، رودسر و رشت در نظرگرفته شد.

به گفته درجانی؛ در این خصوص آموزش زنان روستایی با همکاری کارشناسان مراکز بهداشت، دریافت گواهی تولید محصول سالم با کلینیک گیاه پزشکی، احراز کد با هماهنگی کارشناس مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان صورت می پذیرد ضمن اینکه کارشناس اداره کل استاندارد استان در طول فرآیند اجرایی پروژه، دستورالعمل های لازم در زمینه پلمپ محصول، شرکت بازرسی و آزمایشگاه بررسی حد مجاز آلایندها را ارائه خواهد داد.

وی افزود: زنان روستایی در زمینه سلامت و ایمنی، کیفیت و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، ترویج فرهنگ مصرف و تهیه برند محصولات کشاورزی نقش بسزایی دارند و جامعه هدف این طرح ترجیاً اعضاء صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی، تسهیل‌گران و زنان کارآفرین بوده و دوره های آموزشی با موضوع مدیریت مزرعه، تغذیه گیاهی، مبارزه با آفات و بیماری های محصولات کشاورزی برای مخاطبان طرح در دستور کار ترویج است.

درجانی ادامه داد: هماهنگی و برنامه ریزی روند اجرای طرح توسط عوامل اجرای آن در قالب کارگروه فنی پی گیری می شود که اعضای آن متشکل از مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی، اساتید دانشکده کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناس مسئول واحد امور زنان روستایی، کارشناس مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان، محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و موسسه تحقیقات برنج، کارشناس اداره کل استاندارد استان، رئیسان ادارات آموزش و ترویج و مسئولین کلینیک گیاه پزشکی شهرستان‌های رودسر، رشت و آستانه اشرفیه و در راس این کارگروه رئیس سازمان جهاد کشاورزی است.

گیلان با افزون بر ۱۴۰ هزار کیلومتر مربع مساحت فقط ۹ دهم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن حدود ۳۱ درصد اراضی کشاورزی نسبت به کل وسعت استان، رتبه چهارم را بین استان های کشور داراست.

گیلان در تولید محصولات مهم کشاورزی در کشور جایگاه ویژه ای دارد؛ در تولید برگ سبز چای، فندق، بادام زمینی، پیله ابریشم، صید و صیادی، صنوبرکاری و گل گاوزبان در رتبه اول و در بخش برنج کاری، کیوی، آبزی‌پروری، خاویار و مرغ مادر گوشتی در رتبه دوم و نیز در تولید زیتون و جوجه‌کشی رتبه سوم است.

۷۲۹۶/‏۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۹۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خیریان پور شامگاه یکشنبه در جلسه خرید محصولات زراعی استان با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

خیریانپور با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز است، تصریح کرد: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تأمین کنیم.

وی با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالاهای اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، افزود: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

وی از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

کد خبر 6097690

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۴ تُن محصولات کشاورزی از استان قزوین
  • صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی و آبزیان در استان قزوین
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان