Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد لاریجانی معاون اسبق وزارت خارجه  با انتقاد از بخشی از اظهارات اخیر حجت‌الاسلام روحانی در گفتگوی تلفنی‌اش با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت: روحانی در بخشی از این گفتگوی تلفنی به مکرون گفته بود که "توقف کلیه تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و 1+5 باشد." 

محمدجواد لاریجانی تاکید کرد: اساساً این موضع که توقف تحریم‌ها می‌تواند آغاز اقدامی از سوی ایران در نسبت با 5+1 باشد، موضعی "اشتباه" و "ساده‌بینانه‌" و همراه با برداشت‌های خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاریجانی گفت: ایران و آمریکا و مجموعه‌ی دیگر کشورهای عضو 5+1 پس از سالها مذاکره، به توافق برجام دست یافتند که هرچند از نظر ما توافق معیوب و دارای ایرادات اساسی است، اما توافق‌کنندگان موظفند که به این قرارداد کاملاً پایبند باشند، لذا این وظیفه آمریکاست که به تمام تعهداتش پایبند بوده و تمام تحریم‌ها را بر اساس تعهداتش لغو کند و اروپا نیز موظف است به همین شیوه رفتار کند. لذا سخن گفتن از اینکه با توقف تحریم‌ها از سوی آمریکا، ایران هم کاری انجام دهد، موضع نادرستی است.

وی همچنین اضافه کرد که اساساً لفظ «توقف» تحریم‌ها نیز غلط است و دولتمردان ما نباید همان اشتباهی که در گذشته مرتکب شدند را تکرار کنند؛ موضع رسمی جمهوری اسلامی همواره بر ضرورت لغو و برداشته‌شدن کامل تحریم‌ها بر اساس معاهده‌ است که باید دارای پایداری و ثبات باشد. توقف می‌تواند اثدامس موقتی باشد و هروقت میلشان کشید آن را کم و زیاد کنند. یعنی ابتدا یک توقف می‌دهند برای مذاکره و هر وقت لازم شد آن را تنظیم می‌کنند!

لاریجانی در پایان گفت که البته تعهد اروپا به برجام نمی‌تواند منوط به تعهد آمریکا باشد. این امر در برجام نیامده و «تحریم» هم ناظر به واقعیت خارجی است نه «برچسب تحریم», یعنی اینکه برچسبی را بردارند و برچسب جدید بزنند. لذا موضع درست همان است که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد: هیچ مذاکره جدیدی درباره برجام وجود ندارد و بخصوص با آمریکا هیچ مذاکره‌ای معقول و موجه نیست.

27216

کد خبر 1277508

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدجواد لاریجانی حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۹۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است

وزارت خارجه دولت صنعا تاکید کرد که عملیات یمن در دریای سرخ یک هدف انسانی دارد و آن فشار برای توقف تجاوز جنایتکارانه صهیونیست‌ها به غزه و رفع محاصره آن است.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه یمن در صنعا روز دوشنبه تاکید کرد که ایالات متحده مانع صلح در یمن است و از توقف کشتار جنایتکارانه در غزه ممانعت می‌کند.

براساس گزارش المیادین، وزارت خارجه یمن با بیان اینکه عملیات یمن در دریا «هدف انسانی دارد و آن فشار برای توقف تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و رفع محاصره غزه» است، تاکید کرد: این یک خواسته بشردوستانه است. قرار است به آن پاسخ داده شود.

این وزارتخانه با بیان اینکه حل و فصل (در رابطه با بحران یمن) ربطی به آنچه در دریای سرخ می‌گذرد ندارد، خاطرنشان کرد: به سازمان ملل تاکید شد که نقشه‌ای که با طرف سعودی به دست آمده، ربطی به حوادث غزه ندارد. قرار بر این است که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هیچ گونه دخالتی در آن نداشته باشند.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد: اظهارات تیم لندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن، مؤید این است که آمریکا مانع برقراری صلح در یمن و مانع توقف کشتار جنایتکارانه در غزه و رفع محاصره است.

وزارت خارجه دولت صنعا تاکید کرد: آمریکا در برابر اراده همه مردم جهان از جمله مردم آمریکا ایستاده است که با مشارکت دولت بایدن در جنایات شنیع صهیونیست‌ها علیه مردم غزه مخالفت خود را اعلام کردند.

این وزارتخانه توضیح داد که آمریکا «به جای پاسخگویی به این مطالبات جهانی، به سرکوب وحشیانه دانشجویان متوسل شد، به نحوی که بار دیگر نادرست بودن شعارهای آمریکا در مورد دموکراسی را آشکار کرد».

چند روز پیش، حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه دولت صنعا تاکید کرد که یمن از اقدامات خصمانه‌ای که ایالات متحده در حال برنامه ریزی است، آگاه است و آن را مسؤول «عواقب حماقت احتمالی‌اش علیه» یمن می‌داند.

العزی به واشنگتن هشدار داد که در صورت دست زدن به اقدامات خصمانه، «ممکن است یک راه امن هم در منطقه پیدا نکند».

وی خاطرنشان کرد که منافع این کشور «هدفی پایدار برای همه آزادگان خواهد بود».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • موضع آمریکا درباره دادگاه لاهه، نشانه رویکرد دوگانه واشنگتن است
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • آمریکا مانع تحقق صلح در یمن و توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه است
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند