Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی ماه های اخیر تعداد مزارع استخراج ارزهای دیجیتال به صورت چشمگیر افزایش داده است به طوری که مدیرعامل برق منطقه ای استان البرز تنها در این شهر خبر از شناسایی ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد غیرمجاز استخراج ارز دیجتال داده است که این موضوع در صورت تداوم باعث افزایش ۱۴ الی ۱۵ برابری مصرف برق در کشور می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی ماه های گذشته، خبرهای متعددی مبنی بر استفاده غیرمجاز از برق مراکز صنعتی برای استخراج ارز دیجیتال در کشور شنیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که هزینه برق صنعتی و کشاورزی در ایران بسیار پایین است، گفته می‌شود بسیاری از جمله چینی ‌ها به سوله ‌های کشاورزی و صنعتی کشورمان جهت ایجاد مزرعه‌ های استخراج ارز‌های دیجیتالی هجوم آورده اند. اما در این باره بار دیگر امروز بهنام بیات ، مدیرعامل برق منطقه ‌ای استان البرز در مورد افزایش فعالیت های این مراکز گفت: «با بررسی تک‌تک نمودارهای مصرف برق در استان البرز، موفق به شناسایی ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد صنعتی و خصوصی که از برق یارانه ‌ای برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند شده ایم که در صورت تداوم با تولید ارز دیجیتال مصرف برق 14 الی 15 برابر می‌شود .»

این آمار از افزایش چشمگیر مزارع  استخراج ارز‌های دیجیتالی طی یک سال اخیر در کشور حکایت دارد، این در حالی است که خرید و فروش بیت کوین و ارز‌های دیجیتالی در کشورمان ممنوع می باشد و هنوز قانون شفافی در مورد صنعت ماینینگ (استخراج) در ایران وجود ندارد.

ارز دیجیتال چیست؟

هر کشوری در دنیا دارای واحد رسمی پول و یا ارز ملی می باشد، به عنوان مثال اکثر کشورهای اروپایی از یورو استفاده می‌کنند، ارز ایالات متحده دلار آمریکا و روسیه روبل می باشد و در بانک‌ ها یا مبادلات خارجی از این ارزها برای انتقال به حساب افراد و شرکت‌ ها  استفاده  می‌ شود.  اما چند سالی است که در مقابل این ارزها ، ارز دیجیتال که یک فرم از پول الکترونیکی است ،  رایج شده است که از رمزنگاری بسیار پیچیده برای انتقال در اینترنت استفاده می کنند، این رمزنگاری ها غیرقابل هک و پیگیری هستند.

اولین ارز دیجیتال «بیت کوین» است که در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است و اکنون به عنوان پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می شود. در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال زیادی معرفی و عرضه شده اند. در حال حاضر حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال در بازارهای جهانی تجارت می شود.

مزرعه استخراج ارز دیجیتال چگونه عمل می کند؟

در اصلاح انگلیسی به مزرعه استخراج، «فارم ماینینگ» می ‌گویند. استخراج ارز دیجیتالی یا ماینینگ یکی از بهترین روش ها برای کسب درآمد از طریق ارز‌های دیجیتالی است. استخراج بیت کوین فرآیندی است که از طریق آن تراکنش های شبکه بیت کوین تایید و در پی آن بیت کوین های جدید تولید می شوند. تایید تراکنش های بیت کوین توسط ماینرها انجام می شود. اما آیا ماینر، انسان است؟ خیر، ماینر یک دستگاه است که عملیات تایید تراکنش ها را انجام می دهد اما شخصی که این دستگاه ها را خریداری می کند به همراه دستگاه استخراج خود، مجموعا ماینر نامیده می شود.  ماینرهای بیت کوین به ازای هر بلاکی که ماین یا استخراج می کنند از شبکه 12.5 بیت کوین جایزه می گیرند. اینکه برای این کار نام ماین یا استخراج انتخاب شده به این دلیل است که استخراج بیت کوین مانند استخراج طلا در معدن کاری سخت و ارزشمند است و جایزه ی شبکه به ماینرها هم دقیقا به پاس تلاشی است که برای شبکه انجام می دهند. هر چند بیت کوین محبوبیت فراوانی دارد ولی استخراج یا به اصطلاح ماینینگ (mining) آن انرژی برق بسیار زیادی مصرف می‌کند و همین موضوع انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

استخراج بیت کوین چه مقدار برق مصرف می‌ کند ؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، بیت‌ کوین تا پایان سال 2018 میلادی حدود ۰.۵ درصد از مصرف انرژی برق در کره‌ ی زمین را به خود اختصاص داده است. گرچه این آمارها هیچ‌‌گاه مقدار صحیحی از مصرف برق توسط ماینینگ را گزارش نمی ‌کنند؛ اما همین تخمین نیز نگرانی ‌ها را از عواقب مصرف انرژی این رمزپول افزایش داده است.

بنابر آمار، هر دستگاه استخراج ارز دیجیتال (اسیک ماینر) در ثانیه ۱۵۰۰ کیلووات برق مصرف می‌کند، این در حالی است که یک مایکرویو معمولی در همین مدت تنها ۹۰۰ کیلووات مصرف می‌کند؛ بنابراین این دستگاه‌ها را می توان جزء دستگاه های که دارای مصرف برق بالایی هستند جای داد. بر اساس این تحقیقات که توسط اقتصاددان مالی، الکس دوریس انجام شده است برق مصرفی توسط مزارع ارز دیجیتال برابر با انرژی سالانه‌ ی مورد نیاز کشور اتریش است؛ کشوری که ۹ میلیون جمعیت دارد.

چرا مزارع استخراج ارز دیجیتال در ایران رو به رشد است ؟

یکی از بزرگ ‌ترین شرکت‌های الکتریکی جهان، با مقایسه هزینه برق سراسر کشورهای جهان، جمهوری اسلامی ایران را بعد از ونزوئلا، ترینیداد و توباگو و پاکستان به عنوان چهارمین کشور جهان ، به‌ عنوان ارزان ‌ترین کشور برای استخراج بیت‌کوین معرفی کرده است که یکی از دلایل آن را می توان تعلق گرفتن یارانه به برق در کشور نامید.

به همین دلیل طی سال های اخیربسیاری از کسانی که در کار استخراج ارز دیجیتالی هستند، سعی می‌کنند سوله ‌هایی که مجهز به برق صنعتی یا کشاورزی هستند را برای استخراج اجاره یا خریداری کنند. هزینه برق مسکونی هر کیلووات ۰.۰۳ دلار ، برق کشاورزی هر کیلووات ۰.۰۰۱۲ دلار و برق صنعتی هر کیلووات ۰.۰۱ دلار است (بر مبنای دلار ۱۰ هزار تومانی) که جزء ارزان‌ ترین برق جهان محسوب می ‌شود. در کشورمان هزینه مصرف برق به ازای هر بیت‌ کوین 3217 دلار برآورد می شود.

آیا قانون اجازه راه اندازی مزرعه استخراج ارز دیجیتال را می دهد؟

در نهم دی ماه 1396، بانک مرکزی طی اطلاعیه ای ، استفاده از بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال و مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور را ممنوع اعلام  کرد. طبق این اطلاعیه هرگونه استفاده و خریدوفروش بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال در بانک ها، مؤسسات مالی و صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی رسما ممنوع اعلام شد.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در مصاحبه ‌ای که در ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۷ انجاد داد اعلام نمود: دولت استخراج ارز‌های رمزنگار را به عنوان یک صنعت پذیرفته است. وی تاکید کرد: هنوز دستگاه‌های دیگر نظر خود را در این باره اعلام نکرده اند و احتیاج به همراهی آن‌ها وجود دارد.

اما سعید مهدیون، معاون مرکز ملی فضای مجازی در ۷ آذر ماه ۱۳۹۷،  در  مصاحبه ای خبر از راه اندازی ساز و کاری جدید  برای استفاده از ارز دیجیتال داد و گفت:  به زودی مصوبه ‌ای توسط  دولت با همکاری مرکز ملی فضای مجازی برای فعالیت استخراج کنندگان پول دیجیتال و صرافی‌های الکترونیکی ارز دیجیتال راه اندازی می شود که خرید و فروش آن در کشور قانونی خواهد شد.

اما با توجه به بررسی های خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری تا کنون، به صورت شفاف استفاده و استخراج ارز‌های رمزنگار و دیجیتال قانونی اعلام نشده است و تنها می‌توان گفت که دولت استخراج ارز‌های رمزنگار را به عنوان یک صنعت پذیرفته است.

به همین دلیل کاربران مانند کاربران چینی که استخراج و استفاده از ارزهای دیجیتال در کشورشان رایج می باشد، ایران را بهشت مزارع استخراج ارزهای دیجیتال می دانند چرا که در کشور خود علاوه بر هزینه های سنگین برای استفاده از برق، باید مالیات سنگینی را جهت فعالیت پرداخت کنند ولی در ایران نه تنها به برق ارزان دسترسی دارند بلکه چون این کار در ایران قانونی نمی باشد هیچ گونه مالیاتی نیز پرداخت نمی کنند.

چگونه می توان تهدید افزایش مزارع استخراج ارز دیجیتال را به فرصتی برای کشور تبدیل کرد؟

همان گونه که در این گزارش به آن اشاره کردیم برق ارزان ایران به خصوص ارزان بودن برق صنعتی و کشاورزی باعث شده است تا بسیاری از فعالان در این زمینه از جمله چینی‌ها برای راه اندازی مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتالی به ایران هجوم بیاورند. در این میان اگر دولت و مجلس بتواند هرچه زودتر قانونی را برای فعالیت ارزهای دیجیتال تصویب نماید، ایران علاوه بر آن که می تواند به قطبی برای مزرعه‌ های استخراج ارز دیجیتالی در دنیا تبدیل شود می تواند در شرایط اقتصادی کشور که وزارت خزانه داری آمریکا در حال رصد کوچکترین معاملات ارزی ایران است و کشورمان با شدیدترین تحریم ها اقتصادی روبه رو است با استفاده از ارزهای دیجیتال این تحریم ها را تا حدود زیاد بی تأثیر کرد چرا که ردیابی این ارزها به هیچ عنوان قابل امکان پذیر نمی باشد هر چند که باید، آثار مخرب این صنعت بر محیط زیست نیز لحاظ شود. 

منبع: علمی و فناوری نیوز

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۶۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در مزارع آمل تخریب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پوریانی تصریح کرد: به دنبال صدور دستور دادستان حوزه قضائی شهرستان آمل، اکیپ اجرای احکام قضائی با همراهی عوامل نیروی انتظامی ضمن حضور در روستاهای قادی‌محله و بختیارکتی وشهنه کلاً اقدام به تخریب مستحدثات غیرمجاز کردند.

رئیس کل دادگستری مازندران افزود: با کسب دستور قضائی، اقدام به تخریب ۱ مورد بنا در قالب ماده ۳، ۵ مورد بنای نیمه‌کاره و۲۱ مورد تفکیک و دیوارکشی در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ کرده و حدود ۲۱ هزار و۳۰۰ مترمربع از این اراضی به چرخه تولید بازگشت.

رئیس کل دادگستری مازندران ادامه داد: براساس قانون، تغییرکاربری و تبدیل اراضی زراعی و باغی به مسکونی بدون مجوزهای قانونی ممنوع است اراضی کشاورزی و باغی باید در چرخه تولید باشند و دستگاه قضائی با تمام قدرت و توان با ساخت و سازغیرمجاز وتغییرکاربری اراضی کشاورزی برخورد می‌کند.

کد خبر 6098339

دیگر خبرها

  • کاریکاتور/ نقره‌داغ استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز
  • ماینرهای غیرمجاز و غیراستاندارد امحا می‌شوند
  • ماینرهای غیرمجاز غیراستاندارد امحا می‌شوند
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در جنوب شهرستان ری
  • ۲۷ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در مزارع آمل تخریب شد
  • برای استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز جرایم سنگینی تا بیش از ۱۰۰ برابر نرخ انرژی در نظر گرفته شده
  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز نقره‌داغ می‌شوند
  • کشف ۴۷ ماینر در یک مزرعه پرورش قارچ!
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج «ارز دیجیتال» در استان خراسان شمالی