Web Analytics Made Easy - Statcounter

برج بلندوزیبایی درجنوب‌ شرقي‌ مسجد جامع‌ بسطام‌ از توابع‌ شهرستان شاهرود، با نام برج کاشانه بسطام چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، برج کاشانه بسطام،از بناهای تاریخی قرن هفتم وهشتم هجری،با معماری چند وجهی همراه با گچ‌‌بری‌های زیبا و خط نوشته‌های عربی روی دیوار‌ه‌های ساختمان، آن را به یک جاذبه‌ی تماشایی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس کتیبه سر در ورودی، تاریخ بنای برج کاشانه در سال 700 قمری ودرارتفاع 20 متراست و در بالای برج نوشته‌ای به خط کوفی دیده می‌شود که در آن نام الجایتو ثبت شده است.

 

 بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که این ساختمان آتشکده شهر بسطام بوده که بعد از اسلام به برج دیده بانی تغییر کاربری داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارتفاع این برج از درون ۲۴ متر و از بیرون نزدیک به ۲۰ متر است. شکل خارجی آن چند ضلعی منتظم سی ضلعی است.

 

در گذشته موذن مسجدجامع شهر تاریخی بسطام از فراز این برج اذان می‌گفته است.

 

بنای این سازه، 60 وجهی است که به اعتقاد بعضی از کارشناسان در آن دوره از آن به عنوان یک تقویم خاص استفاده می‌شده است. دقت و ظرافتی که در ساخت این بنا به کار گرفته شده هر تماشاگری را شگفت‌زده می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در بالای برج دو حاشیه از آجرها بزرگ وجود دارد که روی آن مطالبی نوشته شده است ودر ضلع جنوب غربی این برج روی یک آجر کلمه بسم الله الرحمن الرحیم با خط ثلث بسیار زیبایی دیده می‌شود.

 

سقف برج به گذشت زمان فرو ریخته بوده که در دوره‌های بعد به تعمیر آن اقدام شده است.

 

درب ورودی برج از داخل مسجد جامع و مجاور محراب مسجد قرار گرفته و قبل از ورود به برج کاشانه، دالان کوچکی وجود دارد که سه طرف آن گچ‌بری شده و در اطراف و بالای دالان، آیةالکرسی و در دو طرف دیگر عباراتی به زبان عربی به چشم می‌خورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در وسط این برج نیز، چاه بسیار عمیقی وجود دارد. برای رسیدن به بالای برج کاشانه باید از پله‌های بسیار کوچک و راهروی تاریک داخل آن عبور کنید.

 

برخی از شرق‌شناسان از جمله آندره گدار بر این گمان است که این بنا از آثار غازان‌خان مغول است و نام اصلی آن غازانه بوده که به مرور زمان و بدون توجه به اصل آن کاشانه نایده شده است.

 

از تاریخ بنای این برج اطلاع صحیحی در دست نیست. به عقیده اهالی بسطام، این برج قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان بوده است.

 

با توجه به اسلوب ساختمان و عوامل دیگر به نظر می‌رسد؛ این بنا به رصدخانه بسیار شبیه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این ساختمان که نمای خارجی آن دارای جلوه و شکوه خاصی است، از بناهای درخور اهمیت خطه قومس بوده و نمای خارجی آن نیز دارای جلوه و شکوه خاصی است.

 

از آنجایی که این برج نزدیک مجموعه بایزید بسطامی و مسجد جامع بسطام است برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است.

 

برج کاشانه یکی از آثار تاریخی مجموعه بسطام بوده که در برگیرنده چندین اثر تاریخی و از جمله مجموعه بایزید بسطامی، امامزاده محمد، مسجد و خانقاه بایزید، منار بسطام، موزه عرفان و... است که همگی در همجواری و نزدیکی هم واقع شده‌اند.

 

برج کاشانه در سال 1310 به شماره 69 در فهرست آثار تاریخى به ثبت رسیده است.

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت خبرگزاری شبستان غنی سازی اوقات فراغت مسجد قم جنوب کرمان حج اردبیل آثارتاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۴۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناکامی هندبالیست های قم از صعود به لیگ دسته اول کشور

تیم هندبال فتح نماینده قم در لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور که مرحله نهایی این دوره از رقابت‌ها رسیده بود با کسب نتایج ضعیف از صعود به لیگ دسته اول بازماند.
تیم هندبال فتح در دیدار اول به مصاف پارس پویان بهبان رفت و با نتیجه ۳۰ بر ۲۴ حریف خود را شکست داد. در دیدار دوم بازی را با نتیجه ۳۲ بر ۳۷ به تیم نجف‌آباد واگذار کرد؛ و در دیدار پایانی نیز در یک دیدار نزدیک با نتیجه ۳۰ بر ۲۹ برابر تیم کات شاهرود شکست را متحمل شد.
لازم به ذکر است؛ چهار تیم کات نوین شاهرود و فتح قم از منطقه شمال و پارس پویان سوزیانا بهبهان و نجف‌آباد از منطقه جنوب به مرحله نهایی رسیده بودند تا تکلیف تیم‌ها برای صعود به لیگ دسته اول کشور مشخص شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • دستگیری سارقان سیم و کابل در شاهرود
  • اضافه شدن ۱۹۵ کلاس درس به فضای آموزشی مسجدسلیمان
  • ناکامی هندبالیست های قم از صعود به لیگ دسته اول کشور
  • اسلام اهمیت زیادی به امر شورا و مشورت قائل شده است
  • گلایه از عدم حضور هیئت دولت در بخش بسطام/برنامه ریزی سفر خوب نبود
  • نمایشگاه هفته مشاغل در شاهرود
  • اولین کاروان حج عمره مفرده از استان سمنان راهی سرزمین وحی شد
  • نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد
  • تفال به حافظ جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت....