Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:02:48 GMT

«روایت اول از دفترچه آلبالویی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۴۴۱۹

«روایت اول از دفترچه آلبالویی» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمود رنجبر، نویسنده کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره نوشتن این کتاب گفت: در طول دوران حضورم در جبهه، وقایع روزهای سخت جنگ را در یک دفترچه یادداشت آلبالویی رنگ می‌نوشتم.

وی تصریح کرد: مربی عقیدتی ما در طول دوره آموزش نظامی در پادگان منجیل همه نیروهای آموزشی را تشویق به ثبت خاطرات خود و نگارش نکات مهم می‌کرد لذا در اولین مرخصی به شهر منجیل رفتم و یک دفترچه صدبرگ با جلدی آلبالویی رنگ خریدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه نوشتن خاطرات در این دفترچه لذتبخش بود، اظهار کرد: وقتی در منطقه کردستان بودم برای آشنایی بیشتر با قرآن و مفاهیم آن نسبت به نگارش آیات قرآن و ثبت بخشی از خاطراتم به صورت تلگرافی تلاش کردم از این دوره به بعد یک قرآن کوچک و این دفترچه آلبالویی در طول دوران جنگ همراه من بود.

رنجبر با بیان اینکه داستان‌های کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» را بر مبنای یادداشت‌های آن دفترچه آلبالویی نوشته‌، افزود: کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» دومین کتاب از مجموعه خاطرات دوران دفاع مقدس من است و پیش از این در سال ۹۶ کتاب «روایت دوم از دفترچه آلبالویی» را منتشر کردم که در آن وقایع مربوط به عملیات والفجر ۸ و دلاوری‌های رزمندگان گردان یا رسول (ص) لشکر ۲۵ کربلا شرح داده شده است.

وی یادداشت‌های ثبت شده در دفترچه آلبالویی‌اش را خاطرات یک نوجوان ۱۵ ساله که برای نخستین بار دوری از خانه و خانواده را تجربه می‌کند عنوان کرد و گفت: در سبک روایت کتاب تلاش شده تا اصول خاطره‌نویسی را رعایت کنم تا برای خواندگان جذابیت داشته باشد و بتوانند آن دوران را در ذهن خود تصویرسازی کنند.

رنجبر با بیان اینکه «روایت اول از دفترچه آلبالویی» تنهایی، ابهام و دغدغه‌های یک نوجوان ۱۵ ساله در پایگاهی واقع در کوه‌های پوشیده از برف کردستان را به تصویر می‌کشد، تصریح کرد: با تلفیق خاطرات و عناصر داستانی خواننده را به دنیایی برده‌ام تا حال و هوای یک نوجوان رزمنده در نبرد با دشمن متجاوز را لمس کند و از طریق برقراری ارتباط با این فضا با جلوه‌های جدید اما واقعی از دفاع مقدس آشنا شود.

وی ادامه داد: در آن روزها با پناه بردن به قرآن، کار و تلاش، ورزش و برقراری روابط صمیمی و دوستانه با رزمندگان سعی کردم معنی دفاع از کیان دین و کشور را درک کنم و علاوه بر غلبه بر مشکلات دوران بلوغ و غم دوری از خانواده، با حرمان حضور در مکانی مرزی و محدود بر روی قله در یک پایگاه کوچک کنار بیایم.

رنجبر افزود: بی‌تردید جوانان و نوجوانان امروز نیازمند یافتن الگوهای مشابه برای عبور از مسائل و مشکلات خود هستند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه تمام خاطرات «روایت اول از دفترچه آلبالویی» در همان پایگاه مرزی بر روی قله می‌گذرد، اظهار کرد: علاوه بر راوی با ۱۵ شخصیت دیگر نیز در این کتاب آشنا می‌شویم که در آن پایگاه حضور دارند. در واقع هر کدام از این شخصیت‌ها با داستان مربوط به خود، به نوعی نمونه‌ای از کل مردم ایران هستند و روایت‌ها به سادگی شرایط فرهنگی و اجتماعی آن دوران را بازگو می‌کند.

نویسنده کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» ثبت تاریخ شفاهی را یکی از دغدغه‌های خود در حوزه ادبیات دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس لحظه به لحظه با بحرانی‌ترین شرایط رو به رو بودند و حماسه آفرینی‌هایی کردند که در تاریخ معاصر بی‌نظیر است لذا نسل امروز باید با قهرمانان واقعی خود آشنا شوند و با مرور خاطرات آنان از دوران جنگ، زندگی امروز و فردای خود را ترسیم کنند.

کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» در تیرماه سال‌جاری منتشر شده است و علاقمندان برای خرید این کتاب می‌توانند از درگاه اینترنتی انتشارات سوره مهر یا کتابفروشی‌های سراسر کشور اقدام کنند.

کد خبر 4660228

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی کتاب دانشگاه گیلان رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۴۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفترچه سؤالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد

آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور در روزهای پنجشنبه ۶ اردیبهشت و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حال برگزاری است.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند. تعداد ثبت نام کنندگان عادی ۴۹۲ هزار و ۱۲۵ نفر و تعداد ثبت نام کنندگان فرهنگیان ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر است.

آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی با ۱۲۸ هزار و ۳۶۲ داوطلب و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی با ۳۸۴ هزار و ۹۶۰ داوطلب امروز صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت در سراسر کشور برگزار شد.

بر اساس تغییرات آزمون سراسری از سال گذشته، دروس عمومی از آزمون حذف شده اند و به این ترتیب داوطلبان باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند.

دفترچه سوالات اختصاصی آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی هم اکنون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است. دفترچه شماره ۱ شامل درس ریاضی و دفترچه شماره ۲ شامل دروس فیزیک و شیمی قابل دریافت است.

همچنین دفترچه اختصاصی فرهنگیان در آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

دفترچه سوالات اختصاصی آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی نیز هم اکنون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است. دفترچه شماره ۱ شامل دروس ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی و دفترچه شماره ۲ شامل دروس زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه منطق و اقتصاد و دفترچه شماره ۲ شامل دروس زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه منطق و اقتصاد ویژه دیپلمه های علوم و معارف اسلامی منتشر شده است.

همچنین دفترچه اختصاصی فرهنگیان در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی در سایت سازمان سنجش قابل دسترس است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • دفترچه سوالات گروه علوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • پایان روز اول کنکور/ دفترچه سئولات ۴ گروه آزمایشی منتشر شد
  • دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات کنکور علوم انسانی و ریاضی منتشر شد
  • دفترچه سؤالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ دقیقا کی منتشر می‌شود؟