Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@09:05:15 GMT

نگاهی نو به معناشناسی «آلاء» در سوره الرحمن

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۱۶۴۳

نگاهی نو به معناشناسی «آلاء» در سوره الرحمن

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله یعقوب جعفری، مدرس حوزوی و صاحب تفسیر «نسیم کوثر» در این باره توضیح می‌دهد:

«تابستان سال 1395 در مراغه مشغول نگارش تفسیر سوره مبارکه «الرحمن» بودم. در این سوره جمله «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» 31 بار تکرار شده است. راجع به این آیه مشکلی به نظرم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته مشکل این نبود که چرا این همه تکرار شده، چون تکرار یک جمله مانند یک ترجیع‌بند برای تثبیت مطلب از فنون فصاحت است.

مشکل این بود که این جمله، هم بعد از آیاتی که در آن‌ها از نعمت‌های خدا صحبت شده آمده و هم بعد از آیاتی که در آن‌ها از عذاب و نقمت سخن رفته، ذکر شده و نوع مفسران و مترجمان، این آیه را همه جا چنین معنا کرده‌اند: «پس کدام یک از نعمت‌های پروردگارتان را تکذیب‌ می‌کنید؟»

[استاد حسین انصاریان: پس [ای انس و جن!] کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟
بهاء‌الدین خرمشاهی: پس كدامين نعمت‌هاى پروردگارتان را انكار مى‌‏كنيد؟
محمد‌مهدی فولادوند: پس كدام يك از نعمت‌هاى پروردگارتان را منكريد
مهدی محیی‌الدین الهی قمشه‌ای: (الا ای جنّ و انس) کدامین نعمت‌های خدایتان را انکار می‌کنید؟
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: پس كدامين نعمت‌های پروردگارتان را تكذيب مي‌‏كنيد شما ای گروه انس و جن؟]

بالاخره به یک وجه وجیهی رسیدم و آن اینکه «آلاء» در اینجا به معنای نعمت‌ها نیست، بلکه به معنای قدرت‌هاست و چندین نفر از اهل لغت به آن تصریح کرده‌اند. اگر چنین باشد دیگر مشکلی وجود ندارد چون هم نعمت و هم بلا، از آثار قدرت خداست. تفصیل این مطلب را در جلد یازدهم تفسیر کوثر نوشته‌ام».

در مواردی که این جمله پس از ذکر نعمت‌هاست مشکلی در معنا وجود ندارد ولی در مواردی که پس از ذکر عذاب و جهنم آمده چطور‌ می‌توان آ‌ن‌ها را نعمت دانست؟ در تفاسیر پاسخ‌هایی گفته شده که انصافاً قانع‌کننده نیست.
در این باره بسیار فکر کردم و به کتاب‌های متعدد تفسیر و لغت که نرم‌افزارش را دارم، مراجعه کردم و در اینترنت جستجو کردم، تا بالاخره به یک وجه وجیهی رسیدم و آن اینکه «آلاء» در اینجا به معنای نعمت‌ها نیست، بلکه به معنای قدرت‌هاست و چندین نفر از اهل لغت به آن تصریح کرده‌اند. اگر چنین باشد دیگر مشکلی وجود ندارد چون هم نعمت و هم بلا، از آثار قدرت خداست. تفصیل این مطلب را در جلد یازدهم تفسیر کوثر نوشته‌ام».

گفتنی است، آیت‌الله شیخ یعقوب جعفری‌نیا از دانش­‌آموختگان، مدرسان و مؤلفان حوزوی است که در زمینه­‌های تفسیر، کلام، علوم قرآن و تاریخ تخصص دارد. از تألیفات او می­‌توان به کتب «سیری در علوم قرآن»، «تاریخ اسلام از منظر قرآن» و به خصوص مجلدات «تفسیر نسیم کوثر» اشاره کرد.

برگرفته از صفحه نسیم کوثر در اینستاگرام

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مفسر حوزه تفسیر الرحمن آلاء ایکنا نبأ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کلوپ به درگیری‌اش با صلاح؛ مشکلی نیست!

سرمربی لیورپول به درگیری‌ لفظی‌اش با ستاره مصری‌اش در جریان بازی امروز با وستهام واکنش نشان داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یورگن کلوپ که شاگردان بعدازظهر امروز (شنبه) در هفته سی‌و‌پنجم لیگ برتر فوتبال انگلیس و در تقابل با وستهام در ورزشگاه المپیک لندن به تساوی 2 - 2 رضایت دادند تا امیدهای‌شان برای قهرمانی در این رقابت‌ها کمرنگ‌تر شود، پس از این دیدار گفت: ما بسیار ناراحتیم. این یکی از چهار بازی سخت ماه در 10 روز اخیر بود. فکر می‌کنم بازیکنان ما خیلی خوب کار کردند اما ما روی موقعیت نه‌ چندان جدی دروازه‌‌مان باز شد.

وی همچنین درباره درگیری لفظی که کنار زمین با محمد صلاح مصری به هنگام فرستادن او به زمین به همراه داروین نونیز و جو گومز داشت که در نهایت با مداخله نونیز این غائله پایان یافت، اظهار داشت: ما درباره این موضوع در رختکن صحبت کردیم و از جانب من مشکلی نیست و همه چیز خوب است. آیا محمد صلاح هم موضوع را حل شده می‌داند؟ بله، من این‌طور حس می‌کنم.

توقف لیورپول در روز درگیری صلاح و کلوپ + فیلم

کلوپ که شاگردان در حال حاضر با 75 امتیاز در رده سوم جدول رده‌بندی لیگ برتر انگلیس جای دارند و آرسنال 77 امتیازی (یک بازی کمتر انجام داده) و منچسترسیتی 76 امتیازی (دو بازی کمتر انجام داده) را بالای سر خود دارد، درباره اینکه آیا امید قهرمانی‌شان با این نتیجه بر باد رفت، خاطرنشان کرد: من واقعاً به این موضوع فکر نمی‌کنم. پیش از این گفته بودم که باید بازی‌های‌مان را ببریم و این کار را نکردیم.

سرمربی آلمانی لیورپول در پاسخ به این پرسش که «فکر می‌کنید منچسترسیتی و آرسنال در هفته‌های پایانی ممکن است دو یا سه بازی را ببازند؟»، گفت: خیر، فکر نمی‌کنم!

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی در هتل پارسیان کوثر در میدان ولیعصر
  • محرومیت ۵ نفر به خاطر کتک زدن داور و ترافیک مشکلی همیشگی
  • واکنش کلوپ به درگیری‌اش با صلاح؛ مشکلی نیست!
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • مورایس: با افتخار یکی از شماها شدم
  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • آسمانی شدن پدر شهید در تالش
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)