Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@08:33:58 GMT

ادامه تجارت عراق با ایران با اینس‌تکس عراقی!

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۰۰۶۱

ادامه تجارت عراق با ایران با اینس‌تکس عراقی!

دویچه وله نوشت: با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران عراق در موقعیت بسیار پیچیده و دشواری قرار گرفته است. این کشور می‌خواهد بدون آنکه تحریم‌های آمریکا را نقض کند به تجارت خود با ایران ادامه دهد. عراق برای پرداخت پول کالا‌های ایرانی قصد دارد ابزار و ساز و کار مالی جدیدی را (اینس‌تکس عراقی) را‌ه‌اندازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این رابطه به نقل از برخی محافل دولتی عراق می‌نویسد که به عراقی‌ها اجازه داده شده است بابت واردات برق خود از ایران دینار عراقی بپردازند.

طبق گفته مقامات عراقی به خبرگزاری فرانسه ایران بابت برقی که به عراق صادر می‌کند دینار دریافت خواهد کرد که برای خرید کالا‌های اساسی و انسانی می‌تواند بکار ببرد. مقامات بغداد گفتند که در این باره با آمریکا هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است.

یک نماینده دولت عراق تأیید کرد که بغداد بابت واردات گاز خود از ایران با دینار پرداخت خواهد کرد و پول گاز وارداتی را به "حساب و بانک ویژه" در بغداد واریز خواهد کرد. به گفته او ایران نمی‌تواند از این حساب برداشت کند، ولی می‌تواند در خارج با پول این حساب کالا بخرد.

یک نماینده دیگر دولت عراق هم به خبرگزاری فرانسه گفته است که دولت این کشور بر روی یک مکانیسم مالی با آگاهی آمریکا کار می‌کند و دولت عراق راهی جز این برای پرداخت پول گاز و برق وارداتی از ایران ندارد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته است که عراق یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بابت گاز و برق وارداتی از ایران بدهی دارد.

عراق به برق وارداتی ایران وابسته است

ایران یک سوم از نیاز‌های برقی عراق را تامین می‌کند. در تابستان که هوا شدیدا گرم می‌شود مردم عراق با کمبود برق مواجه می‌شوند و این مسئله سبب نارضایتی و اعتراض عراقی‌ها شده است؛ بنابراین عراق باید راهی برای خروج از این بحران پیدا کند. آمریکا به این کشور فشار آورده است که معاملات تجاری خود با ایران را کاهش دهد و هر چه سریع‌تر راهی برای محدود کردن واردات خود از ایران بیابد.

بانک‌های مرکزی ایران و عراق در فوریه سال جاری بر سر به کار بردن ابزار مالی جدید برای تجارت بین دو کشور با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران توافق کردند که تبادلات تجاری را بدون استفاده از دلار انجام دهند تا ایران بتواند کالا‌هایی را مانند دارو و مواد غذایی خریداری کند. ابزار مالی جدید بین ایران و عراق مشابه اینس‌تکس (کانال ویژه مالی میان ایران و اروپا) است که توسط کشور‌های اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه راه‌اندازی شده است.

دو تن از مقامات دولت عراق گفته‌اند که ابزار مالی جدید یا کانال ویژه پرداخت احتمالا در بانک تجاری عراق (TBI) به کار گرفته خواهد شد.

یک نماینده بانک تجاری عراق تأیید کرد که نماینده این بانک در بحث‌ها شرکت داشته، ولی حساب بانکی برای ایران افتتاح نشده است. او تاکید کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا با این روند آشناست و مذاکرات هنوز ادامه دارد.

احمد طبقچی، کارشناس عراقی، می‌گوید که مسائل و مشکلات سیاسی و مالی همچنان لاینحل باقی مانده‌اند. این کارشناس می‌پرسد ایران پول جمع خواهد کرد، اما چگونه آن را باید مصرف کند؟

طبقچی تاکید کرد تابحال ایران هیچ نوع کالایی از عراق خریداری نکرده و فقط صادر کرده است. ایران می‌تواند با پولی که در بانک عراقی جمع کرده از کشور‌های دیگر کالا بخرد، اما هنوز مشخص نیست با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران آیا کشوری حاضر است به ایران کالا بفروشد یا خیر.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تجارت با عراق تجارت ایران و عراق تحریم های امریکا مناقشه آمریکا و ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۰۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس، «غفران مهدی سوادی» معروف به «ام فهد» یکی از چهره‌های اثرگذار شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک و اینستاگرام بود و ده‌ها هزار کاربر او را دنبال می‌کردند.   به گفته یک مقام امنیتی عراق که خواست نامش فاش نشود، یک ضارب ناشناس روز جمعه «ام فهد» را در حالی که سوار بر خودروی شخصی‌اش بود با اسلحه هدف قرار داد و به قتل رساند.    این مقام امنیتی اعلام کرده که قاتل، گوشی «ام فهد» را ربوده و از محل متواری شده است.   این قتل در «زیونه» اتفاق افتاده است؛ همان محله‌ای که «هشام الهاشمی» محقق و کارشناس امنیتی برجسته عراقی در سال ۲۰۲۰ به ضرب گلوله کشته شد.   قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این محله محل زندگی مسئولان نظامی بود و از مناطق معتبر و شاخص بغداد محسوب می‌شد.    «غفران مهدی سوادی» اولین شخصیت برجسته رسانه‌های اجتماعی نیست که در مرکز بغداد به ضرب گلوله کشته می‌شود. سال گذشته هم «نور السفا» یا «نور بی ام»، یکی از چهره‌های مجازی با طرفداران متعدد در شبکه‌های اجتماعی نیز در این شهر به ضرب گلوله کشته شد.   یکی از همسایگان «سوادی» درباره حادثه قتل این اینفلوئنسر عراقی می‌گوید: پس از شنیدن صدای شلیک دو گلوله به خیابان آمدم و دیدم که درِ ماشین باز است و «ام فهد» روی فرمان افتاده است.   به گفته این فرد که خود را «ابو آدم» معرفی کرده، زنی که در خودرو همراه «ام فهد» بود، بلافاصله پس از حادثه از صحنه فرار کرده است.   سال گذشته یک دادگاه عراقی «ام فهد» را به دلیل انتشار چندین فیلم و ویدئو حاوی اظهارات ناپسند و رفتار‌های ناشایست عمومی در رسانه‌های اجتماعی به ۶ ماه زندان محکوم کرد.   نقش تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی در عراق، مدتی است از ترویج محصولات زیبایی و لباس، به پروژه‌ها و برنامه‌های دولتی گسترش یافته است.    این چهره‌های تأثیرگذار مجازی، در مراسم رسمی دولتی به عنوان چهره‌های تجاری کلیدی در حوزه‌های ورزشی، امنیتی و فرهنگی طبقه‌بندی می‌شوند.   چند روز پیش انتشار ویدئو‌هایی با حضور یک اینفلوئنسر برجسته در نود و سومین سالگرد تاسیس نیروی هوایی عراق با واکنش‌های شدیدی مواجه شد.   پس از انتشار این ویدئو‌ها بسیاری از صاحبنظران، از وزارت دفاع عراق به دلیل اجازه‌دادن به این افراد برای ضبط ویدئو از سایت‌های حساس نظامی و انتشار آنها انتقاد کردند.   این وزارتخانه از اقدام خود دفاع و اعلام کرد که در عصر رسانه‌های اجتماعی، عراق هم مانند دیگر کشور‌های جهان، از اینفلوئنسر‌ها در کنار رسانه‌های سنتی برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می‌کند.

دیگر خبرها

  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • داستان‌های ادامه‌دار ستاره عراقی؛ علی عدنان از ایران رفت!
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد