Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:36:01 GMT

کشف قلعه ۳۴۰۰ ساله به دلیل خشکسالی در کردستان عراق

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۲۰۷۴

کشف قلعه ۳۴۰۰ ساله به دلیل خشکسالی در کردستان عراق

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، گروهی از باستان شناسان آلمانی و کردستانی اعلام کردند که فروکش کردن آب های ذخیره شده در پشت سد موصل، به طور غیرمنتظره ای بقایای این قلعه در شهر باستانی «کمون» (Kemune) را پدیدار کرد.

این قلعه متعلق به عصر برنز در کرانه شرقی رود دجله در استان دهوک عراق کشف شد. باستان شناسان در این مکان، بنایی با دیوارهای خشتی به ضخامت دو متر را پیدا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این قلعه دیوارهایی با ارتفاع بیش از دو متر و نقاشی های دیواری با سایه های رنگی قرمز و آبی مشاهده شد. این مکان، زمانی بخشی از قلمروی امپراطوری «میتانی» بود که بر بخش های زیادی از عراق و سوریه امروزی از سده ۱۵ تا ۱۴ قبل از میلاد حکمرانی می کرد.

«حسن احمد قاسم» باستان شناس کردستان عراق این یافته را یکی از مهمترین کشفیات باستان شناسی منطقه در دهه های اخیر برشمرد.

وی با اعلام اینکه این منطقه پس از ساخت سد موصل در سال های ۱۹۸۰ با طغیان سیل مواجه شد، افزود: سایت کمون را در سال ۲۰۱۰ زمانی که آب سد پایین آمد، کشف کردیم و حتی در آن زمان به لوحی با خط میخی از امپراطوری میتانی و نشانه هایی از نقاشی های دیواری رسیدیم اما نتوانستیم تا به امروز در این مکان حفاری کنیم.

کارشناسان مشتاق هستند که با مطالعه لوح های کشف شده در این مکان، به بینش تازه ای در مورد امپراطوری میتانی دست یابند.

رونمایی از اسرار باستانی در عراق، مساله تازه ای نیست. پیشتر در سال جاری، گروهی از باستان شناسان فرانسوی اعلام کردند که بقایای یک شهر باستانی گمشده در کردستان عراق را شناسایی کرده اند.

در سال ۲۰۱۷ نیز باستان شناسان با استفاده از تصویربرداری ماهواره ای و پهپادها، مکان یک شهر باستانی گمشده در شمال عراق را کشف کردند.

همچنین یک عملیات حفاری بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، به کشف شهر باستانی «کونارا» در نزدیکی کوه های زاگرس منجر شد. پیش از آن، رژیم صدام حسین، کارشناسان را از عملیات اکتشافی این مکان که در نزدیکی شهر سلیمانیه واقع است، منع کرده بود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیمابخش تصویری خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تصویر دوربین مداربسته را از حمله پهپادی به یک میدان گازی در «سلیمانیه» عراق پخش کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله پهپادی به میدان گازی «خور مور» در سلیمانیه در شمال عراق، چهار نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت.

وزارت برق منطقه ای کردستان عراق، از تعلیق تولید گاز و از دست دادن ۲۵۰۰ مگاوات تولید برق خبر داد.

حمله موشکی به همین میدان گازی در ماه ژانویه باعث آسیب به زیرساخت‌ها و قطعی گسترده برق شد.

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟