Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@14:47:19 GMT

برنامه اتحادیه اروپا برای چالش های آسیای میانه

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۶۳۴۳

برنامه اتحادیه اروپا برای چالش های آسیای میانه

به گزارش روزنامه تایم آسیای میانه، وزرای امور خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان روز گذشته در پانزدهمین دور از اجلاس وزاری آسیای میانه و اتحادیه اروپا، با دیپلمات ارشد این اتحادیه در امور سیاست خارجی و امنیتی دیدار و گفت و گو کردند.

شرکت کنندگان در این اجلاس که روز ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) در «بیشکک» پایتخت قرقیزستان برگزار شده بود، مجدداً بر تعهدات مشترک خود برای ایجاد زمینه همکاری قدرتمند، متنوع و پیشرو که بر پایه پویایی مثبت و منافع متقابل قوی بین دو منطقه است، تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها همچنین تعهد خود را برای همکاری در راستای دستیابی به صلح، امنیت، حقوق بشر، دموکراسی و توسعه پایدار با احترام کامل به قوانین بین‌المللی اعلام کردند.

وزرای خارجه آسیای میانه در این رابطه از رهبرد جدید اتحادیه اروپا در مورد آسیای مرکزی که در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹ توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا عنوان شده بود استقبال کردند که بر تعهد اتحادیه اروپا به منطقه برای انعطاف پذیری، رفاه و سرمایه گذاری متمرکز است.

در راستای استراتژی اتحادیه اروپا برای اتصال اروپا و آسیا شرکت کنندگان توافق کردند تا برای دستیابی به ارتباط پایدار و ارتقای آن، تا با یکدیگر همکاری داشته باشند. شرکت کنندگان همچنین اهمیت حمایت از حضور افغانستان در طرح‌های همکاری‌های آسیای مرکزی و تقویت ارتباط بین این کشورها و افغانستان را برجسته کرده‌اند.

«فدریکا موگرینی» دیپلمات ارشد این اتحادیه در امور سیاست خارجی و امنیتی در این اجلاس، مجموعه‌ای از برنامه‌های تأمین مالی اتحادیه اروپا را ارائه کرد. این برنامه‌ها از محیط زیست، اقدامات اقلیمی، مصرف و تولید پایدار، انرژی، برابری جنسیتی، مبارزه با تروریسم، آموزش، سلامت و تجارت درون منطقه‌ای حمایت می‌کند.

موگرینی در این باره گفت: «پویایی مثبت منطقه‌ای در آسیای میانه و تقاضای همکاری نزدیک تر با اتحادیه اروپا فرصت مهمی برای همکاری نزدیک تر و قوی‌تر به شمار می‌رود. استراتژی جدید اتحادیه در منطقه، ما را قادر می‌سازد تا به همراه کشورهای آسیای میانه با چالش‌های پیش رو مواجه شده و آنها را حل و فصل کنیم. این چالش‌ها شامل توسعه پایدار و تنوع اقتصادی، تقویت جامعه مدنی و حقوق بشر برای ارائه تخصص و پشتیبانی مالی برای روند اصلاحات است.

پیش از سفر موگرینی به منطقه آسیای میانه، حامیان حقوق بشر از او خواستند تا مسئله رعایت حقوق بشر در این منطقه را با نمایندگان کشورهای منطقه در میان بگذارد.

وی در مصاحبه با یک رسانه محلی در مورد توافقنامه میان اتحادیه اروپا و قرقیزستان گفت: «این توافقنامه‌ها مهم هستند و پیش از اینکه زمینه‌های قانونی برای اجرای طرح همکاری‌ها مشخص کند، برای مردم این کشور مفید خواهد بود که نخستین هدف ما نیز همین است. این توافقنامه به اصلاحات سیاسی جامعه کمک می‌کند و ما در این راه باید مشوق‌هایی داشته باشیم چرا که من فکر می‌کنم کشورهایی نظیر قرقیزستان ارزش دموکراسی و سرمایه گذاری در این رابطه را درک کرده‌اند.»

وی افزود: «هدف اتحادیه اروپا از کمک به آسیای میانه، نه تنها ایجاد تفرقه و نفاق میان این منطقه و دیگر کشورها نظیر چین و روسیه نبوده، بلکه تشویق آنها به رفع اختلافات و همکاری مشترک است؛ هدف ما کاملاً واضح است، ما طرح‌های مشترک زیادی برای سرمایه گذاری داریم و همچنین آنها را به اصلاحات و همکاری‌های سیاسی با یکدیگر تشویق می‌کنیم.»

موگرینی درباره رعایت حقوق بشر و آزادی رسانه در این کشورها می‌گوید: «ما در همه جا برای آزادی مطبوعات و رسانه‌های مستقل تلاش می‌کنیم. مذاکره کنندگان ما در تمام پنج کشور و حتی در تمام دنیا خوب می‌دانند، که کمک‌های ما شرط خاصی دارد و شرطش نیز آزادی بیان و فعالیت سازمان‌های غیرحکومتی است؛ حال از مقامات قزاقستان و دیگر کشورها که هدفشان بهبود وضعیت حقوق بشر و انسان‌ها است می‌خواهیم تا تضمین بدهند که عقاید در این کشورها آزادانه بیان شوند و مطبوعات نقش آزادانه‌ای داشته باشند. این موضوع برای همه مفید است زیرا سابقه رعایت حقوق بشر در هر کشوری برای جلب سرمایه و سرمایه گذار در عرصه‌های بین‌المللی مهم است.»

به نوشته تایم آسیای میانه، اتحادیه اروپا در بخشی از کمک‌های خود با همکاری آلمان، مبلغ ۲۰ میلیون یورو برای تأسیس نیروگاه برق آبی تاجیکستان هزینه صرف می‌کند. همچنین از صرف ۲ میلیون یورو در توانمندسازی اقتصاد زنان کشورهای این منطقه، ۳۶ میلیون یورو برای حمایت از بخش آموزش و پرورش خبر داد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۶۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل شد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بوررل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، طی تماسی تلفنی درباره مناسبات اتحادیه اروپا و ایران و مسائل منطقه ای گفت و گو کردند.

امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی ،ضمن تاکید بر لزوم پایان دادن هر چه سریع‌تر تر به نسل‌کشی و جنایات رژیم اسراییل در جنگ علیه غزه، تحرک جدی منطقه‌ای و بین المللی با نقش آفرینی واقعی سازمان ملل با در نظر گرفتن خواسته ها و آمال بحق فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین الملل شد.

امیرعبداللهیان اقدام نظامی ایران در پاسخ به حمله رژیم اسراییل به سفارت ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع خواند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از تداوم گفتگو میان اتحادیه اروپا و ایران در راستای پیشبرد همکاری های فیمابین استقبال کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بوررل، با یادآوری تلاش های صورت گرفته و گام های مثبت کشورمان در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات اشاره کرد و افزود: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می کنیم.

جوزپ بوررل مسئول امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی،‌ با تاکید بر این که اتحادیه اروپا خواهان تنش با جمهوری اسلامی ایران نیست، از اقدامات سازنده و گام های مثبت، همزمان با تداوم رایزنی های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا استقبال کرد.

جوزپ بوررل با اشاره به مطالبات گسترده بین المللی برای دستیابی هر چه سریعتر به آتش بس در جنگ غزه و تبادل اسرا، خواستار تمرکز همه طرف ها برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا همچنین از نقش مثبت ایران در کاهش تنش ها و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه استقبال کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • کمک ۲۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • چالش سخت آرسنال برای حفظ یکی از بهترین استعدادهای آکادمی‌اش
  • تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران
  • بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»