Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوجپنجمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین (کوچ عشایر) با حضور ۲۵ استان از جمله کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، اصفهان، خراسان رضوی و بوشهر در پارک ولایت یاسوج آغاز شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آئین افتتاح این جشنواره گفت: این استان به عنوان یکی از مناطق بکر به «پایتخت طبیعت ایران» مشهور است و مردمان آن دارای خصوصیاتی اثبات شده از جمله دلیری، مهمان نوازی و غیرتمندی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین کلانتری افزود: غیرت و جوانمردی، وفاداری، عشق به میهن، قدرشناسی و سخت کوشی از واژه هایی است که همواره از بعد از انقلاب تاکنون با عشایر دلیر و سلحشور کهگیلویه و بویراحمد و زاگرس نشینیان عجین است.

وی بیان کرد: عشایر علاوه بر ایفای نقشی مهم در تولید، غیرت و تعصب آنها در حفظ یکپارچگی سرزمینی و دفاع از وطن مثال زدنی است.

کلانتری با بیان اینکه بسیاری از توانمندیها و ظرفیت‌های این استان هنوز ناشناخته است گفت:برگزاری چنین رویداد هایی با هدف معرفی آنها می تواند تا حد زیادی کهگیلویه و بویراحمد را در سطح ملی و بین المللی به مردم بشناساند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: با همدلی و رفع موانع، ظرفیت های استان باید از بالقوه به بالفعل تبدیل شوند و استفاده از آنها به عنوان یک ضرورت می تواند توسعه بیش از پیش منطقه را به همراه داشته باشد.

معاون گردشگری کشور نیز از حضور و استقبال چشمگیر مردم در جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین (کوچ عشایر) قدردانی و بر لزوم پیگیری برگزاری چنین برنامه هایی برای ایجاد نشاط،شادابی،توسعه و ترویج گردشگری در این استان تاکید کرد.

ولی تیموری گفت: از برگزاری چنین جشنواره هایی که در راستای توسعه گردشگری پایدار است حمایت می‌شود و انتظار می رود با بهره گیری از این ظرفیت ها، گامهای موثری در رونق اقتصادی و گردشگری کهگیلویه و بویرحمد برداشته شود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: زندگی عشایر غیور کشور در سیاه چادرها و کوچ فصلی آنها به نقاط مختلف کشور برای دستیابی به شرایط بهتر در پرورش دام، تولید محصول های لبنی و صنایع دستی، نقش آنان را در خدمت به کشور برجسته کرده است.

غلام محمد زارعی افزود: این شهرستان دارای ظرفیت های مختلف تولیدی، صنعتی و گردشگری است و معرفی ظرفیت های آن به عنوان یک برند می تواند در توسعه گردشگری نقش تاثیرگذار داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ بیش از ۴ میلیون گردشگر از جاذبه های دیدنی این استان دیدن کردند که امید است با معرفی بیشتر ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد تعداد بازدید سالانه گردشگران از ۱۰ میلیون نفر فراتر رود.

زارعی تاکید کرد: سرمایه گذاری در زمینه گردشگری هزینه نیست بلکه یک فرصت است که باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب و رسوم، سبک زندگی عشایری و آشنا شدن مردم با فرهنگ اقوام و طوایف مختلف عشایر کشور است.

محمود باقری افزود: امروزه گردشگری،بوم گردی و آداب و سنن اقوام به ویژه شیوه زندگی عشایری از مهمترین جاذبه‌های توریستی محسوب می‌شوند که برگزاری این جشنواره‌ها در همین راستا و معرفی آداب، سنن و اقوام عشایری است.

وی افزود: نمایش نوع سرپناه های عشایری، موسیقی و شاهنامه‌خوانی ادبیات بومی و فولکلور، پخت غذاهای محلی و نمایش صنایع دستی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این جشنواره سبب شناخته شدن استان در سطح کشور و رونق گردشگری آن خواهد شد.

این جشنواره یکشنبه شب با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مشاور امور بانوان و خانواده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان اجرایی استانی و اقشار مختلف مردم آغاز به کار کرد و به مدت چهار روز و تا ۲۰ تیرماه امسال ادامه دارد.

استان‌های شرکت کننده در این جشنواره آداب، رسوم، سنن، صنایع دستی، سوغات محلی و فرهنگ‌ها و آیین‌های خود به ویژه در زمینه کوچ را در قالب بیش از ۱۰۰ غرفه و ۲۴ سیاه چادر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

در کنار این جشنواره کارگاه‌های تولید صنایع دستی عشایر از جمله گلیم، جاجیم و حصیر نیز برپا شده که به تنوع آن افزوده است.

انتهای پیام/د

جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۲۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا خزائلی اظهار کرد: این دو رویداد با هدف معرفی آداب و رسوم و فرهنگ گل و گیاه، جذب گردشگر و افزایش رونق کسب و کارهای مرتبط با صنعت گل و گلاب از تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه در مجموعه گردشگری تالار شهر قزوین و مجموعه گردشگری کشاورزی روستای خوزنین آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اظهار کرد: جشنواره گل محمدی و آئین گلابگیری مجموعه تالار شهر از تاریخ سیزدهم به مدت ۲۰ روز برگزار می‌شود که ویژه‌برنامه این مراسم همراه با برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی – هنری در روز ۱۹ اردیبهشت همزمان با آئین کهن پنجاه به در خواهد بود.

او افزود: جشنواره گل محمدی خوزنین برای دومین سال متوالی از تاریخ ۱۳ تا ۲۸ اردیبهشت در مجموعه گردشگری کشاورزی واقع در باغستان این روستا و ویژه‌برنامه آن نیز در روز ۲۰ اردیبهشت که در تقویم ملی روز گل محمدی نامگذاری شده، برگزار خواهد شد.

خزائلی خاطرنشان کرد: جشنواره‌های گل محمدی معمولاً با استقبال خوبی از سوی مردم و گردشگران روبه‌رو بوده و امیدواریم با برنامه‌ریزی که برای برگزاری این دو رویداد انجام شده شاهد حضور گستردۀ علاقمندان به آئین‌های سنتی و گردشگران در این مراسم باشیم.

کد خبر 6095062

دیگر خبرها

  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل‌محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین‌زهرا
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آئین گلابگیری در قزوین
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار مدیریت بحران استان به کوهنوردان، گردشگران و عشایر
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی