Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ یک روز دیگر نیز در بازار سهام به پایان رسید. در این روز شاخص بورس تهران که در روز گذشته به میزان سه هزار و 498 واحد افت کرده بود، تغییر جهت داد و به میزان هزار و دو واحد رشد کرد. به موجب افزایش 0.41 درصدی این نماگر بازار به سطح 246 هزار و 447 واحد رسید و ارزش بورس تهران نیز از 921 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد که افت نفس گیر قیمت‌ها در روزهای گذشته کلیت معامله‌گران را بر آن داشته تا افت سنگین قیمت‌ها در روز گذشته را به منزله فرصت خرید تلقی کنند و با افزایش تقاضا در روز جاری سبب افزایش نماگرهای بورس و فرابورس شوند.

به موجب همین افزایش تقاضا بود که در روز جاری شاهد افزایش حداکثری قیمت در نمادهای حاضر در گروه‌های لیزینگی، سرمایه گذاری، دارویی و غذایی و بسیاری از نمادهای دیگر بودیم. پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای این نمادها سبب شد تا امروز شاخص کل هموزن نیز به میزان 547 واحد رشد کند. بازار سهام که تاثیر پذیری بالایی نسبت به بازارهای جهانی دارد به نظر می‌رسد حالا پس از یک روز تاخیر به محرک‌های بیرونی شکل گرفته در این بازارها پاسخ داده است. چراکه در این روز نمادهای پالایشی و کلا دلاری‌ها شرایط خوب بازار جهانی و رشد قیمت در روز جمعه را امروز در قیمت‌های خود لحاظ کردند. این ادعا از آنجا ناشی می‌شود که در داد و ستدهای روز جاری نمادهای پالایشی بیشترین تاثیر را بر رشد دماسنج اصلی بازار سرمایه داشتند.

نکته دیگری که در معاملات امروز حائز اهمیت بود، بی تفاوتی بازار نسبت به تحولات سیاسی بود. در این روز با اینکه اعلام شده بود، با اتمام مهلت 60 روزه ایران، کشورمان وارد مرحله دیگری از کاهش تعهدات برجامی می‌شود، با این وجود، بازار بی تفاوت به این خبر به مسیر صعودی خود ادامه داد. به نظر می‌رسد که حالا پس از تقریبا یک سال از بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، اثرات روانی سنگ اندازی‌ها بر سر راه تاوفق هسته‌ای به شدت کاهش یافته است.

ترین‌های بازار

رتبه نخست بیشترین ارزش معاملات طی روزی که گذشته به گروه خودرو رسید. داد و ستدها در این گروه امروز با تبادل 497 میلیون سهم پایان یافت که ارزشی بالغ بر 101 میلیارد تومان را شامل می‌شد. پس از این گروه نمادهای شیمیایی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها قرار داشتند.

فراز و فرود قیمت‌ها و معاملات در روز جاری حاکی از آن است که گروه‌های «محصولات غذایی»، «محصولات کاغذی» و «سرمایه گذاری‌ها» بیشترین بازده را در روز جاری کسب کرده‌اند. طی معاملات امروز گروه‌های یاد شده به ترتیب به میزان 2.76، 2.52 و 2.52 بازده کسب کرده‌اند. در مقابل این نمادهای گروه‌های «استخراج ذغالسنگ»، «حمل و نقل» و «سیمان، آهک و گچ» قرار داشتند که هریک به میزان 1.50، 1.35 و 1.03 درصد از بهای خود را از دست دادند.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 617 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار 226 میلیارد تومان ثبت شد که از این میان 912 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد «ثمسکن»، «شسپا» و «شاراک» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با کاهش 20.72 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «زاگرس» و «ذوب» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «حخزر»، «دی» و «وهور» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر سه میلیارد و 163 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به 621 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به هزار و 142 میلیارد تومان رسیده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سهام بازار سهام شاخص بورس فرابورس شبندر شپنا کاهش تعهدات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ۳ هزار و ۹۰۱ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۲۴ واحدی قرار گرفت و برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری، نزولی شد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس با رشد ۴۲ واحدی در ارتفاع ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سهام، ارزش بازار بورس تهران به ۷۸ همت و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۸۸ هزار و ۴۴۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، نماد‌های فولاد، فملی، کچاد، فارس، کگل و شستا بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد وامید بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۹۳ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی قرار گرفت و ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۳ همت و ۹۰۸ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه فرابورس ایران ۳ همت و ۳۲۳ میلیارد تومان رسید و تعداد ۱۵۸ هزار و ۹۷۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

لازم به ذکر است، نماد‌های آریا، حسینا، ودی، هرمز، فجهان و کرمان بیشترین تاثیر بر رشد و نماد فزر بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • افت نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص در معاملات صبحگاهی بورس
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • ریزش ۳۳۹ واحدی بورس در شروع معاملات امروز
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار