Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این نامه که از سوی مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز خطاب به حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین لطفی دادستان شهرستان کازرون نوشته شده، آمده است: منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان مشمول بند الف موافقت نامه سال ۵۴ بوده و فعالیت معدنی در آن منطقه ممنوع می باشد.
در ادامه این نامه می خوانیم: همچنین ماده۲ ضوابط زیست محیطی فعالیت های معدنی، انجام فعالیت های معدنی در مناطق مشمول بند الف را کماکان ممنوع دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این منطقه در زیر مجموعه زیست کره کنوانسیون رامسر قرار دارد و تحت حمایت های مالی یونسکو است.
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز در ادامه تاکید کرده است: با این وجود تنها یکی از نمونه های نگران کننده از این قرار است که باوجود ابطال مجوز کارخانه استخراج از معدن گچ در منطقه ارژن پریشان در سال ۱۳۹۳، متاسفانه در اسفند ۱۳۹۷ این مجوز برای همان بهره بردار و این بار در محلی با پوشش گیاهی متراکم تر مجدداً صادر شده و متاسفانه فعالیت های مخرب و خسارات جدی و جبران ناپذیر به جنگل های بلوط این منطقه از سر گرفته شده است.
این نامه می افزاید: سوال و ابهام اینجاست که چنین مجوزی هایی علی رغم ابطال در سال های گذشته چرا، چگونه و با چه توجیهی مجدداً و در منطقه آسیب پذیرتر صادر شده است!؟ آیا صادر شدن چنین مجوزی آن هم از جانب سازمانی که وظیفه حفاظت از محیط زیست را دارد در تعارض و تقابل با فلسفه وجودی این سازمان نیست؟
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز از دادستان درخواست کرده که با فوریت به این موضوع رسیدگی کند و ضمن صدور دستور قضایی جهت توقف فعالیت و ابطال مجوز معدن خاطیان امر نیز مجازات شوند.
مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس هنوز واکنشی به این نامه و شکواییه دانشجویان نشان نداده اند.

مشخصات منطقه ارژن پریشان
منطقه حفاظت شده ارژن پریشان در سال ۱۳۵۱ با وسعت ۱۹۱ هزار هکتار به عنوان پارک بین المللی انتخاب گردید و در سال ۱۳۶۱ طی مصوبه شماره ۹۸ شورای عالی محیط زیست با کاهش وسعت به ۵۶ هزار ۷۱۳ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان و از طرف سازمان ملل به عنوان ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان معرفی گردید.
منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در بخش جنوبی رشته کوه های زاگرس و در ۶۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد، راه مهم ارتباطی فارس به استان های خوزستان و بوشهر از کنار این منظقه می گذرد. در شمال این منطقه روستای دشت ارژن و در غرب منطقه شهر کازرون به فاصله ۲۰ کیلومتری واقع شده اند.
‌در حد فاصل تالاب ارژن و پریشان منطقه ای به وسعت حدوداً شش هزار هکتار که غالباً از جنگل های انبوه بلوط پوشیده شده به عنوان محدوده امن منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان انتخاب و از سال ۱۳۵۷ توجه ویژه ای به آن شد به طوری که از هر گونه فعالیت کشاورزی و دامداری و فعالیت های انسانی در آن جلوگیری به عمل آمد.
۶۱۱۳/‏‬ ۲۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۱۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عوامل موثر در آلودگی هوا و محیط‌زیست این استان را تشریح گرد. - اخبار استانها -

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم،در رابطه با عوامل مؤثر در آلودگی زمین، هوا و محیط‌زیست در استان، اظهار داشت: قم، یکی از کلان شهرهاست و در کلان شهرها علاوه بر بحث مدیریت شهری و اجتماعی، فعالیت‌های شهری که خود منشأ تولید برخی آلودگی هاست، قرار دارد و این استان به لحاظ طبیعی با بحث ریزگردها و گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش یافته اطراف شهر و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، خودروها، کارخانه‌ها، فاضلاب و نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مواجه است.

وی افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و اکولوژی قم، که منطقه ای خشک و بیابانی است میانگین بارش سالانه در استان بسیار کم بوده و جزو استان‌های کم برخوردار در این زمینه است و با توجه به موقعیت مکانی و عبور و مرور انواع خودروها و صنایع هیتوکربنی که آلودگی‌های خاصی دارد و همچنین تولید فولاد و سرب و روی و غیره زمینه ساز و مستعد آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا است که به شکل‌های مختلف در تابستان و زمستان شاهد آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در استان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی همچون؛ منطقه حفاظت شده پلنگ درّه که بیش از 30 هزار هکتار است، با پوشش جانوری و گیاهی مناسب و حدود 5 تالاب که در فهرست تالاب‌های ملی کشور است، داریم.

بازگیر عنوان‌ کرد: بخشی از منطقه حفاظت شده کویری، با بیش از 80 هزار هکتار دارای پتانسیل‌های خوب در این استان است؛ پتانسیل‌هایی چون، گنبد نمکی که می‌تواند به یکی از میراث‌های طبیعی_تاریخی استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ خراسان شمالی مصوب شد
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد