Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس سیاسی فردا: نشست اعلام اقدامات ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی آغاز شد.

ربیعی: از امروز بالای ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی می‌کنیم

به گزارش تسنیم: همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشور‌های اروپایی، نشست اعلام اقدامات ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی دقایقی قبل با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت، عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی ربیعی در این نشست اعلام کرد: امروز از میزان ۳.۶۷ غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیا ما خواهد بود و امروز این موضوع به طور رسمی اتفاق خو‌اهد افتاد.

عراقچی:  رفت و آمد‌ها به نتیجه نرسد گام سوم آغاز می‌شود/بازطراحی اراک اصلاح نشود به راکتور قبل برمی‌گردیم

معاون وزیر امور خارجه گفت: امروز در پایان ۶۰ روز اول هستیم و، چون خواسته‌های ما محقق نشده گام دوم را برمی‌داریم.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی در نشست مشترک با ربیعی و کمالوندی برای اعلام آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم.

ظریف در نامه به موگرینی جزئیات گام دوم را اعلام می‌کند

وی گفت: امروز نامه‌ای را آقای ظریف به خانم موگرینی می‌نویسند و این نامه تهیه شده و موارد را به طور جزئی بیان می‌کنیم.

روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن

عراقچی گفت: روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن. ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود، اما در این مقطع ۶۰ روزه به شکلی فرصت‌هاست که می‌تواند طرف‌های مقابل از آن استفاده کنند.

وی افزود: معتقدیم برجام سند معتبر و مهمی است و خواهان ادامه آن هستیم، اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و، چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهدات مان تجدید نظر می‌کنیم.

اقدامات ایران نقض برجام نیست

عراقچی تاکید کرد: حرکت ما داخل برجام و مشروع است و این اقدامات از نظر ما نقض برجام نیست. همزمان ما هم شکایات خود را از آمریکا و اروپایی‌ها ارائه می‌دهیم. آن‌ها هم در اجرای تعهداتشان کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند.

تماس روحانی و مکرون سازنده بود

وی درباره تماس شب گذشته رئیس جمهور با مکرون، رییس‌جمهور فرانسه گفت: تماس روحانی و مکرون سازنده بود و مشهود است که تمایل برای پیدا کردن یک راه حل وجود دارد البته به خاطر سیاست فشار حداکثری آمریکا کار آسانی نیست. باید زمینه‌های ایجاد دور جدیدی از گفتگو‌ها ایجا شود تا به راه حلی برسیم. در کمیسیون مشترک برجام بحث‌های خوبی داشتیم و قرار است نشست وزیران برگزار شود، اما مهم است راه‌هایی پیدا شود تا خواسته‌های ایران محقق شود.

اگر اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بود امروز در گام دوم نبودیم

معاون ظریف درباره انتطار ایران از اینستکس گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم. اینستکس به عنوان پایه‌ای برای تبادلات تجاری بین دو طرف خوب است، اما خیلی طولانی شده و ساز و کار درآمدی ندارد مگر اینکه اعتباراتی را به این کانال اختصاص دهند. اینستکس عملیاتی شده و طرف ایرانی هم مشغول است و دو نهاد با هم در ارتباط هستند و یکی دو مورد کوچک هم انجام شده، اما تا وقتی اعتبار لازم و کافی برای آن تامین نشود، مفید نیست.

وی افزود: کشور‌های بیشتری قرار است به این ساز و کار بپیوندند.

اگر رفت و آمد‌ها به نتیجه نرسد پس از ۶۰ روز گام سوم را آغاز می‌کنیم

عراقچی گفت: اینکه طرف‌های اروپایی تلاش می‌کنند خوب است و امیدواریم راه حل‌هایی پیدا شود و این روند واقع بینانه است، از این رو رفت و آمد‌ها بین ما جریان دارد و انشاءالله به نتایجی برسیم در غیر این صورت بعد از ۶۰ روز گام سوم را هم برمی‌داریم.

اگر کشور‌های باقی مانده در برجام روند باز طراحی اراک را اصلاح نکنند برمی‌گردیم به راکتور قبلی

وی درباره باز طراحی راکتور اراک گفت: بحث اراک متفاوت است، اما اگر کشور‌های باقی مانده در برجام روند باز طراحی را اصلاح نکنند برمی‌گردیم به راکتور قبلی، اما در دو ماه گذشته پیشرفت‌های خوبی انجام شده و جلسات کاری متعدد داشتند و برخی قرارداد‌ها امضا و برخی در حال انجام است از این رو کما کان رصد می‌کنیم روند پیشرفت امور در اراک را و اگر به جدول زمانی مطلوب ما برگردد ادامه می‌دهیم و الان، چون خوب بوده به این روند زمان می‌دهیم.

دیروز سفیر انگلیس برای بار دوم در مورد نفتکش به وزارت خارجه آمد

عراقچی درباره نفتکش حامل نفت ایران اظهار کرد: این نفتکش حامل نفت ایران بوده و یک سوپر تانکر بوده و، چون ظرفیتش بالا بوده از جبل الطارق رفته و برخلاف ادعای انگلیس مقصد سوریه نبوده و از آبراه بین المللی عبور می‌کرده و هیچ قانونی اجازه نمی‌دهد که دولت انگلیس آن را متوقف کند و خواستار آزادی آن هستیم. در تماس مستمر با دولت انگلیس هستیم دیروز مجدد سفیر انگلیس به وزارت خارجه آمد و پیگیری حقوقی هم داریم. برای استیفای حقوق مان از همه امکانات استفاده می‌کنیم.

این خبر تکمیل می‌شود.

این خبر تکمیل می‌شود.

کمالوندی: تا ساعاتی دیگر از مرز غنای ۳.۶۷ درصد عبور می‌کنیم/فعلاً نیازی به تامین سوخت راکتور تهران نداریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست مطبوعاتی به پرسش خبرنگاران درباره مسائل فنی گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی در این نشست اعلام کرد مسائل فنی افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام شده و تا ساعاتی دیگر درصد غنی سازی ایران از ۳.۶۷ عبور خواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در این نشست گفت: امروز پایان شصت روز مهلت داده شده به اروپا بود که بر اساس دستور رئیس جمهوری گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را باید بر می‌داشتیم که این کار را انجام دادیم. گام اول شاید زمان می‌برد، اما در گام دوم زمان مطرح نیست.

وی افزود: امروز رونوشت تغییرات را به نماینده آژانس در ایران تحویل دادیم و تا ساعاتی دیگر مراحل غنی سازی بیش از ۳.۶۷ درصدی شروع می‌شود. پیش بینی ما این است که فردا اول صبح که گزارش ما به آژانس داده شود، ما از ۳.۶۷ درصد فراتر رفته‌ایم و این اقدامی بوده که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و در وضعیتی که ما قرار داریم گفته شده که همه نیاز‌های کشور باید مد نظر باشد. نیازی که در کشور وجود دارد یک نیاز نیروگاه‌های قدرت است و در بلند مدت هم نیاز برای پیشران اتمی که هر کدام درصد‌های مختص خود را دارند.

وی افزود: آنچه امروز در مورد آن تصمیم گرفته شده تأمین سوخت برای نیروگاه‌های قدرت است که مورد نیاز کشور می‌باشد. همچنین شیب غنی سازی ما بر اساس دستوری که می‌گیریم می‌تواند به سمت بالا باشد. در واقع شیب ذخایرمان با توجه به اقدام گام اول رو به بالا است و سرعت آن افزایش پیدا می‌کند.

کمالوندی خاطر نشان کرد: نیاز‌های بعدی را مد نظر داریم، اما فعلاً نیاز به سوخت راکتور تهران نداریم.

وی در مورد نشست شورای حکام هم گفت: برداشت ما این است که اقدامی از روی استیصال است که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند. از دید آن‌ها مطلوب این بود که آژانس یا یک کشور دیگری این کار را می‌کرد، اما کاملاً مشخص است که آن‌ها در انزوا قرار دارند.

کمالوندی با بیان این که موضوع پادمانی نیست گفت: شورای حکام مسئول رسیدگی پادمانی است البته از الان می‌شود نتیجه را دید. افزایش ذخایر مواد غنی شده و بالا رفتن از مرز ۳.۶۷ درصد هیچ کدام موضوع پادمان نیست حتی موضوع پروتکلی وجود ندارد، در ارتباط با برجام هم که ساز و کار خودش را دارد؛ بنابراین به نظر ما نتیجه شورای حکام از قبل مشخص است.

وی در ادامه بیان کرد: در ارتباط با بخش اراک و رآکتور آب سنگین خنداب نیز در بازدیدی که اخیراً داشتیم آن جا نشان دادیم که آن چه اتفاق افتاده برای اراک این بود که لوله‌هایی که داخل مخزن اصلی است در آن زمان با علم به این‌که امکان احیا وجود دارد چنین مسیری را رفتیم. اما مسأله‌ای که هست به لحاظ فنی میزان شارژ نوترونی نیاز‌هایی است که در این راکتور جدید چندین برابر قبلی است به اضافه این که امکان استفاده برای کار‌های آزمایشگاهی بعد از پرتو برای تولید سوخت به خصوص سوخت نیروگاهی است و ما الان نداریم و ایجاد می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: بنابراین اگر سوال فنی شود که کدام رآکتور را فعال می‌کنید ترجیح این است که راکتور مدرن شده، زیرا تولید پلوتونیوم هدف اصلی در راکتور اولیه نیست و راکتور جدید نیز پلوتونیوم دارد و این نیازمند این است که اگر بخواهد به سرعت پیش برود در زمان بعدی انجام می‌شود، اما کار‌های فنی به خوبی انجام شده است. اگر همراهی کافی نباشد با کندی مواجه می‌شود.

تکمیل می‌شود

 

اخبار داغ فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم دانلود قسمت نهم 9 سریال هیولا مهران مدیری مهران مدیری در تدارک ساخت یک برنامه جدید در دبی؟ +عکس پروژه چادری‌هایِ سیگاری برای تخریب محجبه‌ها؟! +عکس برخورد تحقیر آمیز ترامپ با ولیعهد سعودی +فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: کاهش تعهدات برجامی کمالوندی عراقچی سازمان انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۰۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال متعلق به تهران است اسمش تغییر کند به مردم برمی‌خورد/ لابد مسابقات را هم به بندر ماهشهر منتقل می‌کنند!

پیشکسوت استقلال گفت: نام استقلال دارای اصالت خاصی است که دست بردن در آن می‌تواند میلیون‌ها نفر هوادار این باشگاه را ناراحت کند.

به گزارش مشرق، حسن روشن کاپیتان و بازیکن اسبق تیم استقلال در گفتگو با خبر ورزشی، درباره بحث تغییر نام باشگاه استقلال از سوی مالکان جدید این باشگاه به "استقلال خلیج فارس" اظهار داشت: با توجه به مسائل سال‌های گذشته از دهه‌های ابتدایی انقلاب و حتی پیش از آن پیرامون موضوع خلیج فارس و حساسیت‌های موجود بین کشورهای حاشیه نشین عربی به نظر من انجام این کار می‌تواند به نوعی حاشیه ساز باشد.

وی افزود: من از سال‌ها پیش سنگ کلیه سنگ داشتم که بعد از مراجعه به پزشکان مختلف در داخل و خارج از کشور و شنیدن توصیه آنها در این باره که چون خطری برایم ندارد پس به آن نباید دست بزنم به این نتیجه رسیدم که کاری به کارش نداشته باشم. تقریباً همه پزشکان گفتند ممکن است با تحریک این بخش از کلیه ام مشکلات دیگری اضافه شود. الان هم تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس دقیقاً حکم همین موضوع را دارد که می‌تواند حاشیه‌هایی را برای این تیم با طرفداران میلیونی به وجود بیاورد.

پیشکسوت استقلال ادامه داد: علاوه بر همه این مسائل این تیم از ابتدا در شهر تهران متولد شده و توسط گروهی که آن را تیم دوچرخه سواران نامیدند شکل گرفته و در نهایت امروز نزدیک به ۵ دهه است که همه آن را به نام استقلال می‌شناسند. این تیم نمی‌تواند مثل تیم‌های دیگر کشور از یک شهر به شهر دیگری برود یا نامش به نام شهر دیگری صدا شود چون این بی‌حرمتی به مردم تهران است. استقلال در تهران دارای اصالت بوده و تغییر نام این تیم به خلیج فارس مثل این است که این تیم را از تهران برده باشند .

روشن اضافه کرد: لابد با توجه به تمایل مالکان جدید باشگاه بعد از چند وقت بازی‌های خانگی استقلال را هم از تهران به بندر ماهشهر می‌برند که البته هیچ بعید نیست و این با ذات فوتبال و آنچه این باشگاه را در تهران به این سابقه و قدمت اصلا همخوانی نخواهد داشت.

بازیکن قدیمی فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: قطعاً به مردم تهران برمی‌خورد که چنین رفتاری با تیم شهرشان صورت بگیرد. مثل این است که تراکتور را در تبریز به اهالی زاهدان بفروشند و در ورزشگاه یادگار امام این شهر، تیم محبوبشان را با یک اسم دیگر صدا کنند و پسوندی به انتهای آن اضافه شود. درست است که خلیج فارس برای همه مردم ایران است اما استقلال از اول در تهران بوده و متعلق به مردم تهران است .شاید بتوان در انتهای اسم استقلال داخل پرانتز خلیج فارس را هم قرار داد اما تغییر نام این باشگاه در سطح بین المللی دردسرساز خواهد بود .

روشن تاکید کرد: این موضوع حتی ممکن است در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم باشگاه استقلال را به چالش بکشد و به دلیل حساسیت‌های موجود در منطقه این تیم و حتی فدراسیون فوتبال ایران را درگیر مسائلی کند که باعث صرف انرژی و هزینه برای کشورمان شود بنابراین به نظر من این اقدام در چنین شرایطی بیشتر از اینکه به نفع استقلال باشد می‌تواند برای این باشگاه و میلیون‌ها هوادارش دردسرساز بشود.

روشن درباره حضور مالکان جدید در راس باشگاه استقلال یادآور شد: اصلاً باید دید این افراد تازه وارد چه اقداماتی در نظر خواهند داشت. به هر حال آنها خودشان را مالک باشگاه می‌دانند و می‌خواهند هیئت مدیره و مدیرعامل خودشان را بگذارند. من باز هم تاکید می‌کنم نگران این هستم که تصمیم بگیرند بازی‌های استقلال را در ماهشهر برگزار کنند. اصلاً آنها می‌دانند این باشگاه ممکن است سالی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد.

وی با اشاره به بخش اندکی از سهام باشگاه استقلال که هنوز در اختیار دولت است تاکید کرد: این مقدار حتی اگر یک درصد هم باشد می‌تواند در مواقع لزوم به عدد ۱+۵۰ درصد تبدیل شود. به همین خاطر است که می‌گویم نمی‌توان به هیچ وجه حساب قطعی و ویژه‌ای روی مالکان جدید باشگاه استقلال باز کرد. چون ممکن است در یک مورد و به خاطر مداخله در کارشان تصمیم بگیرند قید همه چیز را بزنند. اصلا آیا این حساسیت‌ها رو یتیم استقلال را می‌دانند!

روشن در پایان گفت: به اعتقاد من مالکان جدید باید بیشتر از هر چیز روی تقویت آکادمی‌های فوتبال باشگاه استقلال دقت نظر داشته باشندت چون این باشگاه با پتانسیل بالای فوتبالی در سطح کشور می‌تواند از این طریق خودش را نسبت به جذب بازیکن بی‌نیاز کند و یا از این محل درآمدزایی هنگفتی داشته باشد. البته باید از افارد سالم در آکادمی‌های فوتبال استقلال بهره ببرند والا باز هم مسایل قبلی و حق حساب گرفتن از پدرومادران باب می‌شود.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • تاریخ سفر گروسی به ایران مشخص شد
  • استقلال متعلق به تهران است اسمش تغییر کند به مردم برمی‌خورد/ لابد مسابقات را هم به بندر ماهشهر منتقل می‌کنند!
  • خبر خوش سخنگوی دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی
  • بازطراحی مرسدس بنزهای کلاسیک با تکنولوژی 2024 (عکس)
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • اصلاح هندسی چهارراه خیابان داوران و جلال آل‌احمد در اراک
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱