Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارل بیلت رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا و نخست وزیر پیشین سوئد با انتشار پیام‌هایی در صفحه توئیتر خود به اقدام ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی خود و توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس واکنش نشان داد.

وی نوشت: ایران در اصل تلاش می‌کند تا اتحادیه اروپا را برای اجرای تعهدات خود ذیل برجام تحت فشار قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازی پر خطر و نامعلوم است که در آن اتحادیه اروپا تحت فشارهای سخت آمریکا قرار دارد تا کل توافق را کنار بگذارد.

جمهوری اسلامی ایران روز یک‌شنبه اعلام کرد که از این پس اورانیوم خود را بالاتر از حد تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یعنی ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی خواهد کرد و می‌تواند تا هر سطحی بخواهد این کار را انجام دهد اما در حال حاضر رسیدن به غنای ۲۰ درصد در دستور کار تهران نیست.

کارل بیلت همچنین در پیامی دیگر نوشت: مشروعیت اقدام بریتانیا برای توقیف نفتکشی که به سوریه می‌رفت و حامل نفت ایران بود جای سوال دارد. برخی آن را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه می‌دانند اما ایران عضو اتحادیه اروپا نیست. اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را به دیگران تحمیل نمی‌کند. این کاری است که آمریکا انجام می‌دهد.

پنج‌شنبه گذشته یک نفتکش حامل نفت ایران در منطقه جبل‌الطارق واقع در جنوب اسپانیا که در قلمرو انگلیس محسوب می‌شود توسط نیروهای انگلیسی توقیف شد. آنها ادعا کرده‌اند که مقصد این نفتکش سوریه بوده است.

ایران این اقدام انگلیس را غیرقانونی دانسته است و وزارت امورخارجه کشورمان نیز در واکنش، سفیر انگلیس در تهران را فراخواند.

همچنین وزارت امورخارجه روسیه در واکنش به خبر توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما توقیف ابر نفتکش با پرچم پاناما توسط دولت جبل‌الطارق و نیروهای دریایی انگلیس در چهارم ژوئیه را محکوم می‌کنیم. توقیف این نفتکش و محموله‌اش تنها منجر به وخیم‌تر شدن شرایط حول محور ایران و سوریه می‌شود.

310311

کد خبر 1277613

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اتحادیه اروپایی نفتکش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۳۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز یکشنبه همزمان با سفر به پاریس گفت که روابط چین و فرانسه نشان دهنده الگوی همزیستی مسالمت آمیز است.

براساس گزارش آناتولی، او افزود: در طول ۶۰ سال گذشته، روابط چین و فرانسه در خط مقدم روابط پکن با کشور‌های بزرگ غربی باقی مانده است و از این رو الگوی خوبی برای جامعه بین المللی در همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد بین کشور‌های دارای سیستم‌های مختلف ارائه شده است. 

سفر برنامه‌ریزی شده رئیس جمهوری چین به اروپا با مقصد اصلی پاریس، دستورکار متنوعی از مسائل اقتصادی، نظامی، امنیتی و سیاسی را در خود جای داده است. این سفر در میانه اختلافات میان کشورهای اروپایی در مورد تجارت با چین و انگشت اتهامی که به سوی پکن در مورد حمایت از روسیه نشانه رفته است، گواهی بر سردرگمی اروپا در نبرد جدید ژئواستراتژیک است.

لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر در مورد این سفر گفته بود، رهبران ۲ کشور (فرانسه و چین) تلاش خواهند کرد تا به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت جهانی کمک‌های جدیدی داشته باشند.

قرار است اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه به پاریس رفته و این دیدار را به نشست سه‌جانبه گفت‌وگو و رایزنی تبدیل کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • زاخارووا: اظهارات بورل یک اعتراف بزرگ و راه تحقق صلح است
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • انتقاد وزیر خارجه اسرائیل از رئیس‌جمهور کلمبیا
  • ریاض و جاکارتا از اتحادیه اروپا می‌خواهند دارایی‌های روسیه را مصادره نکند