Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق گزارش فصل بهار مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری شاهد کاهش این نرخ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و همچنین سه ماه فصل زمستان سال ۹۷ هستیم این در حالی است که در فصل بهار بخش خدمات بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مرکز آمار ایران در گزارش فصلی خود از میزان نرخ بیکاری اعلام کرده است که بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧)، ١.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٣ درصد کاهش یافته است. در بهار ١٣٩٨، به میزان ٤٠,٦ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) ٠.٥ درصد کاهش داشته است.

 

این در حالی است که طبق بررسی های این مرکز نرخ بيكاري زمستان ١٣٩٧ برابر با ١٢,١ درصد بوده است که شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در بهار سال جاری نسبت به زمستان گذشته هستیم.

 

مرکز آمار ایران در گزارش فصل بهار خود همچنین اعلام کرده است که «جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٣٨٢ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ١٣٩٧)، ٣٢١ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٨، بخش خدمات با ٤٩,٦ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١,٥ درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد قرار دارند

 

این در حالی است که در زمستان ١٣٩٧ جمعيت شاغلين ١٠ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٣ ميليون ٣١٣ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٠٢ هزار نفر افزايش داشت. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌داد كه در زمستان ١٣٩٧، بخش خدمات با ٥١,٦ درصد بيش‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣٢,٤ درصد و كشاورزي با ١٦.٠ درصد قرار داشتند.

 

مرکز آمار ایران همچنین در گزارش فصل بهار خود آورده است که «نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ٢٣,٧ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در بهار ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) ١.٨ درصد کاهش یافته است

 

این در حالی است که در سه ماهه فص زمستان سال گذشته نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاكي از آن بود كه ٢٥,٥ درصد از فعالان اين گروه سني در زمستان ١٣٩٧ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري اين افراد نشان مي‌داد اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٦) ٠.٢ درصد افزايش يافته بود.

 

مرکز آمار ایران در بررسی سهم اشتغال ناقص در فصل بهار نیز اعلام کرده است که «در بهار  سال جاری ۱۰ درصد جمعیت شاغل، ‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٩.٣ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیشتر، ٤٤ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.»

 

این در حالی است که بررسی سهم اشتغال ناقص در زمستان سال گذشته نشان می داد که ١١,٥ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٥.٥ درصد از شاغلين ١٠ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت خبرگزاری شبستان بیرجند مسجد حج انقلاب اسلامی خراسان جنوبي اصفهان مرکز آمار ایران کاهش نرخ بیکاری نرخ بیکاری بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۰۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ‌ بیکاری اصفهان تک رقمی شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان از کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ در استان خبر داد. - اخبار استانها -

میثم مداحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، درباره راهکارهای تحقق شعار سال و افزایش تولید با مشارکت مردمی، اظهار داشت: یکی از راهکارهای ما برای حقوق شعار سال، توسعه تشکلات است و در این راستا در ابتدای سال با مجموعه تشکلات، مجموعه کانون کارآفرینی که از نخبگان حوزه کارآفرینی هستند و همچنین مراکز چهارگانه مشاوره کارآفرینی جلسه‌ای را برگزار کردیم.

وی افزود: تشکلات از دل مردم هستند و در آن جلسه قرار شد مطالبات و راهکار‌هایشان را استخراج و به ما اعلام کنند تا بتوانیم در جهش تولید گام موثری برداریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره ضرورت تنظیم روابط کار، خاطرنشان کرد: ما اگر بتوانیم دعوای و مراجع حل اختلاف را ساماندهی و فرآیندها را اصلاح کنیم به شکلی که منجر به کاهش زمان رسیدگی شود، باعث خواهد شد که مجموعه کار و تولید که از دو رکن اساسی کارفرما و کارگر تشکیل شده، کنترل به حواشی بپردازند و می‌توانند در زمینه جهش تولید کمک مؤثرتری انجام دهد و این دو راهکاری است که برای جهش تولید برنامه‌ریزی شده و انشالله محقق خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده در زمینه گزارش بهداشت در جامعه کارگری استان اشاره کرده و گفت: بر اساس قانون کار یکی از رسالت‌های ما حفظ و صیانت از نیروی کار است و بر همین اساس ما توسعه ایستگاه‌های بهگر، خانه‌های بهداشت کارگری در واحدهای صنعتی را داشتیم.

مداحی در ادامه گفت: خوشبختانه سال گذشته در ایجاد خانه‌های بهداشت کارگری و ایستگاه‌های بهگر رشد 300 درصدی داشتیم که می‌تواند پایش سلامت کارگران هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین به منظور گسترش بهداشت در جامعه کارگری انتخاب کارفرمای سلامت‌محور را داشتیم که ان‌شالله در جشنواره امتنان امسال از آنها تقدیر و تجلیل به عمل خواهد آمد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در بخش دیگری از سخنانش درباره نرخ بیکاری استان در سال گذشته گفت: هنوز مرکز آمار سرجمع نرخ بیکاری کلیه فصول را اعلام نکرده و ما نرخ بیکاری را به صورت فصل به فصل داریم اما آنچه که مشخص است نرخ بیکاری در سال 1402 تک‌رقمی بوده و این امر موجب افتخار است.

وی ادامه داد: بیش از 10 سال است که رخ بیکاری ما دو رقمی بود اما سال گذشته این نرخ تک رقمی و کاهش بود.

مداحی تاکید کرد: ما بر اساس زیست‌بوم ملی اشتغال برنامه‌ریزی انجام دادیم تا روند کاهشی نرخ بیکاری در سال جاری ادامه داشته باشد؛ زیست‌بوم ملی اشتغال 10 مولفه در مباحث آموزش، تامین مالی و غیره دارد و ما از این طریق برای کاهش نرخ بیکاری در حال تلاش هستیم و امیدواریم که همه دستگاه‌های اجرایی با تعهداتی که دارند، بتوانند این مهم را ادامه دهند.

انتهای پیام/170/.

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • بیشترین و کمترین سرقت‌ها در کدام شهرهای استان کرمان رخ می‌دهد؟
  • نرخ‌ بیکاری اصفهان تک رقمی شد
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت