Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن دارایی پیش از ظهر یکشنبه در نشست تخصصی توجیهی مشاوران حقوقی نهادهای عمومی، مشاوران املاک و رسانه‌های با رویکرد پیشگیری از جرایم مرتبط در سخنانی، اظهار داشت: برخی سرمایه گذار هستند و شروع به ساخت و انبوه سازی می کنند و برای اینکه تا انتها آنها را به سرانجام برسانند این ساخت و سازها را پیش فروش می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاورین املاک حق تنظیم قرار داد پیش فروش ساختمان را به هیچ عنوان ندارند

وی با بیان اینکه این افراد در رسانه ها پیش فروش ساختمان ها را تبلیغ می کنند، گفت: متاسفانه مشاورین املاک بدون کمترین اطلاع از قواعد حقوقی ناظر به این مسئله، قرار داد تنظیم می کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با بیان اینکه ۷۰ درصد قراردادهای پیش فروش ساختمان در مجرای قضایی وارد می شود و گرفتار دستگاه قضایی می شوند، گفت: در این راستا تا سال ۸۹ قانونی در این رابطه نداشتیم که گرفتاری های بسیار زیادی در این رابطه ایجاد شد و قانون گذار ورود پیدا کرد و قانون پیش فروش ساختمان را به تصویب رساند.

دارایی با اشاره به ماده ۲۴ قانون پیش فروش ساختمان، عنوان کرد: در این ماده اعلام شده که مشاورین املاک حق تنظیم قرار داد پیش فروش ساختمان را به هیچ عنوان ندارند.

وی با بیان اینکه مشاورین املاک در این رابطه تنها حق مذاکره دارند و حق الزحمه خود را دریافت می کند، افزود: اما برای تنظیم قرار داد باید طرفین را به دفاتر اسناد رسمی هدایت کند، مطلقاً هیچ تنظیم قرار دادی از سوی مشاورین املاک نسبت به پیش فروش ساختمان قابل پذیرش نیست.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه اگر محل قرار دادهای عادی مشاورین املاک پیش فروش ساختمانی اتفاق افتد مسئولیت در صورت اختلاف بر عهده مشاور املاک است چرا که حق این کار را نداشته است، تصریح کرد: مشاوران املاک باید پس از انجام مذاکرات مقدماتی طرفین را برای تنظیم سند رسمی قرار داد پیش فروش به یکی از دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند و نمی توانند اقدام به تنظیم قرار داد پیش فروش کنند.

دارایی، تاکید کرد: در غیر اینصورت برای بار اول تا یک سال تعلیق و برای بار دوم ابطال پروانه کسب آنها در دستور کار قرار می گیرد.

رسانه‌ها بدون مجوز وزارت راه و شهرسازی حق تبلیغ پیش‌فروش ساختمان را ندارند

وی همچنین در ادامه با اشاره به ماده ۲۱ قانون پیش فروش ساختمان، بیان داشت: در این ماده اجازه داده شده که برای پیش فروش ساختمان از طریق رسانه ها، مطبوعات، پایگاههای اطلاع رسانی، نصب بنر و… اطلاع رسانی شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه تا قبل از اینکه پیش فروشنده مجوز از وزارت راه و شهرسازی برای پیش فروش نگرفته باشد حق هیچ گونه تبلیغی ندارد، افزود: قانون گذار برای رسانه ای که به تقاضای پیش فروشنده برای پیش فروش ساختمان تبلیغ می کند، ضمانت اجرا پیش بینی کرده است.

دارایی، تاکید کرد: در غیر اینصورت برای رسانه توقیف، جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته می شود، قانون گذار هم برای رسانه و هم برای پیش فروشنده قبل از اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی برای تبلیغ، مجازات پیش بینی کرده است.

وی همچنین با اشاره به ماده ۲۳ قانون پیش فروش ساختمان، تصریح کرد: قانون گذار برای مشاورین املاکی که بدون تبلیغ، اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی و بدون اینکه فرد را به اسناد رسمی هدایت کنند، خودشان اقدام به تنظیم قرار داد کنند، ۹۱ روز تا یک سال حبس و همچنین جزای نقدی به میزان مالی که مورد معامله قرار گرفته پیش بینی کرده است.

کد خبر 4660304

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگستری لرستان اصحاب رسانه پیش فروش مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۴۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمزمه‌های دلالی مشاوران املاک در طرح مسکن جوانی جمعیت یزد

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: طرح نهضت ملی مسکن اقدام دولت برای خانه دار شدن جوانان است که روند اجرای خوبی در استان یزد داشته و امید می‌رود بر کاهش نرخ معامله و رهن و اجاره مسکن تاثیر مثبتی داشته باشد.

اما بیم آن می‌رود که پای دلالان به میان باز شود و دست به دست هم دهند تا با ایجاد بازار سیاه، هم روند ساخت و هم روند خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن را مختل کنند چرا که معامله این واحدها در حالی که هنوز ساخته و تحویل نشده، دردسرهای زیادی به همراه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار مهر نسبت به ممنوعیت خرید و فروش امتیاز اراضی طرح جوانی جمعیت در پردیس زندگی یزد هشدار و به خریداران و فروشندگان اخطار داد.

احسان خواجه رضایی اعلام کرد: هرگونه خرید و فروش امتیاز اراضی طرح جوانی جمعیت و سایر طرح‌های حمایتی حوزه مسکن ممنوع است.

وی با اشاره به گزارشات مردمی و مراجع نظارتی و گزارش برخی از کانال ها در فضای مجازی، اظهار کرد: تعدادی از مشاورین املاک فعال در سطح شهر یزد و سایر شهرستان های استان اقدام به خرید و فروش غیرقانونی امتیاز مربوط به اراضی طرح جوانی جمعیت می کنند که این امر با توجه به ناآگاهی خریداران و نیز عدم انجام تکمیل فرایند واگذاری اراضی مذکور و انعقاد قرارداد واگذاری منجر به سوء استفاده و تضییع حقوق خریداران امتیازها و در نهایت درگیری با پرونده‌های حقوقی و قضایی ناشی از این تخلفات و جرایم خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی تاکید کرد: هرگونه خرید و فروش امتیاز اراضی طرح جوانی جمعیت و سایر طرح‌های حمایتی تامین مسکن وزارت راه و شهرسازی از طریق ثبت‌نام کنندگان در طرح‌ها، مشاورین املاک، افراد و طرق مختلف ممنوع بوده و منجر به ابطال ثبت‌نام اولیه و حذف از طرح جوانی جمعیت در هر مرحله از ثبت نام خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر خودداری از هرگونه خرید و فروش امتیاز، تصریح کرد: که اداره کل راه و شهرسازی استان یزد هیچگونه مسئولیت و پاسخگویی در برابر خریداران امتیازها نداشته و در صورت احراز فروش امتیاز توسط افراد، نامبردگان از طرح جوانی جمعیت حذف شده و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

کد خبر 6092447

دیگر خبرها

  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!
  • اتصال آنلاین اطلاعات خرید و فروش به سامانه املاک و اسکان
  • پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صلاحیت علمی دارند/ چرا سازمان ثبت اسناد و املاک بهانه‌تراشی می‌کند؟
  • خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»
  • زمزمه‌های دلالی مشاوران املاک در طرح مسکن جوانی جمعیت یزد
  • مشاوران املاک فاقد پروانه در اردبیل پلمب می شوند
  • دریچه تنظیم هوا در ساختمان
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟