اظهار نظر جنجالی آقای بازیگر درباره ماجرای خواننده زن خارجی در ایران/ عکس
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۵۰۹۲
این متن قرار است یک یادداشت باشد، یادداشتی درباره بازیگری که شاید اسمش را نشنیده باشید، اما احتمالاً چند باری عکس او با لباسهای عجیب و غریب را دیدهاید. این بار، اما قرار نیست کاری به لباسهایی که میپوشد یا آثاری که در آنها بازی کرده را معرفی میکنیم، ماجرا اینبار دقیقاً به اظهارنظر هیجانی او -به عنوان نماد جماعت سلبریتی- برمیگردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سواد رسانهای و سوار شدن بر موج اتفاقات جامعه از آن دست اتفاقاتیست که در برهههای مختلف گریبان خیلی از افراد شناخته را گرفته است، اینکه کسی بداند انتشار هر نظری که عموماً در فضای مجازی مشتریانی پیدا میکند، لزوماً درست و کامل نیست. حتی در بسیاری موارد تحقیق و بررسی دقیق یک جریان لازم است تا بتوان درباره جوانب آن نظر داد. از همین رو اظهارنظرهای آنها در موضوعات مختلف که ناشی از هیجان عمومی جامعه است، در بسیاری موارد تنها حاشیههایی برای این افراد به وجود میآورد.
پست اینستاگرام حاشیهساز خانم خواننده
ماجرا از حضور بدون هماهنگی «جاس استون» در کیش شروع شد. خانم خوانندهای که در کشورهای اطراف تور کنسرت داشته، سر راهش به طور سرزده به ایران هم آمد. او فیلم حضورش در فرودگاه را منتشر کرد و بعد از چند ساعت در ویدئویی تازه با چهرهای درهم و ناراحت گفت که در ایران بازداشت و دیپورت شده و آنقدر این چند جمله کوتاه را با بغض گفت که حقیقتاً دل هرکسی که اصل ماجرا را نمیدانست، به رحم میآمد!
این ویدئو به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و لشگر مجازی هم شروع کرد به تحلیل کردن و با اسم رمز «وای چهقدر ما بدبختیم!» زیر پست اینستاگرام خانم خواننده نوشت: «Sorry!»، اما در همان زمان هیجانی هم انگار کسی جملات زیر این ویدئو را با دقت نخوانده بود. استون درباره حضورش در ایران و برخوردهایی که با آنها صورت گرفته، نوشته بود و در نهایت هم گفته بود که «در فرودگاه از ما بابت اتفاقی که پیش آمده بود، عذرخواهی کردند، در حالیکه این ما بودیم که باید عذر میخواستیم، آنهم به دلیل کامل نبودن مدارکمان.»
من توئیت میکنم، پس هستم!
ساعاتی پس از انتشار پست اینستاگرام خانم استون، موج واکنشهای احساسی اولیه فروکش کرد و توجه به سمت جایی رفت که خیلیها حواسشان نبود: «کامل نبودن مدارک خواننده بریتانیایی» که خودش نیز به آن معترف بود. خیلیها این اتفاق را طبیعی دانستند و برخورد مأموران ایرانی با ماجرا را مشابه با هر کشور دیگر و حتی محترمانهتر دانستند. اما دقیقاً در زمانیکه همه از قانونمندی حرف میزنند، یک اکانت توئیتری که متعلق به یک بازیگر سینماست، با ابراز دلسوزی و همدردی نوشت: «خانم استون لطفاً از ما دلگیر نباشید، ما هم اینجا گیر کردهایم!»
بله، این نوشته بهرنگ علوی است، اگر میپرسید کجا بازی کرده، باید نام فیلمهای «دربند»، «مرگ ماهی» و «امکان مینا» را ردیف کنیم، فیلمهایی که در آنها نقش دوم و سوم را داشته است. البته او سال گذشته در تلویزیون هم با سر یال «بر سر دوراهی» دیده شد.
خواندن این جملات احساسی از سوی بازیگری که اتفاقاً خودش را در مصاحبهها، آدم سنتی و پایبند به خانه و خانواده میداند، عجیب است. البته بهرنگ علوی از این دست موضعگیریهای احساسی کم نداشته، از آنجایی که برای رفتن کیروش متن بلندبالا نوشت و او را اسطوره خواند تا جایی که در برنامه هفت موضعگیری تندی درباره عادل فردوسیپور کرد.
گیر کردی؟ بهتر نیست بری؟!
با اینهمه، حرف ما روی گیر افتادن این بازیگر نقشهای فرعی سینما در کشوری است که قرار است برایشان هنر به خرج بدهد، بازی کند و افتخار هم میکند که پلهبهپله در سینما بالا آمده است. آیا جا ندارد بگوییم آقای بهرنگ علوی «صاحب مکتب بهیسم» که «معتقد هستی زندگی همهاش یک شوخی است»، حالا که «اینجا گیر کردهای» بهتر نیست «بروی؟»
جاده خروج برای بهرنگ علوی که «همیشه دوست دارد کفش آمریکایی بپوشد» وجود دارد و او هم مثل خیلیهای دیگری که با هزار امید و آرزو رفتند، میتواند بارش را ببندد و برود. میتواند سلفی بگیرد و مکتب بهیسیم را تقویت کند تا مثل خیلیهای دیگر که رفتند شکست خورده و دست از پا درازتر برنگردد. راه برای رفتن هست، اما اینکه چرا بهرنگ علویها آن را انتخاب نمیکنند و فقط حرفش را میزنند، کمی عجیب است، نیست؟
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: بهرنگ علوی بازیگر مشهور ایرانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۵۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟
حسام اسلامی که این روزها برای نمایش مستند تازهاش «رویاباف و قاضی» به تورنتوی کانادا رفته تا فیلمش را روی پرده و همراه با تماشاگران جشنواره «هاتداکس» ببیند، درباره ایده اولیه این مستند به خبرنگار مهر گفت: برای من موضوع حفاری و جستجوی اجناس باارزش قدیمی جذاب بود. در مراحل تحقیق، متوجه شدم مازندران، به طور ویژه سوادکوه یکی از بالاترین آمار قضایی مربوط به حفاری های غیرمجاز را دارد. این پروندهها، فقط به حفاری ختم نمیشود، گاهی جرایم دیگر مثل قتل هم در این مسیر رخ میدهد یا ریزش چاه یا محل حفاری، باعث مرگ جستجوگر و حفار شده است. درگیریهای بین حفارها هم خودش ماجرایی است. این پروندهها و این حفاریها، ایده ساخت «رویاباف و قاضی» شد.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به نقش پررنگ طبیعت در فیلم گفت: لوکیشن آن منطقه با طبیعت بکر و چشم نواز، بخش دیگری از جذابیت این ماجرا برای من بود. حفاری، گاهی در شهر یا منطقه مسکونی رخ میدهد، گاهی در دل طبیعت. طبیعت در چنین حفاریهایی یک شخصیت است و هویت دارد. طبیعت با دادن نشانههای اغلب مبهم، حفارها را گمراه، ترغیب یا سردرگم میکند. افرادی که در طبیعت دنبال گنج میگردند، هر سنگ، شی یا درختی برایشان معنا دارد و فکر میکنند، اینها نشانه هستند و باید بهشان توجه کرد.
اسلامی در پاسخ به این سوال که «رویاباف و قاضی» درباره مردم و رویاهایشان است، گفت: ما درباره یک موقعیت انسانی صحبت میکنیم که ریشهای دیرینه و تاریخی دارد. ما تمدنی باستانی داریم، این رویا و تمایل، برای دستیابی به گنج و میراث و ثروت گذشتگان در بسیاری از ما وجود داشته است. در ادبیات کلاسیک ما، داستانهای بسیاری با این مضمون وجود دارد. وقتی درباره امروز حرف می زنیم، این تمایل و رویا، تشدید میشود. هر چه شرایط اقتصادی سختتر میشود، گرایش به این رویا بیشتر میشود. مردم فکر میکنند، روی زمین نمیشود به این خواسته رسید اما زیر زمین میشود، آن را دنبال کرد.
کارگردان مستند «پروژه ازدواج» درباره شخصیت خانم قاضی در مستند «رویاباف و قاضی» گفت: من نمیدانستم در سیستم قضایی، قاضی خانم داریم. مجوزهای لازم برای فیلمبرداری در منطقه را گرفتیم، روز اول، متوجه شدم قاضی پرونده های میراث فرهنگی یک خانم است. ایشان بسیار مسلط بود، برای اولین بار در طی سالهای کارم، با چنین شخصیتی مواجه شدم که این قدر مقابل دوربین راحت بود و خیلی سریع، با حضور ما در دفترش، کنار آمد. در یک فضای مردانه و سختگیر قضایی، همه با احترام به خانم قاضی نگاه میکردند و ایشان محل رجوع و بسیار دقیق و حرفهای بود. این نکته برایم جذاب بود.
اسلامی با توجه به نمایش مستند «رویاباف و قاضی» در جشنوارههای «هاتداکس»، «ایدفا» و «تروفالس» و واکنش تماشاگران به حضور شخصیت قاضی خانم گفت: برای مخاطبان جالب بود که در ایران قاضی خانم فعالیت میکند، آنها تحت تاثیر فیلم و این شخصیت بودند. هم مخاطبان ایرانی خارج از کشور و هم تماشاگران خارجی، درباره این شخصیت سوال میپرسیدند و یکی از نکات جذاب فیلم، برایشان حضور، اقتدار و تسلط او بر کارش بود. به نظرم، فهم جامعه ایرانی و مسایل اجتماعی آن ساده نیست و با یک جمله و کلمه نمیشود درباره رخدادها، شخصیتها و موقعیتها صحبت کرد.
کارگردان «متهمین دایره بیستم» در پایان درباره لحن و فضای فیلم تازهاش «رویاباف و قاضی» گفت: یکی از جذابیتهای فیلم برای تماشاگران در جشنوارههایی که «رویاباف و قاضی» در آن روی پرده رفت، لحن طنزآمیز و فضای آن بود. موضوع اجتماعی و حال و هوای شخصیتها جدی و گاه تلخ است، اما فیلم از نظر مخاطبان سرخوش و طنازانه است. لحن طنز فیلم را میگرفتند، آن را دوست داشتند و در تمام نمایشها، واکنش نشان میدادند. امیدوارم در ایران هم، مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. «رویاباف و قاضی» پر از حسهای متفاوت و رنگارنگ است، نه لزوما شکست و تلخی.
مستند «رویاباف و قاضی» فیلم تازه حسام اسلامی، روایتی است از تلاش مردم منطقه سوادکوه برای یافتن گنج. «رویاباف و قاضی» دوشنبه ۱۰ و پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در جشنواره «هات داکس» کانادا روی پرده رفت و از آن استقبال شد.
«رویاباف و قاضی» آبان ۱۴۰۲ در جشنواره «ایدفا» به عنوان تنها فیلم ایرانی تولید شده در ایران، نمایش داده شد، این مستند پس از آن در جشنواره «تروفالس» میسوری آمریکا روی پرده رفت و اکران در «هات داکس» سومین حضور بینالمللی این مستند است.
این مستند، به زودی در جشنواره ژان روش پاریس و میلینیوم ورشو، نمایش داده خواهد شد.
عوامل مستند «رویاباف و قاضی» عبارتند از کارگردان: حسام اسلامی، فیلمبردار: حامد حسینی سنگری، تدوین: افسانه سالاری، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، موسیقی: یونس اسکندری، تهیهکننده: حسام اسلامی.
حسام اسلامی، پیشتر مستندهای «محاکمه مصدق»، «پروژه ازدواج»، «متهمین دایره بیستم» و ... را کارگردانی کرده است.
کد خبر 6094478 آروین موذن زاده