Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@18:44:23 GMT

نخست‌وزیر یونان شکست در انتخابات را پذیرفت

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۹۴۷۲

آفتاب‌‌نیوز :

الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان شکست در اتخابات زودرس را پذیرفت. بر اساس نتایج اولیه حزب دموکراسی نو ۳۹.۶ و حزب حاکم سیریزا ۳۱.۶ درصد آرا را به دست خواهند آورد. با این نتیجه حزب دموکراسی نو صاحب اکثریت قاطع پارلمانی خواهد شد چرا که به حزب برنده انتخابات پنجاه کرسی بیشتر تعلق می‌گیرد.

انتخابات امروز در هوایی بسیار گرم برگزار شد و گرمای هوا باعث شد برخی رای دهندگان در خانه پناه بگیرند یا به سواحل پناه ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش بینی اولیه این است که ۵۵ درصد واجدان شرایط در رای گیری شرکت کرده‌اند. رای دادن در یونان اجباری است اما این اجبار اعمال نمی شود.

بر اساس پیش بینی اولیه حزب راست افراطی "بامداد طلایی" با کمترین اختلاف ممکن از رسیدن با کرسی پارلمانی محروم خواهد ماند. برای کسب کرسی پارلمان در یونان هر حزب باید سه درصد آرا را به دست آورد اما به نظر می‌رسد بامداد طلای یک صدم درصد رای کم آورده باشد.

بر اساس نتایج اولیه، حزب چپ‌گرای "جبهه نافرمانی واقع‌گرای اروپا" که حزب یانیس واروفاکیس وزیر سابق اقتصاد یونان است و حزب طرفدار روسیه "راه حل" و نیز حزب حد نصاب لازم را برای کسب کرسی پارلمانی به دست می‌آورند. همچنین پیش بینی شده حزب چپ میانه "جنبش تغییر" بیش از هشت و حزب کمونیست بیش از پنج درصد آرا را به دست آورند.

به گزارش رسانه‌های یونان یک صندوق رای گیری از یکی از حوزه های انتخاباتی ربوده شده اما به نظر نمی‌رسد که این بر نتیجه انتخابات تاثیری گذاشته باشد.

الکسیس سیپراس نخست وزیر فعلی یونان و رهبر سیریزا در سال ۲۰۱۵ با نتیجه‌ای قاطع برنده انتخابات شد. در آن سال آقای سیپراس با شعار مخالفت با ریاضت اقتصادی که اقتصاد یونان را سال‌ها زیر فشار گذاشته بود توانسته بود حزب دمومکراسی نو را شکست دهد.

اما چند ماه بعد مجبور شرایط بسیار دشواری که بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا پیش رویش گذاشته بودند بپذیرد تا بتواند وام بگیرد و بازپرداخت وامهایش را به تاخیر بیندازد در حالی که در همه‌پرسی عمومی مردم با این کار مخالفت کرده‌بودند. آقای سیپراس که با مخالفت اعضای حزب خودش و پیوستن آنها به احزاب دیگر روبرو بود مجبور شده اعلام انتخابات زودرس کند که آن را هم با اکثریت قابل توجهی برد.

حدود دو ماه پیش سیریزا در انتخابات پارلمان اروپا شکست خورد و آقای سیپراس بناچار انتخابات زودرس اعلام کرد اما با افزایش بیکاری و وخیم شدن وضعیت اقتصادی یونان محبوبیت سیریزا رو به کاهش رفته بود و رقیب او آقای میتسوتاکیس هم به کارنامه اقتصادی آقای سیپراس حمله کرد و بهبود وضع اقتصاد را بیش از اندازه کُند خواند. حزب دموکراسی نو در این انتخابات به رای جوانان ۱۸ تا ۲۴ که بیکاری در میانشان بسیار زیاد است حساب می‌کرد.

او همچنین به تایید یونان برای تغییر نام مقدونیه به مقدونیه شمالی حمله می‌کرد.

حزب دومکراسی نو وعده داده که مالیات را کاهش دهد و خدمات عمومی را خصوصی کند در حالی که یونان هنوز از فروپاشی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۸ کمر راست نکرده است.

پس از آن بحران، یونان مجبور شد به یک رشته برنامه دریافت وام برای جلوگیری از ورشکستگی و تعویق بازپرداخت بدهی تن بدهد و فقط سال گذشته بود که گفته شد اقتصاد این کشور از وضعیت بحرانی "خارج" شده و رشد اقتصادی برگشته است.

کریاکوس میتسوتاکیس رهبر حزب دموکراسی نو از یکی از قدیمی‌ترین خانواده‌های سیاسی یونان است، پدرش کنستانتینوس نخست‌وزیر بوده و خواهرش دورا باکویانیس در زمان المپیک آتن در سال ۲۰۰۴ شهردار آتن بود و بعد وزیر خارجه شد.

منبع: بی بی سی

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نخست وزیر یونان الکسیس سیپراس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۹۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم ویژه ای که برای اختتامیه همایش ملی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد، وحیدی وزیر کشور، عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق و مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره، معاونین و مدیران مناطق آزاد و ویژه در مشهد مقدس در نظر گرفته شده بود، از منطقه ویژه اقتصادی سهلان که توانسته بود رتبه اول در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور در کلیه مباحث مطرح شده کسب نماید تجلیل به عمل آمد.

این رتبه با توجه به عملکرد شاخص‌های ارزیابی سال ۱۴۰۲ سازمان‌های مناطق ویژه اقتصادی به منطقه برتر تعلق می‌گیرد.

کد خبر 6091504

دیگر خبرها

  • تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم