Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، ضرورت وحدت و پرهيز از اختلافات براي اعتلاي امت‌ها، بر هيچ کس پوشیده نیست.

سعادت و شقاوت ملت‌ها در گرو وحدت يا تفرقه آنان است و همواره در طول تاريخ آن ملتي به سعادتمندی رسیده که با هم برادر بوده‌اند و هرگاه در مسیر تفرقه حرکت کرده به همان اندازه از سعادت فاصله گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نگاهی اجمالی به شرایط کلی جهان اسلام و مسلمانان نشان‌دهنده عزم راسخ و جدی دشمنان برای ایجاد اختلاف و تفرقه است و در این مسیر درصدد مهیا کردن رخنه و فرصت هستند.

در همین راستا خبرگزاری تقریب به مناسبت دهه کرامت، نگاهی به مصادیق تقریب مذاهب در سیره امام رضا(ع) به عنوان الگویی بی بدیل برای جامعه بشری پرداخته است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

* محوریت قرآن

به طور جدی به اجرای مبانی نورانی قرآن کریم اهتمام داشته پای بندی به این امر از پایه های اصلی سیره ایشان بوده است. این مسئله، حقیقتی انکارناپذیر است که تمامی مسلمانان در قالب اقوام و دسته‌های متفاوت کلامی و فقهی و نحل های متنوع فکری و عملی، در پذیرش قرآن به عنوان مهمترین منبع و محور وحدت اسلامی و ضرورت پیروی از داوری و دستورهای آن اشتراک نظر دارند؛ از این لحاظ امام رضا(ع) همواره مسلمانان را به محوریت و فصل الخطاب بودن این کتاب کریم را به دلایل ذیل مطرح کرده‌اند: در بینش و منش امام رضا(ع) پذیرش محوریت قرآن به لحاظ جامعیت و وضوح مفاهیم و تعالیم موجود در آن است چرا که رفع بسیاری از اختلافات فکری، تنش های تفرقه انگیز و فتنه های سیاسی و اجتماعی با مراجعه به قرآن کریم قابل حل است.

همچنین امام رضا(ع) شالوده بهترین زندگی اجتماعی و اخلاقی را در رعایت اتحاد و انسجام دانسته اند. امام رضا (ع) در این زمینه فرمودند: «قرآن رشته ناگسستنی و ایمان استوار خدا است و راهی بس نزدیک به او که به سوی بهشت رهنمون سازد و از آتش رهایی بخشد».
 
در مطالعه سیره رضوی به این مطلب برمی خوریم که اباصلت از حضرت رضا(ع) پرسید: نظر شما درباره قرآن چیست؟ امام فرمودند: « کلام الله لاتتجاوزوه ولا تطلبوا الهدی فی غیره فتضلوا» قرآن کلام خدا است و آنچه او گفته است فراتر نروید  و هدایت را در غیر او نجویید که گمراه می‌شوید
 
این سخن امام رضا(ع) روشن می‌کند که هدایت و راه سعادت در تمسّک به آموزه ها و داده های قرآن است و پیشی گرفتن و عقب ماندن، گمراهی است.
 
*نفی قومیت گرایی

یکی از راهکارهای اسلام برای تحقق تقریب مذاهب و وحدت در جامعه مسلمین، یکی شدن آحاد مسلمانان و ایجاد حس برادری و نفی نژاد پرستی و تبعیض ناروا بین افراد جامعه بوده است؛ زیرا همانگونه که در منابع تاریخی موجود است نژاد پرستی و تفاخر به قومیت و آبا و اجداد به وفور در میان سران عرب وجود داشته و باظهور اسلام و نزول قرآن برنبی اکرم (ص) در مبارزه با این تفکر پلید، پایه‌های این اندیشه متزلزل شد چنانکه در قرآن میخوانیم «ای مردم ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را به صورت گروه و قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست (الحجرات)».
 

انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۵۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، آیت الله «سید کاظم نورمفیدی» در گردهمائی منطقه ای ائمه جمعه استان های گلستان، مازندران و خراسان شمالی در شهر «خان ببین» با اشاره به جایگاه مهم امامت جمعه، اظهار کرد: به طوری که دامن پر مهر امامان جمعه برای اقشار مختلف مردم آن شهر پهن باشد و مختص برای عده ای خاص نباشد.
 
به گفته وی؛ نماز جمعه جای یک جناح خاصی نیست چون ما تابع سیاست های کلی رهبری معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم و در این راستا راهنمایی های مهم مقام معظم رهبری برای همه ما اصل و اساس است.
 
امام جمعه شهر گرگان با بیان اینکه شأن امام  جمعه این نیست که در هر مسئله ای وارد شود، تصریح کرد: امام جمعه نباید با گفتار خودش مردم را از نظام و نماز جمعه جدا کرده و عامل شکاف در بین افراد جامعه باشد.
 
وی افزود: عمیق ترین و موثرترین قشر در امت اسلامی علمای دین بودند که با سال ها خون دل خوردن ها و در به دری ها در کسب معارف اسلامی زحمات فراوان کشیدند.
 
به گفته وی؛ مسئولیت امامت جمعه سخت و دشوار است؛ چون علما میراث ‌داران میراث گرانبهای پیامبراسلام (ص) هستند.
 
آیت الله نورمفیدی با عنوان اینکه ائمه جمعه چون در جایگاه منصوب رهبری قرار دارند باید در رفتار، اعمال و گفتار خودشان مراقبت کنند، ابراز کرد: «اتکاء به خدا» اساسی ترین نکته ای است که باید مد نظر همه عزیزان ائمه جمعه قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: از روز اولی که نماز جمعه در کشور شروع شد ما نیز همزمان در گرگان این فریضه را شروع و اقامه کردیم.
 
قدیمی ترین امام جمعه کشور با تأکید بر اهل تحقیق و مطالعه بودن امامان جمعه، گفت: بر اساس سال ها تجربه  به عنوان قدیمی ترین امام جمعه کشور از شما عزیزان می خواهم خطبه هایتان برای مردم همراه با مطالعه، تحقیق و دقت کامل باشد تا اگر کسی هم اشکالی به آن وارد کرد شما نیزجای دفاع برای آن داشته باشید.
 
وی افزود: گاهی حرف هایی را از امامان جمعه در نماز جمعه می شنویم که پس از ایراد آن و تحلیل های مردم این عزیزان نمی توانند پای حرفی را که زدند بایستند که این یک اشکال اساسی برای ائمه جمعه به شمار می رود.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
  • ۲۸۵ برنامه به مناسبت دهه کرامت در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود
  • تجلیل از دختران شهدای مدافع حرم به مناسبت دهه کرامت