Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، محمد کریمی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار خشت مسی ایوان حرم مطهر امام علی (ع) تا کنون مرمت و بازسازی شده است افزود: پس از ترمیم خشت‌های مسی با استفاده از فناوری پیشرفته، روکش بسیار نازکی از طلا به قطر تنها چند میکرون روی خشت‌ها آبکاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریمی اظهار داشت: مناره‌ها و ایوان نجف اشرف از مهمترین بخش‌های عمارت تاریخی حرم مطهر علوی و از میراث ارزشمند هنر و معماری ایرانی عصر نادری است.

وی با بیان اینکه حفاظت، مرمت و احیاء آثار تاریخی معماری ایرانی و اسلامی در اعتاب مقدسه از رسالت‌های ستاد بازسازی عتبات است گفت: طرح ترمیم و تجدید طلاکاری مناره‌ها و ایوان نجف اشرف در سه مرحله طراحی شده و در حال انجام است.

وی افزود: در مرحله نخست پروژه ترمیم مناره جنوبی را آغاز کردیم و در ابتدا و پیش از جدا نمودن خشت‌های قدیمی، تمامی آن‌ها شماره گذاری شد تا پس از ترمیم و تجدید طلاکاری، همان خشت در جای اول خود نصب شود.

مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: تعداد خشت‌های مناره جنوبی ۴ هزارو ۵۱۳ قطعه بود که تا کنون ۳ هزارو ۶۸۷ خشت ترمیم و طلاکاری و نصب شده است.

وی تاکید کرد: تاکنون ۹۰ درصد از مراحل ترمیم مناره جنوبی انجام شده و ترمیم قسمت فوقانی آرامگاه مقدس اردبیلی که زیر این مناره واقع است به پایان رسیده است.

کریمی درباره مرحله دوم این پروژه اظهار داشت: در مرحله دوم طرح، مناره شمالی ترمیم می‌شود. تعداد خشت‌های این مناره ۴ هزارو ۵۰۸ است.

وی گفت: در حال حاضر ترمیم سازه و زیرساخت مناره با استفاده از آجر و الیاف کربنی در حال انجام است و سنگ مرمر در قسمت پایه یا سکوی مناره و قسمت فوقانی آرامگاه علامه حلی در حال ترمیم است.

وی گفت: مرحله سوم پروژه، ترمیم ایوان نجف است. تعداد خشت‌های ایوان یکهزارو ۷۰۵ قطعه است و در بخش فوقانی آرامگاه مقدس اردبیلی مراحل ترمیم به انجام رسیده است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عتبات عالیات حج و زیارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۵۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون فنی عمرانی شهردار تهران امروز  سه شنبه ۱۱ اردیبهشت درباره طرح‌های امتداد یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری به اعضای شورای شهر تهران گزارش می‌دهد.

به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ، امروز در دویست سی و دومین جلسه شورا، خرانه دار شورای اسلامی شهر تهران درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ماه‌های آذر، دی و بهمن سال ۱۴۰۲، گزارش خواهد داد و در ادامه از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران رونمایی خواهد شد.

علیرضا نادعلی افزود: نطق پیش از دستور ناصر امانی عضو شورای شهر تهران درباره محله جوادیه در منطقه ۱۶ شهرداری تهران هم قرائت خواهد شد.

به گفته سخنگوی شورا، بررسی یک فوریت لایحه معرفی چهار نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران برای انتصاب به عنوان قائم مقام ذیحساب و یک فوریت طرح اصلاحیه ماده ۱۶ و ۱۸ مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های توسعه و باسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و تأمین بخشی از کسر قیمت تمام شده خدمات آب و فاضلاب در دستور کار جلسه امروز شورای شهر قرار دارد.

علیرضا نادعلی افزود: لایحه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی اماکن تجاری (واگذار شده به صورت سر قفلی) در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و همچنین لایحه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هم در نشست شورا بررسی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • هدف دولت سیزدهم تقویت گردشگری در استان‌های غربی است
  • صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور
  • نگاهی به نقاط ضعف نسخه ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان