Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل حسن بیگی گفت: طرح گرفتن عوارض از کشتی‌های عبوری از خلیج فارس و خصوصأ تنگه هرمز می‌تواند ضمن برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس از هرگونه تحرکات دشمن برای ضربه زدن به کشورمان جلوگیری کند.ایران از نظر قدرت بازدارندگی در سطح بین المللی و منطقه‌ای دست برتر را دارد، بنابراین باید چنین اقداماتی را برای مقابله با زیاده خواهی‌های آمریکا در دستور کار قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره طرح فراکسیون اقدام متقابل مبنی بر گرفتن عوارض از کشتی های عبوری از منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز در ازای تأمین امنیت آنان، اظهار داشت: مجلس قطعاً باید هرگونه تحولات بین المللی و اتفاقات منطقه ای را رصد کند و برای مقابله با هر نوع اقدامی که به منافع و امنیت ملی و همچنین پرستیژ بین المللی ایران لطمه می زند اقدام متقابلی درنظر بگیرد. در حال حاضر مجلس در جایگاهی قرار دارد که مردم از آن انتظار دارند تا در راستای آرامش و تأمین امنیت ملی اقدامات لازم را انجام دهد، بنابراین این طرح میتواند ضمن برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس از هرگونه تحرکات دشمن برای ضربه زدن به کشورمان جلوگیری کند.

ابوالفضل حسن بیگی ادامه داد: تعدادی از نمایندگان به این نتیجه رسیدند که برای حفظ و دستیابی به منافع کشورمان فراکسیونی تشکیل شود تا در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا طرح هایی را ارائه دهد، طرح گرفتن عوارض از کشتی های عبوری در تنگه هرمز در حال بررسی است و هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده اما قرار است پس از پایان تعطیلات تابستانی مجلس بررسی ها درخصوص ۱۰ طرح پیشنهادی آغاز شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: نمایندگان مجلس دستشان باز است و می توانند به نمایندگی از مردم درباره خواسته ها و منافع آنها اقدامات قانونی انجام دهند. این طرح می تواند در صورت تصویب مجلس به قانون تبدیل شود، در واقع نمایندگان با تصویب قانونی در این باره نوعی ریل گذاری انجام می دهند تا دولت بتواند در شرایط کنونی به آسانی از سدّ مشکلات عبور کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ایران از نظر قدرت بازدارندگی در سطح بین المللی و همچنین منطقه ای دست برتر را دارد، بنابراین باید این گونه اقدامات را نسبت به زیاده خواهی‌های آمریکا در دستور کار قرار دهد. امروز محور مقاومت به رهبری ایران از جایگاه و قدرت بی نظیری برخودار است و در صورتتصویب این طرح آمریکایی‌ها باید بدانند که دیگر قادر نیستد هر نوع توطئه علیه ایران را در پیش بگیرند و در منطقه خاورمیانه جولان دهند.

وی همچنین اظهار داشت: کشورهایی که با ایران همکاری و روابط تجاری و اقتصادی دارند قطعاً در این طرح  از امتیازاتی برخوردار می شوند و طبیعی است که ما در تأمین امنیت و ارتباطات تجاری آنان در منطقه خلیج فارس نهایت همکاری را خواهیم داشت. در حال حاضر اروپا در موقعیت و جایگاه ضعیفی قرار گرفته اما کشورهای دیگری همچون چین، روسیه یا کشورهای جنوب شرق آسیا می توانند با ایران همکاری و مبادلات دریایی داشته باشند و تأمین امنیت عبور و مرور آنها انجام گیرد. ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم و جمعیتی  بالغ بر ۶۰۰ کیلیون نفر در منطقه با ایران ارتباط دارند، بنابراین جمهوری اسلامی به راحتی می تواند با این کشورها ارتباط داشته باشد و طرفین از منافع متقابل بهره ببرند.

حسن بیگی همچنین در پاسخ به این سوال که این طرح در کدام کمیسیون مطرح خواهد شد، گفت: فراکسیون زمانی که طرحی را تهیه می کند، مباحث از لحاظ ماهیت به هر کمیسیونی که مرتبط باشد به همان کمیسیون ارجاع داده می شود. از آنجا که این طرح جنبه های حقوقی، سیاسی و اقتصادی متعددی دارد بنابراین طرح باید به کمیسیون های مربوطه ارجاع و بررسی ها صورت بگیرد تا آماده تصویب و تبدیل به قانون شود.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آمریکا تنگه هرمز فراکسیون اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۴۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در یک گفت وگو به مناسبت روز خلیج فارس، اظهار کرد: روز ۱۰ اردیبهشت روز پایان اشغال ۱۱۷ ساله پرتغالی‌ها در خلیج فارس است. پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۸ میلادی به خاطر اهمیت خلیج فارس به این منطقه آمدند و تا ۱۶۲۲ در خلیج فارس بودند. عمیق‌ترین آب‌ها در ساحل خلیج‌فارس و بهترین آبراه‌ها در سمت ایران قرار دارد. ما ۱۳۷۵ کیلومتر ساحل داریم و این‌ها اهمیت ذاتی خلیج فارس است.

وی ادامه داد: خلیج فارس به لحاظ اقتصادی جایگاه مهمی دارد و ۴۰ درصد گاز و ۶۲ درصد نفت جهان در این منطقه قرار دارد. به لحاظ امنیتی این منطقه بسیار مهم است و ما بارها پیام صلح و دوستی داده‌ایم. ما دنبال برقراری امنیت تنگه هرمز هستیم و امنیت تردد روزانه ۸۳ کشتی که از این تنگه عبور می‌کنند را برقرار کرده‌ایم. امروز راهبرد ما در خلیج فارس، صلح، امنیت، برادری و دوستی است. بیگانگان مخل امنیت منطقه هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه این منطقه راهبردی و اقتصادی بوده و برای ما و همسایگان مهم است، تصریح کرد: خارجی‌ها دنبال دو هدف شوم حضور نامشروع در منطقه و فروش سلاح در خلیج فارس هستند. این ها به دشمن‌تراشی نیاز دارند، در حالیکه ما دنبال امنیت هستیم. این‌ها که از هزاران مایل دورتر به این منطقه می‌آیند، دنبال امنیت نیستند. ما پیام صلح، دوستی و برادری را به کشورهای مسلمان منطقه داده و بر منافع دو جانبه با کشورهای منطقه تاکید کردیم.

دریادار تنگسیری در پایان با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر توسعه دریامحور کشور، گفت: مسئولان باید فرمان رهبری را عملی کنند. از سویی باید جوانان را با دریا و جزایر آشنا کنیم. ما در همین راستا راهیان نور دریا را از سال ۹۰ آغاز کرده‌ایم.

دیگر خبرها

  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود