Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@16:22:17 GMT

موقعیت دشوار شهردار؛ اهواز به کدام سو می‌رود؟

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۹۵۸۲

موقعیت دشوار شهردار؛ اهواز به کدام سو می‌رود؟

فارغ از بحث‌های زیادی که در این مدت حول محور تغییر شهردار اهواز به‌وجود آمد که خود نشانه‌ای از پویایی و زنده بودن یک جامعه است اما آمدن و یا رفتن این و آن «به خودیِ خود» تغییری به وجود نمی‌آورد. آنچه که مهم است درک صحیح از وضعیت شهر است. ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۶ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، می‌گویند شهرها زنده‌ترین بی‌جانان جهان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یونانی‌ها معتقدند اساسا انسان‌ها برای زندگی در شهر آفریده شده‌اند، شهری که هویتش را از مردم و مسئولینش می‌گیرد و در عوض به قسمتی از هویت همین شهروندان تبدیل می‌شود.

اهواز یکی از همین شهرهای بی‌جان است که همچنان زنده است و به جمعیت کثیری هویت می‌دهد و از آن‌ها هویت می‌گیرد. هشتمین کلان‌شهر ایران که از دیرباز جزو شهرهای پرجمعیت ایران به شمار می‌رفته است.

اواخر خردادماه امسال بود که امور این شهرِ پر ماجرا با حکم وزیر کشور به موسی شاعری تفویض شد. این انتصاب با حواشی زیادی همراه شد و موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی را برانگیخت.

فارغ از بحث‌های زیادی که در این مدت درباره تغییر شهردار به وجود آمد، که خود نشانه‌ای از پویایی و زنده بودن یک جامعه است، اما آمدن و یا رفتن این و آن «به خودیِ خود» تغییر مثبتی در شهر به وجود نمی‌آورد. آنچه که اهمیت دارد این است که مدیریت شهری درک صحیحی از وضعیت شهر داشته باشد و چشم‌اندازی را برای آینده این شهر ترسیم کند.

در این گزارش سعی داریم با نگاه به آینده و برپایه اظهارات منتشر شده از مسئولان شهری اعم از اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری اهواز که به اصطلاح دستی بر آتش دارند دشواری‌های فعلی شهردار جوان را برشماریم و مسیرهای پیش‌روی او را بسنجیم.

جبران خسارت‌های سیل

اهواز سال جدید خود را با یک سیل سهمگین آغاز کرد. سیلی که به تعبیر جاسم موسی‌پور عضو شورا، شهر را مانند شهرهای جنگ‌زده کرده بود.

طبق برآوردهای شهرداری این سیل 600 میلیارد تومان به اهواز خسارت وارد کرد. تا جایی که از 300 هکتار حریم ساحلی، 95 درصد آن غرق‌آب شد و خسارت‌های جدی به فضای سبز و مبلمان شهری وارد شد.

این غیر از 62.5 کیلومتر دایک حفاظتی  و کیلومترها کیسه‌های حفاظتی نصب شده است که 30 کیلومتر آن درون شهر اهواز برای حفاظت از ورود آب ایجاد شده بود.

پس از سیل در کارون جزیره‌های جدیدی ایجاد شد که متولی برطرف کردن این موضوع سازمان آب و برق است، باید با فشار آوردن به سازمان آب و برق لایروبی کارون آغاز شود.

برای پاکسازی و شستشوی مبلمان شهری و از بین بردن آثار سیل از سطح شهر، طرحی توسط معاونت خدمات شهرداری اهواز آغاز شده اما هنوز وضعیت شهر به حالت پیش از سیل بازنگشته است و با وجود گذشت 3 ماه آثار ناشی از سیلاب در بلوارهای ساحلی اهواز کاملا مشهود است.

از سوی دیگر جهت بازسازی سواحل چاره‌ای جز اخذ خسارت از دولت وجود ندارد که نیاز به پیگیری‌های جدی شخص شهردار دارد.

پرداخت حقوق کارگران

در ساختار نیروی انسانی شهرداری‌ها، نخستین حلقه مواجهه با شهروندان کارگران هستند. از جمع‌آوری پسماند تا دفن بهداشتی آن، نظافت و رُفت و روب، نگهداشت معابر و اهتمام به ایجاد و گسترش و حفظ فضای سبز موجود بخشی از نقش کارگران در سازمان مدیریت شهری است.

اغراق نیست اگر بگوییم، بارِ اصلی شهر بر دوش این جامعه کارگری است و بدون فعالیت و حضور کارگران، حتی یک روز و شاید یک ساعت اداره شهر ممکن نیست. از این روست که هر اقدام و قدمی، در راستای بهبود شرایط کارگران؛ منجر به ارتقاء کیفیت خدمات و نتیجتاً اصلاح وضعیت شهر می‌شود.

از سوی دیگر وضعیت درآمدهای شهرداری‌های کشور در سال 98 وضعیتی خطیر و نگران‌کننده است‌. تجربه اعتراضات کارگران در سال‌های گذشته نشان داده است که کارگران شرایط دشواری را دارند و تحمل به تعویق انداختن حقوق‌هایشان را ندارند.

علیرضا عالی‌پور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: درباره حقوق و مزایای نیروهای خدماتی دغدغه داریم و امسال تأکید زیادی بر این مسئله توسط مسئولان صورت گرفته و ما نیز مکلف به پرداخت هستیم.

با این وجود به نظر می‌رسد مهم‌ترین اولویت شورای شهر و شهرداری اهواز پرداخت حقوق نیروهای خدمات شهری باشد.

شهر ثروتمند، شهرداری فقیر

«با حرف و شعار، شرایط شهر بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه با تولید ثروت این اتفاق می‌افتد» این سخن را بارها از شهردار سابق شنیدیم. در واقع شهرداری اگر چه بنگاه اقتصادی نیست ولی تمام مطالباتی که از شهرداری اهواز می‌شود لازمه آن تامین نقدینگی است.

اگر چه به ظاهر اهواز یک شهر صنعتی ثروتمند است که بخش بزرگی از تولید نفت کشور را نیز بر عهده دارد اما شهرداری آن شرایط مالی خوبی ندارد، و درآمدهای فعلی جوابگوی به پایان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام و پرداخت حقوق کارگران شهر نیست. چه رسد به تغییر و تحول در شهر.

برای افزایش درآمدهای پایدار و غیرپایدار شهرداری، گرفتن وام‌های کلان، جذب سرمایه‌گذار، مطالبه جدی حق آلایندگی از وزارت نفت، پیگیری سهم شهرداری از جرایم رانندگی بخشی از راه‌هایی است که شهردار سابق در این راه دنبال کرد که در دوره فعلی شهردار اهواز باید به صورت جدی پیگیری شود.

هر انتظاری که از شهردار هست ابتدا باید منبع درآمدی آن وجود داشته باشد و تا پول نباشد پروژه‌ای انجام نمی‌گیرد و این شخص شهردار است که باید در تعریف و وصول این منابع خوب عمل کند.

به بیانی صریح‌تر اگر موسی شاعری بخواهد قدرت و توانایی مدیریتی خود را ثابت کند چاره‌ای ندارد جز این که منابع مالی شهرداری را افزایش دهد.

البته با توجه به شرایط کشور از نظر اقتصادی از شهردار جدید انتظار معجزه نیست اما ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که با کمک آن می‌توان منابع مالی شهرداری را ارتقا داد. هر چند این تولید ثروت نافی صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیست و شهرداری باید در انجام دادن پروژه‌ها اولویت‌بندی دقیقی داشته باشد.

عدالت در خدمت‌رسانی

یکی از موضوعاتی که مردم به شدت مطالبه گر آن هستند بحث عدالت اجتماعی است. کافی است چرخی در شهر بزنید تا میزان تفاوت در خدمات رسانی شهرداری‌ها در طول این سال‌ها را با چشم ببینید.

شاعری در مورد بحث خدمات‌رسانی بدون تبعیض به کلیه مناطق شهر در یکی از سخنان خود عنوان کرد: تلاش می‌کنیم به همه مناطق یکسان خدمات رسانی کنیم و مشکلاتی که سریع و با هزینه‌های اندک می‌توان برطرف کرد و حل آن‌ها منجر به ایجاد رضایت‌مندی میان مردم شود حتی‌الامکان برطرف کنیم تا شهروندان مطمئن باشند که مسئولان خادم آن‌ها هستند.

شکستن قفل متروی اهواز

ساخت متروی کلانشهر اهواز 15 سال پیش شروع شد و مسئولان شهر اهواز و خوزستان قول دادند که در اسرع وقت خط اول آن را که 22 کیلومتر بود راه‌اندازی کنند، اما تا امروز راه‌اندازی نشده و این پروژه تنها 28 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ بله 28 درصد! و این یعنی میلیاردها تومان از سرمایه‌های این مردم زیر خروارها خاک خوابیده است و امکان استفاده از آن نیست.

حدود 4 سال است که پروژه قطار شهری اهواز به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم متوقف شده و در حالی که اگر در سال جاری اعتباراتی اختصاص یابد احتمال بهره برداری از فاز اول این پروژه هم وجود دارد.

اغراق نیست اگر بگویم مهم‌ترین پروژه اهواز در حال حاضر پروژه مترو است که به نظر می‌رسد دولت هیچ اولویتی برای آن قائل نیست و متاسفانه به نظر می‌رسد در ادبیات اعضای شورای شهر هم حضور جدی ندارد. در نتیجه بار اصلی این پروژه مثلا ملی بر دوش شهرداری است تا طلسم این پروژه را بشکند و آن را به جریان بیندازد.

سال گذشته خبری آمد دال بر اینکه وزارت نفت در عوض حق آلایندگی که باید به اهواز بپردازد پروژه متروی اهواز را بر عهده بگیرد و خود آن را تکمیل کند که اتفاق خوشحال کننده‌ای است اگر بشود.

همچنین شهردار سابق وامی را برای انجام این پروژه پیگیری کرده که به نظر می‌رسد مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

وضعیت اسفبار حمل و نقل عمومی در اهواز

واقعاً جای تأسف دارد که کلان‌شهری مثل اهواز برخلاف سایر شهرهای هم‌رده در زمینه حمل‌ونقل عمومی با عقب‌گرد روبه‌رو شده است تا جایی که در سال 85 – 86 اهواز حدود 400 دستگاه اتوبوس داشت ولی اکنون در حدود 170 دستگاه اتوبوس است.

این در حالی است که رقم استاندارد مورد نیاز برای شهری به وسعت اهواز و با این جمعیت حدود 800 دستگاه اتوبوس است. موضوعی که لویمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مطرح کرد.

این را بگذارید در کنار تعداد کم ایستگاه‌های مکانیزه در 72 خط‌ که این خطوط نیاز به ایستگاه‌های بیشتری دارند. طبق برآوردها اهواز به 300 ایستگاه خط واحد نیاز است.

شفاف‌سازی مالی در شهرداری

موسی شاعری در نخستین گفت‌وگوی خود موضوع شفاف‌سازی در شهرداری را مطرح کرد. یکی از کلیدواژه‌هایی که استیضاح شهردار سابق براساس آن بود. موضوعی که در ادبیات شهردار سابق نیز چندین مرتبه تکرار شد.

شهردار سابق در پاسخ به سوال یکی از اعضای شورای شهر درباره شفاف‌سازی این پاسخ را داد: «با توجه به سیاست‌های شورای شهر جهت شفاف‌سازی در شهرداری بالاخص در حوزه مالی و درآمد، از ابتدای مسئولیتم در راستای تحقق این سیاست یکی از اولویت‌های اینجانب مکانیزه کردن ساختار صدور اسنادی درآمدی و ارائه تراز مالی (دریافت فیش‌های قطعی، مقایسه اطلاعات فیش‌های قطعی، ثبت دریافتی‌های مربوط به اطلاعات فیش‌های قطعی، کانورت اطلاعات و مغایرت‌گیری اسناد ملی و درآمدی و غیره) بوده است.

به دلیل اینکه در سنوات گذشته این اقدامات به صورت غیرمکانیزه و غیر سیستمی انجام می‌شد اما با اصرار من بر انجام موضوع فوق‌الذکر و تلاش مجموعه شهرداری باعث شد مغایرت‌گیری به روز اسناد و نیز دریافت به روز اطلاعات درآمدی، نرم‌افزار جامع درآمدی برای اولین بار در این حوزه پیاده‌سازی شود. بنابراین استقرار این سیستم‌ها و تغییر از وضعیت غیرمکانیزه به مکانیزه باعث شد که نتوانیم گزارش شش ماهه را در سال گذشته منتشر کنیم اما اکنون با استقرار سیستم مذکور و اطمینان بالا از شفافیت‌های مالی می‌توانیم گزارش مذکور را منتشر کنیم.»

در هر صورت انضباط مالی، اداری و ساختاری باید در مجموعه شهرداری اهواز حاکم شود تا شهرداری به فساد مبتلا نشود. به تعبیر خود شهردار، نباید در تاریک‌خانه‌ها توافقاتی صورت بگیرد که خروجی آن تضییع حقوق مردم و بیت‌المال باشد.

شهری با 14 شهردار

یکی از معضلاتی که شهردار سابق به شدت از آن گلایه‌مند بود عملکرد اعضای شورا بود. تا جایی که سه مرتبه به نشانه اعتراض استعفا داد.

ایزدی یکی عضو شورای شهر اهواز در این باره به صراحت گفت: یکی از دلایل استیضاح شهردار اهواز این بود که کتانباف در این اواخر زیر بار تحمیل مدیران به شهرداری اهواز نمی‌رفت.

دخالت مستقیم اعضای شورا در امور اجرایی شهرداری و نحوه انتصابات در اهواز چیز جدیدی نیست و متاسفانه اعضای شورا بعضا با وظایف ذاتی خود و امور شهرداری آشنا نیستند و در فعالیت‌های شهرداری خلل ایجاد می‌کنند.

برای مثال طبق قانون اعضای شورا نباید به گونه‌ای در فعالیت شهرداری نظارت کنند که برای فعالیت او اشکالی ایجاد شود. اما موسی‌پور پس از انتخاب موسی شاعری برای شهرداری اهواز تصریح می‌کند که شهردار جدید تحت نظارت کامل شورای شهر خواهد بود. حالا باید دید منظور از نظارت کامل شورا چیست و آیا این نوع برخورد جایگاه شهردار را تضعیف نمی‌کند؟

مسئله در جایی نگران کننده می‌شود که در جلسه معارفه‌اش به صراحت اعضای شورای شهر در کنار شهردار قرار می‌دهد و اظهار می‌کند: شهر اهواز 14 شهردار خواهد داشت با یک مدیریت واحد که می‌تواند در پیشرفت شهر بسیار مؤثر باشد.

حالا باید دید این یک تاکتیک برای مهار شوراست و یا واقعا استراتژی او بر تبعیت بی‌چون و چرای فراتر از مصوبات از شوراست.

انتخابات مجلس

از موضوعات مهم امسال مسئله انتخابات مجلس شورای اسلامی است. طبیعتا شهرداری اهواز بیشترین ظرفیت اثرگذاری در تبلیغات شهری را دارد. از سوی دیگر نیروهای پرنفوذ که اتفاقا به برخی از اعضای شورا بسیار نزدیک هستند طبیعتا از ظرفیت شهرداری برای تبلیغات قافل نخواهند شد.

شاعری در این باره بر لزوم پرهیز از استفاده از امکانات شهرداری اهواز برای انتخابات صحبت کرد. او گفت: شهرداری مجموعه سیاسی نیست، بلکه یک نهاد خدماتی است و باید فرا جناحی عمل کند و هیچ کس حق استفاده از امکانات دولتی و عمومی را جهت تبلیغات به نفع فرد یا گروهی خاص در انتخابات ندارد، ضمن اینکه محدودیت های قانونی واضح و روشن است و در صورت مشاهده برخورد می شود.

شهردار کدام سو خواهد رفت؟

واژه لاتین سیاست یا «polotics» از واژه یونانی «پولیس» به معنای شهر گرفته شده است. از نظر یونانی‌ها سیاست دانشی است مربوط به امور یک شهر. در بسیاری از شهرها شهرداران در جایگاه یک حاکم محلی قرار دارند و همچون یک سیاستمدار معضلات و مشکلات شهر را بررسی و ارزیابی می‌کنند و طبق یک اولویت‌بندی واقع‌بینانه برای حل آن‌ها اقدام می‌کنند.

اهواز شهر بزرگی است و با هزاران معضل کوچک و بزرگ، معضلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و.... اما به نظر می‌رسد بسیاری از مشکلات اهواز راه‌حل‌های ساده دارند به شرط آن که شهردار مسئله شایسته سالاری را در نظر گیرد و مهرهای درست را در جاهای درست بچیند تا فعالیت شهرداری سر و سامان پیدا کند.

از مسئله فضای سبز گرفته تا نحوه صحیح دفع پسماندها، از تامین و تجهیز آتش‌نشانی‌ها گرفته تا آرامستان‌ها، از توجه ویژه به مسائل فرهنگی در شهر گرفته تا حمایت از ورزش محلات و هزار موضوع و مسئله دیگر که هر کدام به نوبه خود اهمیت دارند. اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی شهردار اهواز مواردی هستند که در این گزارش و براساس اظهارات شخص شهردار و سایر اعضای شورای شهر و شهردار سابق فهرست شده‌اند باشد.

حالا باید دید موسی شاعری می‌تواند همچون یک سیاستمدار پخته چالش‌های شهر را مدیریت و برای حل آن‌ها برنامه‌ای عملیاتی اجرا کند و یا نامش در کنار فهرست بلند بالای شهرداران ضعیف اهواز ثبت خواهد شد.

گزارش از علی سواری

انتهای پیام/ح

R41468/P4001/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۹۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار این شهر بازداشت شد

به گزارش خبرآنلاین؛ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مرند اعلام کرد: شهردار و چند نفر از کارکنان شهرداری مرند با اتهامات مالی بازداشت شدند.

ایسنا در خبری نوشت: ضیامهر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: موضوع تخلفات شهرداری مرند از چندین ماه قبل تحت رصد مراجع اطلاعاتی و امنیتی بود.

وی ادامه داد: با صدور دستورات قضایی لازم و با جمع آوری اسناد و مدارک، در نهایت پیرو این دستورات بیش از ۱۰ نفر از جمله شهردار و معاون وی و چند نفر از کارکنان شهرداری به اتهامات ارتشاء و تضییع اموال دولتی و تبانی در معاملات دولتی و مشارکت و معاونت در این اتهامات و سایر موارد بازداشت و با صدور قرار تامین مناسب روانه زندان شدند.

دادستان مرند در خصوص ابعاد این تخلفات گفت: در بین متهمان از افراد عادی که با عوامل شهرداری همکاری و مساعدت داشتند نیز بازداشت شدند و تحقیقات از همه افراد در دادسرای مرکز استان و شهرستان مرند با جدیت ادامه دارد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903963

دیگر خبرها

  • شهردار این شهر بازداشت شد
  • شهرداری قزوین به مطالبه شورا برای ساماندهی معابر شهری توجه کند
  • مشهد شهری فرا ملی اما با اعتبارات محلی است
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • پرسنل حجمی و شرکتی شهرداری ارومیه ساماندهی و تعیین تکلیف شوند
  • کرایه تاکسی در اهواز ۳۵ درصد گرانتر شد
  • خیابان صنایع اهواز آسفالت می‌شود
  • صادق خان شهردار لندن شد
  • صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد