Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-02@22:04:37 GMT

ترامپ شانس دیپلماسی با ایران را نابود کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۲۱۷۵

ترامپ شانس دیپلماسی با ایران را نابود کرد

به گزارش وانانیوز، 

موسویان با انتشار یادداشتی که در نشریه گاردین منتشر شد افزود: اگر ترامپ می خواهد این بحران غیر ضروری را که خود بوجود آورده، حل کند بایستی سریعاً راهبردش را تغییر دهد به گونه ای که دو کشور بتوانند وجهه خود را حفظ کنند. پس از آن خواهد بود که رویکرد دیپلماسی معتبر، دوباره ممکن می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی عنوان کرد، تحریم های اقتصادی و سیاسی آمریکا بر ایران، امکان تلاش های دیپلماتیک برای حل این بحران را از بین برده و نه تنها برای ایران و آمریکا بلکه برای کل منطقه عواقب جدی در پی خواهد داشت.
موسویان افزود: ظهور دوباره خصومت ایران و آمریکا پس از یک دوره تنش زدایی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، یکی از چالش های فوری برای صلح و امنیت خاورمیانه به شمار می رود. در همین حال سیاست های خصمانه ترامپ تمام کانال های دیپلماسی را بسته است.
سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به دور جدید تحریم های آمریکا که دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی را شامل می شود، افزود: نباید فراموش کنیم ایشان کسی بود که اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا را در مذاکرات هسته ای صادر کردند. اما با تحریم آیت الله خامنه ای، ترامپ احتمال هرگونه روابط دیپلماتیک را تا زمانی که در کاخ سفید است از بین برد.
موسویان درباره احتمال تحریم محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران توسط آمریکا هم گفت: او کسی است که در آمریکا تعلیم دیده و یکی از دیپلمات های برجسته در تاریخ ایران است. او کسی است که با فردی چون محمد مصدق نخست وزیر اسبق ایران قیاس می شود که صنعت نفت ایران را ملی کرد اما در جریان کودتایی که در سال ۱۹۵۳ توسط انگلیس و آمریکا سازماندهی شد، برکنار گردید.
وی تصریح کرد: اگر آمریکا قصد تعامل مجدد با ایران را دارد، تحریم ظریف یک اشتباه خواهد بود. او رئیس کانال های دیپلماتیکی است که برای حل این بحران لازم است.
موسویان در ادامه این یادداشت، برجام را یکی از جامع ترین توافق های تاریخ عدم اشاعه سلاح های هسته ای خواند که در آن ایران یکی از شدید ترین تدابیر شفاف سازی و محدودیت های سختگیرانه که می تواند بر روی برنامه هسته ای یکی از اعضاء پیمان عدم اشاعه هسته ای اعمال شود پذیرفته است. بیشتر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی تایید کرد، ایران به تمام تعهداتش در این توافق پایبنده بوده است.
سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد که در عوض ایران با تحریم ها و فشارهای بیشتری مواجه شد و مزایایی که قرار بود در ازای پایبندی به برجام کسب کند ربوده شد. دولت ترامپ تصمیم گرفت که میراث دیپلماتیک باراک اوباما را از بین ببرد، بدون آنکه متوجه باشد که با این کار احتمال حل و فصل دیپلماتیک این مساله را برای خودش هم از بین می برد.
وی اضافه کرد: ترامپ به طور پیوسته پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرده اما بیشترین رویکرد خصمانه را پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ در پیش گرفته است. پیشنهادهای لفظی برای مذاکره و در عین حال اعمال شدیدترین تحریم ها راهبردی نیست که ایران به آن تن دهد.
موسویان در پایان تصریح کرد ترامپ نتیجه ۱۲ سال مذاکرات فشرده میان ایران و قدرت های جهانی را با خروج از برجام باطل کرد. او مسیر خطرناک سیاست اقدام خصمانه علیه ایران را در پیش گرفت که این مساله احتمال بروز درگیری فاجعه بار در خاورمیانه را افزایش داده است.
وی افزود: به نظر می رسد که او متوجه شده تقابل نظامی با ایران به هر شکلی فاجعه آمیز خواهد بود اما بایستی این نکته را هم درک کند که ایران هرگز زیر بار حرف زور نمی رود.

   

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

تمام نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟